Viisi askelta kannattavaan kauneushoitolaan

Tuntuuko, että teitpä mitä tahansa kauneushoitolasi ei saa tarpeeksi asiakaskuntaa? Teet mainoksia, julkaisuja sosiaaliseen mediaan ja mahtavia tarjouksia. Silti kalenteri täyttyy korkeintaan hetkellisesti ja lopulta olet taas tilanteessa, jossa varauskirjaan mahtuisi enemmänkin asiakkaita.

Kannattavan kauneushoitolan rakentaminen koostuu muustakin kuin pelkästä markkinoinnista. Tässä blogikirjoituksessa jaan kanssasi kannattavan kauneushoitolan viisi osa-aluetta.

1. Yrittäjän mindset

”Olet itse itsesi pahin vihollinen” on varmasti monelle tuttu lause. Se pitää paikkansa myös yrittäjyydessä.

Yrittäjyys vaatii aina tietyn määrän itsensä likoon laittamista. Rohkeutta olla esillä sekä uskoa omiin palveluihin ja tuotteisiin.

Yrittäjyys vaatii myös uskallusta lähteä kokeilemaan asioita, joita et välttämättä haluaisi tehdä. Tämä on monelle ehkä suurin kompastuskivi. Haluatko todella yrityksesi menestyvän (mitä ikinä menestys juuri sinulle tarkoittaakin) ja oletko valmis tekemään töitä sen eteen? Kun asiaa lähdetään todella miettimään, moni löytää yllättäviäkin syitä sille, miksi se haluttu menestys ei olekaan hyvä asia. Näillä ajatuksilla ei välttämättä ole mitään todellisuuspohjaa. Monesti ne ovat kuitenkin niitä seikkoja, jotka saavat meidät kieltäytymään asioista, jotka veisivät yritystämme haluamaamme suuntaan.

Tämä jarruttelu ei välttämättä tule selkeänä ajatuksena siitä, että emme haluakaan menestyä. Voi olla, että se ilmenee viivyttelynä, siinä, että emme suostu ottamaan vastaan neuvoja tai haluttomuutena muuttaa tapaamme tehdä asioita.

Kannattaa määritellä, mitkä ovat omat rajasi sille, millainen haluamasi menestyvä kauneushoitola on. Ehkä haluat tehdä tietyn tyyppisiä hoitoja ja käyttää tiettyjä sarjoja. Ehkä et aio joustaa aukioloajoista vaan haluat viettää arki-illat perheesi kanssa. Ehkä et halua ottaa valikoimaasi palvelua, jolle olisi kuitenkin kysyntää. Kaikki näistä päätöksistä ovat sallittuja.

Pidä kuitenkin mielessä, että nämä päätökset eivät tarkoita sitä, että sinun ei tarvitse tehdä mitään kompensoidaksesi niitä. On täysin ok päättää tehdä töitä arkisin klo 9-17. Sinun pitää kuitenkin ymmärtää, että joudut miettimään, ketkä ovat sitä asiakaskuntaa, joka pääsee paikalle muulloin kuin keskiverto työpäivän jälkeen. Mikään rajanveto ei poista sitä tosiasiaa, että joudut tekemään töitä kauneushoitolasi markkinoinnin eteen.

2. Erottuva yritysidea

”Tässä samalla kadulla on kauneushoitola, joka on toiminut 20 vuotta. Eivät hekään tee mitään erikoista markkinointia tai erotu joukosta. Somessakaan ei ole kuin kuva lehtimainoksesta välillä. Ihan perus kauneushoitola on kyseessä ja silti kalenterit ovat täynnä. Miksi minä en siis voisi menestyä sellaisella.”

Erottuminen tuntuu olevan monelle yritykselle haastavaa, niin kauneudenhoitoalalla kuin muillakin hyvinvointialoilla. On totta, että Suomesta löytyy niitä 15, 20 ja 30 vuotta toimineita hoitoloita, joiden markkinointi ei päätä huimaa, toiminta on aivan ”tavallista” ja asiakkaita riittää. Miksi siis ei voisi vain tehdä niin kuin kaikki muutkin yrittäjät ennen?

Ensinnäkin hyvin työnsä tekevä yrittäjä ehtii kerätä ison määrän vakioasiakkaita 15+ vuodessa, mutta oletan, että haluaisit tuloksia hieman nopeammin.

Kaikki nämä yrittäjät ovat varmasti tehneet ison työn yrityksensä eteen. Tosiasia kuitenkin on, että parikymmentä vuotta sitten kauneushoitola ei ollut yhtä paljon kuin nykyisin, joten kilpailuakin oli vähemmän. Toki myös palveluiden kysyntä on lisääntynyt vuosien aikana, varsinkin uusien palveluiden, kuten sokerointien ja ripsienpidennysten, tullessa markkinoille. Sosiaalinen mediakin on markkinointivälineenä vasta noin 10 vuotta vanha juttu.

Nykyään pienelläkin paikkakunnalla on helposti kaksi tai kolme kauneushoitolaa. 20.000 asukkaan kaupungissa kosmetologin palveluita tarjoavia hoitoloita ja kampaamoita voi olla jo kymmenkunta tai ylikin. Se tarkoittaa ainakin yhtä hoitolaa 2000 asukasta kohti. Näistä kahdesta tuhannesta potentiaalisia asiakkaita on ehkä 500 eivätkä heistäkään kaikki ole kiinnostuneita ostamaan kauneudenhoitopalveluita.

Kilpailijoiden joukosta erottuminen on siis tärkeää. Mutta millainen oikesti erottuva yritysidea on?

Yritysidea voi olla lähes mitä tahansa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että esimerkiksi ammattitaito, laatu ja yksilöllisyys ovat asioita, jotka lähes jokainen kauneushoitola lupaa omilla nettisivuillaan. Erottuvan yritysidean suurin kriteeri onkin se, että se ei jää pelkäksi sanahelinäksi. Sen tulisi näkyä kaikessa yrityksen toiminnassa.

Jos haluat kilpailla vaikkapa sillä, että hoitolasi tarjoaa palveluja kaikille, tee se kunnolla. Sisusta odotustilaan leikkinurkka lapsille, jotta äiti saa käydä rauhassa kestoväreissä. Tee oma hoitomenu miehille. Mieti, miten voit nuoria ja eläkeläisiä paremmin. Älä jätä yritysideaa pelkäksi lauseeksi nettisivuilla, vaan toteuta se täysillä.

3. Palveluvalikoima kuntoon

Kauneushoitolasi tarjoamat palvelut riippuvat paljolti siitä, mikä on yritysideasi ja mihin haluat toimintaasi painottaa. Palveluvalikoimaa voi kuitenkin kehittää parillakin eri tavalla.

Ensinnäkin kannattaa miettiä, miten palvelunsa paketoi. Jokainen kosmetologi varmasti tietää, että esimerkiksi kasvohoidon runko on melko samanlainen paikasta ja tuotesarjasta riippumatta. Se sisältää aina tiettyjä elementtejä riippuen haetusta lopputuloksesta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita ettetkö voisi tarjota palvelua asiakkaalle tavalla, joka tekee siitä erilaisen kuin kilpailijoilla.

Toiseksi voit miettiä tarjoatko palveluita, jotka keräävät vakioasiakkaita. Valitettavasti harvempi suomalainen on vielä innostunut todella säännölliseen kasvo- tai jalkahoidossa käymiseen. Suomessa säännöllinen kauneushoitolassa käynti voi tarkoittaa esim. neljää kasvo- tai jalkahoitoa vuodessa. Jos ajatellaan, että haluaisit saada päivässä neljä kasvo- tai jalkahoitoasiakasta ja teet töitä viitenä päivänä viikossa 11 kuukautta vuodesta, tarvitsisit yhteensä 880 asiakaskäyntiä vuoden aikana. Jotta saisit tämän täyteen neljä kertaa vuodessa käyvillä vakioasiakkailla, tarvitsisit 220 vakioasiakasta.

Palvelut kuten sokerointi, ripsienpidennykset ja kestolakkaukset tai rakennekynnet puolestaan tuovat asiakkaita, jotka käyvät luonasi keskimäärin neljän viikon välein. Ajatellaan, että kalenterisi neljästä päiväasiakkaasta kaksi tulee tällaisista palveluista. Kuukaudessa heitä on 40 ja 11 kuukaudessa he käyvät luonasi yhteensä 440 kertaa. Saavuttaaksesi haluamasi 880 asiakaskäyntiä vuodessa tarvitset kasvo- tai jalkahoidossa käyviä vakioasiakkaita enää 110. Yhteensä tarvitsemiesi vakioasiakkaiden määrä on 150 eli 70 kappaletta vähemmän kuin edellisessä esimerkissä.

4. Markkinointi

Moni kauneudenhoitoalan yrittäjä tietää sosiaalisen median merkityksen markkinoinnissa ja miksi siihen kannattaisi panostaa. Suurimmat ongelmat markkinointiin liittyen kumpuavatkin ehkä sieltä yrittäjän mindsetistä sekä yritysideasta.

Tiedetään, mitä pitäisi tehdä, mutta ratkaisevaa askelta ei haluta ottaa. Julkaistaan sellaista sisältöä, jota muutkin tekevät ja sen seurauksena ei erotuta vahingossakaan muista. Lopputulos on sama kuin yritysideankin kanssa eli lopulta kaikki muistuttavat toisiaan.

Toki esimerkiksi visuaalinen puoli, kuten kauneushoitolan logo ja värimaailma ovat tärkeitä ja niihin kannattaa panostaa. Mutta pelkästään kilpailijoista poikkeava väritys ei tee markkinoinnistasi erottuvaa. Sen sijaan oman persoonan ja erottuvan yritysidean esiintuominen tekee sinusta erilaisen.

5. Kannattavuus

Viimeinen osanen kannattavan kauneushoitolan luomisessa on talous. Parhaatkin yritysideat kaatuvat, jos niitä ei saada taloudellisesti kannattaviksi.

Kannattavuuteen vaikuttavat niin hinnoittelu, kulut kuin kassavirtakin. Kuten markkinoinnissa, kannattavuudessakin törmätään asioihin, jotka säteilevät muista kannattavan kauneushoitolan osa-alueista.

Otetaan esimerkiksi palveluvalikoima. Jos pystyt luomaan palveluita, jotka erottuvat kilpailijoista ja paketoimaan ne tavalla, jotka saavat asiakkaat haluaamaan ostaa juuri sinulta, olet melko vapaa hintakilpailusta. Palvelusi hinnoittelua ei tarvitse enää orjallisesti perustaa siihen, mitä muut pyytävät samasta palvelusta.

Oman osansa kauneushoitolan kannattavuuteen tuo myös asiakasmäärien vaihtelu vuodenaikojen mukaan. Monesti esimerkiksi syksy ja alkuvuosi ovat selkeästi hiljaisempaa aikaa. Kuukausittain käyvät vakioasiakkaat voivat taas pehmentää tätä vaihtelua. Kassavirtaan tulee lisää ennustettavuutta ja pystyt myös suunnittelemaan kauneushoitolasi toimintaa paremmin.

Aiheeseen liittyvää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *