fbpx

Korjaa nämä 5 virhettä nettisivuiltasi

Asiakas ei viihdy kovin kauaa nettisivuilla. Hän saa yleiskuvan sivuista (ja yrityksestäsi) nopeasti ja siirtyy eteenpäin, jos kuva ei vastaa hänen toiveitaan. Siksi nettisivut kannattaa hioa mahdollisimman hyvään kuntoon. Tein sinulle listan yleisimmistä virheistä, joihin olen törmännyt kauneus- ja hyvinvointialan yritysten nettisivuilla. Tässä 5 virhettä, jotka sinun kannattaa korjata nettisivuiltasi.

1. Sivuja ei ole päivitetty

Löytyykö nettisivuiltasi ajankohtaista-osio tai muu kohta, jossa kerrot esim. loma-ajoista? Nämä kohdat kannattaa ehdottomasta pitää ajantasalla. Jos olet halunnut sivuille ajankohtaista-osion, mieti jo valmiiksi millaisia asioita sinne päivität. Voit kertoa kuukausittaisista tarjouksista, uutuuksista, loma-ajoista, poikkeusaikatauluista, mainostaa lahjakortteja jne. Pääasia on se, että päivität osiota, jos sellaisen sivuille haluat (sitä ei ole mikään pakko sivuille laittaa). Jos viimeinen merkintä on vuoden takaa, herää kysymys kuinka aktiivisesti yritys edelleen toimii.

Käy muutenkin läpi sivusi ja päivitä mahdolliset vanhentuneet tiedot. Älä unohda sivuille vanhoja hinnastoja, tai vielä pahempaa, puoli vuotta vanhaa merkintää siitä, että hinnastoa päivitetään.

2. Sivuilla ei kerrota mitään sinusta

Varsinkin pienissä kauneuden- ja hyvinvointialan yrityksissä, yrittäjän (ja mahdollisten työntekijöiden) persoona ja osaaminen ovat myyntivaltteja. Lisää sivuille kuvasi ja kerro rohkeasti omasta osaamisestasi, mistä pidät työssäsi ja miten haluat palvella asiakkaitasi.

3. Hämärät ja epätarkat kuvat

On hyvä, että sivuilta löytyy kuvia yrityksestä. Asiakkaan on helpompi valita juurin sinun yrityksesi, kun hän pääsee myös näkemään kuvia siitä. Tärkeintä on panostaa sivuilla olevien kuvien laatuun. Tämä ei tarkoita, että olisi pakko palkata ammattivalokuvaaja ottamaan kuvat. (Tosin, varsinkin jos haluat profiloida yrityksesi erittäin laadukkaaksi ja palveluiden hinnatkin ovat sen mukaiset, valokuvaaja voi olla yksi niistä asioista, joihin kannattaa panostaa.) Nykyään kännyköistä löytyy hyviä kameroita ja monilla on digi- tai järjestelmäkameroita. Kuvat voi siis ottaa itsekin.

Millaisia kuvien pitäisi sitten olla? Tässä kohtaa kannattaa miettiä vaikkapa asuntoilmoituksia. Kiinnostaako sinua asunto, joka on täynnä henkilökohtaisia tavaroita ja kuvat ovat hämäriä? Vai asunto, joka on kuvissa siisti ja valoisa? Eli lyhyesti: turhat tavarat piiloon, valoa peliin ja testaile kameran asetuksia niin, että saat mahdollisimman tarkan ja siistin kuvan. Ajatus tunnelmavalaistun hoitohuoneen kuvasta on mukava, mutta jos kuva näyttää vain suttuiselta, on parempi jättää se pois.

4. Sivuilla on välilehtiä, joilla ei ole sisältöä

Mieti jo sivuja tehtäessä, mitä välilehtiä todellisuudessa tarvitset. Etusivun lisäksi varmaankin hinnaston ja yhteystiedot. Jos pidät blogia, se on hyvä olla sivujen yhteydessä. Mahdollisesti oman sivun henkilökunnan esittelyyn (tämä voi sopia hyvin etusivullekin). Välilehtiä miettiessä kannattaa pitää mielessä, että kaikilla niistä tulee olla sisältöä. Mikäli sitä ei ole tekstinä tai kuvina, on välilehti turha. Älä pidä välilehteä, joka jää tyhjäksi. Yksi esimerkki tästä on jo aiemmin mainittu ajankohtaista-osio. Jos se on omana välilehtenään, mutta et ikinä päivitä sitä, voi olla parempi poistaa se kokonaan.

5. Sivut eivät kuvaa yritystäsi

Oletko joskus käynyt yrityksessä, joka vaikutti nettisivujen perusteella aivan toisenlaiselta? Minä olen. Siistin ja kauniin sivuston takaa paljastui epämääräisesti sisustettu yritys, joka vastannut ollenkaan sivuilta saamaani mielikuvaa. Toki yrityksen sisustus ei sinänsä vähennä yrittäjän osaamista. Täysi ristiriita nettisivujen ja toimitilojen välillä ei ole kuitenkaan luottamusta herättävääkään. Ennemmin herää kysymys, tuliko varmasti oikeaan paikkaan.

Sama asia toimii myös toisin päin. Älä anna nettisivuilla huonompaa kuvaa yrityksesti kuin mitä todellisuus on. Tässä yhdistyy moni jo aiemmin mainittu asia. Jos olet ottanut epäselviä kuvia toimitilastasi ja sivuilla on vanhentunutta tietoa, ei asiakkaalla ole kovin suuria odotuksia. Todellisuudessa kyseessä voi olla hyvin menestyvä, viihtyisä ja ajanhermolla oleva yritys.

Ota hetki aikaa, käy nettisivusi läpi ja tule kommentoimaan löysitkö jotain parannettavaa!

Jätä kommentti