Korjaa nämä 5 virhettä nettisivuiltasi

Yrityksesi nettisivut ovat yksi tärkeimmistä markkinointikanavistasi. Sen takia niihin kannattaa panostaa ja pitää huoli siitä, että asiakas saa yrityksestäsi mahdollisimman hyvän kuvan.

Asiakas ei viihdy kovin kauaa nettisivuilla. Hän saa yleiskuvan sivuista (ja yrityksestäsi) nopeasti ja siirtyy eteenpäin, jos kuva ei vastaa hänen toiveitaan. Siksi nettisivut kannattaa hioa mahdollisimman hyvään kuntoon. Tein sinulle listan yleisimmistä virheistä, joihin olen törmännyt palveluyritysten nettisivuilla. Tässä 5 virhettä, jotka sinun kannattaa korjata nettisivuiltasi.

1. Nettisivuja ei ole päivitetty

Kun yrityksen nettisivut ovat käytössä niiden sisältö kannattaa muistaa pitää ajantasalla. Löytyykö nettisivuiltasi ajankohtaista-osio tai muu kohta, jossa kerrot esim. loma-ajoista? Nämä kohdat kannattaa ehdottomasta päivittää.

Jos olet halunnut sivuille ajankohtaista-osion, mieti jo valmiiksi millaisia asioita sinne päivität. Voit kertoa kuukausittaisista tarjouksista, uutuuksista, loma-ajoista, poikkeusaikatauluista, mainostaa lahjakortteja jne. Pääasia on se, että päivität osiota, jos sellaisen sivuille haluat (sitä ei ole mikään pakko sivuille laittaa). Jos viimeinen merkintä on vuoden takaa, herää kysymys kuinka aktiivisesti yritys edelleen toimii.

Käy muutenkin läpi sivusi ja päivitä mahdolliset vanhentuneet tiedot. Älä unohda sivuille vanhoja hinnastoja, tai vielä pahempaa, puoli vuotta vanhaa merkintää siitä, että hinnastoa päivitetään.

2. Nettisivuilla ei kerrota mitään sinusta

Yksi nettisivujesi tärkein osio kertoo sinusta/työntekijöistäsi ja yrityksestäsi. Tämä sivu voi olla nimeltään Kuka olen, Lisää minusta, Yrityksestä tms. Voi olla, että tälle osiolle ei ole edes tehty omaa sivua, mutta joka tapauksessa se kannattaa nettisivuillesi lisätä.

Asiakkaan on helpompi ostaa palveluita yritykseltä, kun hän tietää keneltä hän on niitä todellisuudessa ostamassa. Sen takia yrittäjän kannattaa uskaltaa tuoda itsensä (ja mahdolliset työntekijät) rohkeasti esille. Kerro itsestäsi ja yrityksestäsi ja muista lisätä myös kuva nettisivuille.

Tämän osion ei myöskään ole tarkoitus kertoa vain sinun elämänkertaasi ja yrityksesi historia. Kerro tärkeät sekä kiinnostavat asiat osaamisestasi, mutta tuo myös esille se, miten pystyt auttamaan asiakasta. Itse asiassa tämän osion ei ole niinkään tarkoitus kertoa sinusta kuin siitä, mitä sinä voit tehdä asiakkaasi hyväksi.

3. Nettisivuilla on hämäriä ja epätarkkoja kuvia

Jos yritykselläsi on toimitilat, joissa asiakas käy, kannattaa nettisivuilla ehdottomasti olla kuvia toimitiloista. Yksi isoimpia virheitä nettisivuilla onkin se, että käytetään huonosti valaistuja valokuvia, jotka eivät anna kovin edustavaa kuvaa yrityksestäsi.

Nettisivujen kuvien kannattaa olla mahdollisimman houkuttelevia. Tämä ei tarkoita, että olisi pakko palkata ammattivalokuvaaja ottamaan kuvat. Tosin, varsinkin jos haluat profiloida yrityksesi erittäin laadukkaaksi ja palveluiden hinnatkin ovat sen mukaiset, valokuvaaja voi olla yksi niistä asioista, joihin kannattaa panostaa. Nykyään älypuhelimissa ja tableteissakin on kuitenkin jo todella tarkkoja kameroita, joilla saa hyviä kuvia.

Millaisia kuvien pitäisi sitten olla?

Tässä kohtaa kannattaa miettiä vaikkapa asuntoilmoituksia. Kiinnostaako sinua asunto, joka on täynnä henkilökohtaisia tavaroita ja kuvat ovat hämäriä? Vai asunto, joka on kuvissa siisti ja valoisa? Eli lyhyesti: turhat tavarat piiloon, valoa peliin ja testaile kameran asetuksia niin, että saat mahdollisimman tarkan ja siistin kuvan. Esimerkiksi kauneushoitolassa ajatus tunnelmavalaistun hoitohuoneen kuvasta on mukava, mutta jos kuva näyttää vain suttuiselta, on parempi jättää se pois.

Mikäli haluat käyttää nettisivuillasi netistä löytämiäsi kuvia, kannattaa tarkistaa, että niiden käyttö on sallittua. Netistä löydät useita ilmaisia kuvapankkeja, joiden kuvia saa käyttää myös kaupallisesti. Tällaisia ovat mm. Unsplash sekä Pixabay.

4. Nettisivuilla on välilehtiä, joilla ei ole sisältöä

Mieti jo nettisivuja tehtäessä, mitä välilehtiä todellisuudessa tarvitset. Etusivun lisäksi varmaankin hinnaston ja yhteystiedot. Jos pidät blogia, se on hyvä olla sivujen yhteydessä. Mahdollisesti oman sivun henkilökunnan esittelyyn (tämä voi sopia hyvin etusivullekin).

Välilehtiä miettiessä kannattaa pitää mielessä, että kaikilla niistä tulee olla sisältöä. Yksi syy tähän on sivustosi nouseminen esille Googlen hakutuloksissa. Hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa moni asia ja yksi niistä on tekstin määrä sivuilla. Olisi hyvä, että yksittäisillä välilehdillä olisi vähintän 200-300 sanan verran tekstiä.

Toki tässä kannattaa muista maalaisjärki. Esimerkiksi nettiajanvaraus hoidetaan usein sivuille upotettavalla toisen palveluntarjoajan ajanvarauksella. Silloin ajanvaraus-sivulle harvoin tarvitaan kovin pitkiä tekstejä ja turha teksti luultavasti vain haittaa asiakkaan ajanvarausta.

5. Nettisivut eivät kuvaa yritystäsi

Oletko joskus käynyt yrityksessä, joka vaikutti nettisivujen perusteella aivan toisenlaiselta? Minä olen. Siistin ja kauniin sivuston takaa paljastui epämääräisesti sisustettu yritys, joka vastannut ollenkaan sivuilta saamaani mielikuvaa. Toki yrityksen sisustus ei sinänsä vähennä yrittäjän osaamista. Täysi ristiriita nettisivujen ja toimitilojen välillä ei ole kuitenkaan luottamusta herättävääkään. Ennemmin herää kysymys, tuliko varmasti oikeaan paikkaan.

Sama asia toimii myös toisin päin. Älä anna nettisivuilla huonompaa kuvaa yrityksesti kuin mitä todellisuus on. Tässä yhdistyy moni jo aiemmin mainittu asia. Jos olet ottanut epäselviä kuvia toimitilastasi ja sivuilla on vanhentunutta tietoa, ei asiakkaalla ole kovin suuria odotuksia. Todellisuudessa kyseessä voi olla hyvin menestyvä, viihtyisä ja ajanhermolla oleva yritys.

Onko sinun palveluyritykselläsi tarve nettisivuille tai kaipaavatko vanhat sivut uudistusta? Varaa aika ilmaiseen 30 min konsultaatioon ja jutellaan, miten voisin auttaa sinua!

2 kommenttia artikkeliin ”Korjaa nämä 5 virhettä nettisivuiltasi”

Jätä kommentti