Kannattaisiko kirjoittaa uutiskirjettä

Olet varmaan törmännyt siihen, että nyt pitäisi kerätä asiakkaiden sähköposteja ja lähettää heille uutiskirjeitä. Sähköpostilla tapahtuva markkinointi on sinulle ilmaista (tai korkeintaan sähköpostipalvelun hintaista) ja sisällöltään vapaampaa kuin vaikka Facebook-mainonta. Sen avulla on myös helpompi tavoittaa ihmisiä, jotka ovat olleet asiakkaanasi.

Sähköpostilista on hyvä tapa markkinoida ihmisille, jotka ovat jo kuulleet yrityksestäsi. Se myös varmistaa, ettei markkinointisi ole riippuvainen vain sosiaalisen median alustojen algoritmeistä. Tässä blogissa kerron, miten voit aloittaa sähköpostilistan keräämisen ja mitä sinun kannattaa ottaa huomioon.

Miten sähköpostimarkkinointi toimii

Sähköpostimarkkinoinnissa lähetät sananmukaisesti sähköpostia listallasi oleville henkilöille. Mutta miten saat kerättyä nykyisten ja tulevien asiakkaiden sähköpostiosoitteita? 

Missään nimessä ei kannata ostaa sähköpostilistoja (ja harva pienyrittäjä tällaiseen tuskin ryhtyyn), koska sähköpostimarkkinointi on tehokkaampaa silloin, kun viestin saaja on jo kuullut sinusta aiemmin.

Tässä joitain tapoja, joilla saat kerättyä asiakkaiden sähköposteja:

  • Mikäli teet työtä, jossa asiakas täyttää esim. henkilötietolomakkeen, pyydä myös sähköpostiosoite ja kysy lupaa lähettää markkinointiviestejä sähköpostitse. (Ilman lupaa markkinointiin, ei annettua osoitetta saa käyttää.)
  • Kivijalkaliikkeessä voit myös kertoa asiakkaille mahdollisuudesta tilata uutiskirje ja pyytää antamaan sähköpostiosoite. (Muista jälleen markkinointilupa.)
  • Nettisivuille voit lisätä uutiskirjeen tilauslomakkeen. Tämä toimii tehokkaammin, jos annat asiakkaalle jotain vastineeksi sähköpostista, esim. ilmainen opas tai tarjouskoodi.

Kun keräät asiakkaiden yhteystietoja, kannattaa muistaa, että asiakkaalta saa kerätä vaan yrityksellesi tarpeellisia tietoja. Sähköpostimarkkinoinnin kohdalla ei ole yleensä tarpeen tietää muuta kuin sähköpostiosoite ja halutessaan etunimi. 

Muista myös päivittä tietosuojaselosteesi ja kerro, mitä tietoja keräät sähköpostilistallesi ja mihin tarkoitukseen.

Kerää sähköpostiosoitteita liidimagneetin avulla

Kuten aiemmin kerroin, varsinkin nettisivuilla sähköpostien kerääminen toimii paremmin, jos tarjoat asiakkaalle jotain vastineeksi sähköpostin antamisesta. Tätä kutsutaan usein liidimagneetiksi. 

Liidimagneetti on yleensä asiakkaalle ilmainen ja se liittyy selkeästi sinun palveluusi. Kyseessä voi olla opas, ohje, video tai äänite, alennuskoodi, tarkistuslista jne. Tärkeää kuitenkin on, että liidimagneetti karsii sähköpostilistallesi liittyviä ihmisiä heihin, jotka voisivat oikeasti olla jatkossa kiinnostuneita palveluistasi.

Nettisivuilla on myös hyvä mainita uutiskirjeen tilauksen yhteydessä selkeästi, että ladatessaan liidimagneetin asiakas liittyy samalla sähköpostilistallesi.

Miten aloittaa uutiskirjeiden lähettäminen

Sähköpostilistaa ei kannata alkaa kerätä Exceliin ja lähetellä viestejä omasta sähköpostistasi. Kaikista kätevin ratkaisu on ottaa sähköpostimarkkinointia varten erillinen uutiskirjeohjelma. Tällaisia ovat mm. ActiveCampaign, MailChimp ja ConvertKit.

Oma suosikkini uutiskirjeohjelmista on MailerLite. Siitä on saatavilla ilmainen versio, jos listallasi on enintään 1000 sähköpostiosoitetta. Myös ilmaisella versiolla saa tehtyjä perusautomaatioita, joten liidimagneetin toimittaminen asiakkaalle sujuu automaattisesti ilman, että teet itse mitään.

Lue täältä lisää MailerLitesta ja sen käyttöönotosta

Uutiskirjeohjelmat myös liittävät lähettämiisi viesteihin aina linkin, josta tilaaja voi halutessaan poistua sähköpostilistaltasi itse. Koska listalta poistumiseen täytyy olla aina mahdollisuus, on tämä huomattavasti parempi vaihtoehto kuin poistella tilaajia käsin tai vihastuttaa tilaaja, joka ei tiedä, miten saada sähköpostisi loppumaan.

Miksi et saa tuloksia

Usein ensimmäinen kommentti, jonka sähköpostimarkkinoinnista kuulee on se, että se ei tuo tuloksia. Asiakkaille on kuitenkin lähetetty jo yksi uutiskirje eikä kukaan ostanut!

Mistä aiheista kirjoitit listallesi? 

Mieti omaa sähköpostiasi. Luultavasti saat itsekin useampia uutiskirjeitä. Niitä lähettävät vaatekaupat, kauppaketjut, matkatoimistot jne. Usein jo otsikko kertoo, mitä sisällä on; kevään vaateale, syksyn matkatarjoukset, tämän kuun tuotetarjoukset. Tästä löytyy se syy, miksi sähköpostejasi ei lueta.

Sähköpostimarkkinointi on luottamuksen luomista asiakkaan ja yrityksesi välillä, jotta hän päättää jossain vaiheessa ostaa sinulta. Luottamusta ei pysty luomaan jakamalla kuukausittaisia tai viikottaisia tarjouksia. Sen sijaan kannattaa kirjoittaa aiheista, jotka asiakasta todelle kiinnostavat ja auttavat häntä. Tällöin sähköpostisi myös avataan todennäköisemmin, kun on aika tarjota jotain.

Sähköpostimarkkinoinnin keskimääräinen avausprosentti oli muuten 21,5 % vuonna 2022 (Lähde: Campaing Monitor). Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettetkö voisi päästä paljon parempiin lukemiin (oman listani keskimäärinen avausprosentti on ollut tänä vuonna 46,8 %).

Millainen sähköposti avataan ja mistä kirjoittaa listallesi

Sähköpostilista on siitä mahtava markkinointiväline, että tavoitat ihmisiä, jotka ovat jo kuulleet sinusta ja yrityksestäsi. Osa heistä on jo käyttänyt palveluitasi ja osa vasta harkitsee sitä. 

Jos tätä verrataan sosiaaliseen mediaan, niin siellä sinun on vaikea ennustaa, kuinka suuren määrän seuraajista julkaisusi oikeasti tavoittaa.

Sähköpostilistaa ei kannatakaan tuhlata siihen, että lähetät heille ainoastaan tarjouksia. Parhaimmillaan sähköpostimarkkinointi syventää asiakassuhdetta ja saa harkintavaiheessa olleet asiakkaat ostamaan palveluitasi. Tämä vaatii kuitenkin sitä, että lähetät listallesi uutiskirjeitä, joiden sisältö oikeasti kiinnostaa ja auttaa heitä. Tarjoukset ovat tällöin vain pieni osa uutiskirjeittesi sisältöä.

Tässä muutama kysymys, joita voit miettiä etsiessäsi aiheita uutiskirjeesi sisältöön:

  • Mitä asiakkaat kysyvät sinulta usein?
  • Minkä helposti toteutettavan vinkin tai ohjeet voit antaa asiakkaalle?
  • Onko alallasi joku yleisesti uskottu “totuus”, josta olet eri mieltä?
  • Mitä voit kertoa työstäsi?
  • Mistä palvelusi osa-alueesta asiakkaat voisivat haluta tietää lisää?
  • Miten voit kertoa omasta osaamisestasi tai vaikkapa koulutuksestasi?
  • Miten olet päätynyt työhösi?
  • Onko sinulla joku palveluusi liittyvä kokemus tai tilanne, joka on myös tuttu asiakkaillesi?

Myös viestien otsikointiin kannattaa kiinnittää huomiota, koska se saa asiakkaan klikkaamaan viestisi auki. Ei siis kannata laittaa otsikoksi “Elokuun uutiskirje”. Otsikon pitäisi liittyä viestisi sisältöön ja saada asiakkaan uteliaaksi, jotta hän avaa viestisi ja lukee sen.

4 askelta uutiskirjeen aloittamiseen

  1. Ota käyttöön sähköpostimarkkinointiohjelma, kuten MailerLite
  2. Hanki sähköpostiosoitteet asiakkailta markkinointiluvan kanssa. Käytä liidimagneettia tai kerää sähköposteja esim. asiakastietolomakkeessa.
  3. Listaa, mistä aiheista voit kirjoittaa asiakkaille.
  4. Otsikoi viestit kiinnostavasti.

Pidä mielessä, että sähköpostimarkkinointi, kuten muukin markkinointi, on pitkäjänteistä työtä. Ei kannata lannistua, jos ensimmäiset sähköpostit eivät tuo kauppaa, vaan jatkaa tekemällä uutiskirjeisiin sisältöä, joka kiinnostaa asiakkaitasi.

Aiheeseen liittyvää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *