fbpx

Kannattaisiko kirjoittaa uutiskirjettä

Olet varmaan törmännyt siihen, että nyt pitäisi kerätä asiakkaiden sähköposteja ja lähettää heille uutiskirjeitä. Sähköpostilla tapahtuva markkinointi on sinulle ilmaista (tai korkeintaan sähköpostipalvelun hintaista) ja sisällöltään vapaampaa kuin vaikka Facebook-mainonta. Sen avulla on myös helpompi tavoittaa ihmisiä, jotka ovat olleet asiakkaanasi.

Miten aloittaa uutiskirjeiden lähettäminen

Yleensä ohjeistus uutiskirjeen lähettämiseen lähtee ns. lahjuksesta eli liidimagneetista. Tällä tarkoitetaan ohjeistusta, videosarjaa, alennuskuponkia tms., jonka asiakas saa, kun hän luovuttaa sähköpostinsa sinulle. Moni hoitotyötä tekevä yrittäjä myös kerää asiakkailta sähköposteja esim. asiakastietolomakkeen yhteydessä (tietenkin markkinointiluvan kanssa). Näin saadaan lista asiakkaita, joille voidaan sitten alkaa lähettämään uutiskirjeitä.

Uutiskirjeiden lähettämiseen löytyy useita eri ohjelmia ja se onnistuu myös ihan tavallisella sähköpostiohjelmalla. Jos keräät sähköposteja lahjuksen avulla, kannattaa kuitenkin käyttää uutiskirjeiden lähettämiseen tarkoitettua ohjelmaa, jolla saat automatisoitua suuren osan työstä. Nämä ohjelmat antavat myös tilastotietoa siitä, kuinka moni avaa uutiskirjeen tai klikkaa viestissä olevia linkkejä. Jos et halua käyttää rahaa uutiskirjeen lähettämiseen, on esimerkiksi MailChimp hyvä ohjelma. Se on ilmainen max. 2000 osoitteen sähköpostilistalle ja voit lähettää max. 12 000 sähköpostia kuukaudessa. Pienen palveluyrityksen tarpeisiin tämä on yleensä ihan riittävä määrä. Toinen toimiva sähköpostiohjelma on ActiveCampaign, joka on hieman helppokäyttöisempi, mutta maksullinen.

Miksi et saa tuloksia

Tämä on se kohta, jossa huomataan ensimmäiset ongelmat. Tai eivät varsinaiset ongelmat, mutta laihat tulokset. Saattaa olla, että harva edes avaa sähköpostejasi. Olet nyt lähettänyt asiakkaille tietoa tarjouksistasi, tuotteistasi, tarjouksistasi, aukioloajoistasi ja varmuudeksi vielä tarjouksistasi. Mitään ei ole kuitenkaan tapahtunut. Sehän tarkoittaa, ettei tämä uutiskirjehomma oikeasti toimi?

Mieti omaa sähköpostiasi. Luultavasti saat itsekin useampia uutiskirjeitä. Niitä lähettävät vaatekaupat, kauppaketjut, matkatoimistot jne. Usein jo otsikko kertoo, mitä sisällä on; kevään vaateale, syksyn matkatarjoukset, tämän kuun tuotetarjoukset. Tästä löytyy se syy, miksi sähköpostejasi ei lueta.

Millainen sähköposti avataan ja millainen sisällön pitäisi olla

Ratkaisu ei tietenkään ole, että et enää laita tarjous-sanaa viestin otsikoksi, vaan se, että alat kirjoittaa parempaa sisältöä. Uutiskirje on yksi tapa luoda suhdetta vanhoihin ja uusiin asiakkaisiin. Kertoa heillä, että sinä tiedät mistä puhut ja olet alasi ammattilainen. Sinulta löytyy osaamista ja apuja asiakkaalle. Tämä tapahtuu antamalla asiakkaalle jotain, mikä on hänelle arvokasta. Tarjouksistakin saa toki kertoa, mutta harvakseltaan.

Mistä sitten löydät aiheita uutiskirjeisiisi. Mitkä ovat niitä asioita, joita asiakkaasi kysyvät sinulta uudelleen ja uudelleen? Vinkkejä ihon kotihoitoon, helppoja kampausohjeita, ruokavaliovinkkejä, venyttelyohjeita. Entä onko aiheita, joissa ohjeistat asiakkaitasi uudelleen ja uudelleen hoidon päätteksi? Nämä ovat niitä asioita, joista voit uutiskirjeessä kirjoittaa. Harva jaksaa lukea monen sadan sanan sähköpostia ajatuksella, joten vinkkien ei tarvitse edes olla pitkiä. Jos kirjoitat blogia, voit myös kertoa blogipostauksesti aiheesta lyhyesti sähköpostissa ja ohjata aiheesta kiinnostuneet lukemaan lisää blogistasi.

Sähköpostin otsikon pitäisi herättää asiakkaan mielenkiinto ja saada hänet lukemaan viesti. Jos kerrot vaikkapa ripsienpidennyksien kotihoidosta, ei otsikoksi kannata laittaa ”Hoitola xy:n uutiskirje”. Anna otsikossa ennemmin kuva siitä, mitä viesti sisältää, esim. ”Näin pidät ripsienpidennyksesi kauniina pidempään”.

4 askelta uutiskirjeen aloittamiseen:

  1. Mieti, minkä ohjelman avulla aiot lähettää asiakkaillesi sähköpostia.
  2. Hanki sähköpostiosoitteet asiakkailta markkinointiluvan kanssa. Käytä liidimagneettia tai kerää esim. asiakastietolomakkeessa.
  3. Listaa, mistä aiheista voit kirjoittaa asiakkaille.
  4. Otsikoi kiinnostavasti.

 

Jätä kommentti