fbpx

5 tapaa varautua hiljaisiin kausiin kauneushoitolassa

Asiakasvirtojen vaihtelut näkyvät monessa kauneushoitolassa. Kauneudenhoitoalan yrittäjät pystyvät usein nimeämään juuri ne tietyt ajankohdat, jolloin asiakkaat yllättäen katoavat johonkin eikä varauksia tule. Usein ne sijoittuvat syksyyn ja alkuvuoteen. Toisaalta kevät ja kesä voi tuoda asiakkaita enemmän kuin ehtisi tehdä.

Miten tähän asiakasmäärien vaihteluun voisi sitten varautua?

Jatkuva markkinointi

Kun kauneushoitolan varauskalenteri on täynnä, markkinointi on helppo unohtaa. Tällä hetkellä uusille asiakkaille ei ole tilaa, joten miksi markkinoida?

Moni yrittäjä varmasti tietää, että uuden asiakkaan hankkiminen vaatii enemmän työtä kuin vanhan asiakkaan pitäminen. Juuri tästä syystä markkinointia tulisi tehdä jatkuvasti.

7 kosketuksen säännön (engl. Rule of 7) mukaan sinun tarvitsee tavoittaa asiakas seitsemän kertaa ennen kuin hän kiinnittää huomiota markkinointiisi. Kun ottaa huomioon, että tämä tieto perustuu aikaan ennen sosiaalista mediaa, on hyvin mahdollista, että asiakas tarvitsee vielä enemmän kosketuksia markkinointiisi, ennen kuin hän kiinnittää siihen huomiota.

Tämä on se syy, miksi markkinointi vain silloin, kun tarvitset asiakkaita ei toimi. Vaikka et käyttäisi esimerkiksi lehtimainoksia, kannattaa sosiaaliseen mediaan pyrkiä panostamaan jatkuvasti.

Panosta kanta-asiakkaiden hankkimiseen

Yksi parhaita keinoja pitää kassavirtaa melko tasaisena ympäri vuoden, on pitää huoli siitä, että kauneushoitolallasi on kanta-asiakkaita. Tällä tarkoitan asiakkaita, jotka käyvät luonasi n. 4-6 viikon välein.

Käytännössä tällaiset asiakkaat käyvät yleensä sokeroinneissa, ripsienpidennyksissä, kestolakkauksissa, kestotaivutuksissa ym. tasaisesti uusimista vaativissa hoidoissa. Toki usein käyviä asiakkaita voi löytää muidenkin hoitojen parista, mutta esimerkiksi 1-2 kk välein kasvohoidossa käyvät asiakkaat ovat harvemmassa.

Hyvänä puolena kohtuullisessa määrässä kanta-asiakkaita on se, että pystyt ennakoimaan jonkin verran tulojasi hiljaisimpinakin kausina. Kalenterisi ei myöskään pääse hälyttävän tyhjäksi vaan hieman pienempikin määrä asiakkaita vakinaisten kävijöiden lisäksi täyttää kalenteria mukavasti.

Tuotemyynti

Jos huomaat, että kalenteri on tyhjillään, on tuotemyynti yksi tapa saada lisätuloja jo kalenterissa olevilta asiakkailtasi. Tuotemyynti toki kannattaa jatkuvasti ja tuo hyvän lisän palvelujen myyntiin.

Tuotemyyntiä tietenkin helpottaa aina se, että olet valinnut tuotesarjat, joihin uskot itse. Kannattaa myös miettiä, ovatko ne sopivassa hintaluokassa asiakkaillesi. Emme voi ikinä tietää, kuinka paljon asiakas on valmis satsaamaan tuotteisiinsa, mutta oman asiakaskunnan tuntemus toki antaa meille jotain suuntaa.

Kannattaa myös kiinnittää huomiota omiin uskomuksiin. Moni ihminen uskoo, että he eivät ole myyjiä. Tämä ei tietenkään ole totta. Jokainen löytää kyllä oman tyylinsä myydä kotihoitotuotteita asiakkaille. Se ei välttämättä ole se ”myyntitykin” neuvoma tapa, mutta riittäväähän on, että se toimii.

Ennakoi kassavirtaa

Neljäs tapa varautua hiljaisiin kausiin on yksinkertaisesti ennakoida ne valmiiksi ja ottaa huomioon yrityksesi taloudessa.

Kun tiedät kauneushoitolasi hiljaiset kaudet, voit varautua niihin jo valmiiksi, pyrkimällä ansaitsemaan näistä kuukausista uupuvat myynnit jo aiemmin. Jos kauneushoitolasi on toiminut jo muutamia vuosia, sinulla on varmasti kuva siitä, kuinka paljon myyntisi pienenee hiljaisina aikoina.

Kuinka paljon sinun pitäisi saada tehtyä lisää muulloin, että pystyt kattamaan tämän summan? Ajatellaan, että kahtena kuukautena vuodessa kk-myyntisi tippuu 1500 eurolla eli yhteensä 3000 eurolla. Tehdäksesi tämän lisämyyntina muiden kymmenen kuukauden aikana, sinun tulisi myydä 300 € enemmän kuukaudessa. Lisämyynti voi tulla esimerkiksi tuotemyynneistä tai lisäpalveluista.

Tarjoukset

Viimeisenä vaihtoehtona asiakkaiden saamiseksi ovat tarjoukset.

Huono puoli on tietenkin se, että jos aiot saada tarjouksella nopeasti paljon asiakkaita kalenteriin, joudut yleensä tekemään todella hyvän tarjouksen. Tämä puolestaan vetää puoleensa halvan hinnan perässä kulkevia asiakkaita, jotka eivät luultavasti tule hoitolaasi normaalihinnalla, vaikka olisit tehnyt työsi todella hyvin.

Tämä ei tietenkään tarkoita ettetkö voisi ajoittaa tarjouksia näihin hiljaisempiin kausiin. Ne kannattaa kuitenkin hinnoitella niin, että et tee työtäsi puoli-ilmaiseksi. Vielä parempi on, jos olet pystynyt ottamaan hinnoittelussasi jo valmiiksi huomioon sen, että sinulla varaa tehdä palveluistasi tarjouksia ilman, että hinta tippuu liikaa.

Kaiken kaikkiaan helpoimmalla pääset, kun muistat markkinoida jatkuvasti ja ennakoida hiljaisia kausia myös kassavirrassasi.

Oletko jo liittynyt Kaunista markkinointia Facebook-ryhmääni? Pääset mukaan täältä.

Jätä kommentti