Miten suunnittelet sisältöä kauneushoitolasi blogiin ja someen
Uuden sisällön tekeminen niin sosiaaliseen mediaan kuin blogiinkin voi olla tuskastuttavaa ja aikaa vievää. Varsinkaan kiireessä ideoita sisältöön ei tunnu löytyvän mistään. Kauneushoitolan, parturi-kampaamon tai vaikka kynsistudion arjen keskellä löytyy harvemmin hiljaista hetkeä, jolloin voisi vain suunnitella.
Kun olet kiireinen nykyisten asiakkaiden kanssa, jää uusien asiakkaiden hankkimiseen tarvittava markkinointi helposti tekemättä.
Haluan auttaa sinua tekemään sisällöntuotantoa tehokkaasti kaiken muun työn rinnalla. Siksi keräsinkin sinulle tähän postaukseen parhaita vinkkejäni uuden sisällön ideoimiseen ja tekemiseen.
Tässä blogikirjoituksessa on kysymyksiä ja vinkkejä, joiden pohjalta voit miettiä omaa sisältöäsi. Kannattaa ehdottomasti kirjoittaa suunnitelmia käsin paperille. Käsinkirjoittamisen voi mm. auttaa sinua olemaan luovempi ja pohtimaan ideoita syvällisemmin.
Sisällöntuotanto lähtee asiakkaista
Voidaksesi tehdä kiinnostavaa sisältöä, sinun pitää ensin tuntea asiakkaasi. Sisällön pitäisi kiinnostaa ja auttaa asiakasta.
- Keitä asiakkaasi ovat? Mieti, keitä suurimmat asiakasryhmäsi ovat. Mitä palveluitasi he käyttää ja mitkä ovat heidän kiinnostuksen kohteitaan?
- Miten palvelusi auttavat heitä? Mitä asiakkaat hakevat palveluiltasi? Korostuuko palveluissasi esimerkiksi hoidon tehokkuus vai asiakkaan rentoutuminen.
- Mistä aiheista asiakkaasi kysyvät sinulta? Kysyvätkö asiakkaasi sinulta usein samoista asioista?
Mistä voin kirjoittaa sisältöä
Nyt, kun olet miettinyt asiakaskuntaasi, mieleesi on ehkä tullut jo joitain aiheita uuteen sisältöön. Lähdetään etsimään niitä vielä lisää.
Ensimmäiseksi kannattaa listata suurempia aihekokonaisuuksia. Kauneushoitolassa näitä voivat olla erilaiset palvelut, esim. kasvohoidot, jalkahoidot, karvanpoisto, kynnet.
Luultavasti aihealueesi ovat nyt melko suuria ja epämääräisiä. Voit lähteä tarkentamaan niitä yksitellen. Itse käytän mielelläni mindmap-tekniikkaa ja kirjoitan kaiken aiheeseen liittyvän ylös. Voit tarkentaa aiheita tällä tavalla vaihe kerrallaan. Esimerkiksi kasvohoidoista voi tulla mieleen käytettävä tuotesarja, erikoiskasvohoidot, erilaiset ihon ongelmat jne. Seuraavaksi tarkennat taas vaikkapa erikoiskasvohoidosta mieleen tulevia asioita. Jatka näin, kunnes olet saanut rajattua sopivia aiheita tarpeeksi.
Tätä tekniikkaa voit käyttää niin sosiaalisen median kuin bloginkin sisällön ideointiin. Erona on lähinnä se, että blogia varten aiheen kannattaa olla sen verran laaja, että saat siitä vähintään 300 sanan verran tekstiä (tämä tarkoittaa yhden A4:n verran). Sosiaaliseen mediaan taas sopii vielä tarkempi, napakka aihe.
Jos tuntuu, että ideoita ei vaan tule tällä tyylillä, voit myös käydä katsomassa mitä Pinterestistä löytyy aiheestasi. Jos Pinterest ei ole sinulle vielä tuttu, kyseessä on sosiaalisen median palvelu, joka toimii ikäänkuin ilmoitustaulu. Sisältöä on lähes joka aiheesta ja voit etsiä sitä hakusanoilla. Suomenkielisetkin hakusanat toimivat, sisältöä on kuitenkin pääosin englanniksi. Hakutulokset tulevat kuvina, joista pääset sitten linkkaamaan itse sisältöön.
Idea on yksinkertaisuudessaan tämä. Hae sopivalla hakusanalla sisältöä ja luultavasti mukana on myös blogi- ja lehtikirjoituksia. Nyt näet otsikoita jutuista, jotka liittyvät aiheeseesi. Sinun ei tarvitse lukea itse juttuja linkkien takana (itseasiassa suosittelen, että et lue niitä) vaan yksinkertaisesti kerätä otsikoiden perusteella kirjoitusaiheita. Näin saat ideoita siihen, kuinka monelta eri laidalta yhtä aihetta voi käsitellä.
Miten teet sisältöä suunnitelmallisesti
Kun olet löytänyt aiheita kauneushoitolasi blogiin tai someen sopivaan sisältöön, kannattaa suunnitella milloin julkaiset niitä.
Markkinointikalenteri on tässä oiva apuväline. Voit esim. valita joka kuukaudelle sopivan aihealueen ja tehdä sisältöä siitä tai kierättää aihealueita ja tehdä jokaisesta sisältöä vuorotellen. Kalenteriin kannattaa suunnitella, kuinka usein julkaiset sisältöä vaikkapa blogiin.
Tavoitteesi voi olla tehdä kaksi blogikirjoitusta kuukaudessa. Ensiksi kannattaa varata kalenteriin aikaa sisällön tekemiseen. Yritä löytää hetki, jolloin saat tehdä sisältöä rauhassa. Ymmärrän, että tämä on monesti helpommin sanottu kuin tehty!
Itse suunnittelen blogitekstini – ja pidemmät somejulkaisutkin – ensin paperille ranskalaisilla viivoilla tai mindmapina. Näin tiedän, mitä haluan aiheesta sanoa ja minulla on summittainen runko tekstille. Tällöin itse kirjoittaminenkin sujuu vaivattomammin.
Jos mahdollista, kannattaa varata joskus vaikka kokonainen päivä sisällöntuotannolle. Voit kirjoittaa blogitekstejä ja tehdä somejulkaisuja jo valmiiksi varastoon. Näin sinun ei tarvitse yrittää löytää aikaa niiden tekoon kiireen keskellä. Varsinkin somejulkaisuissa kannattaa käyttää hyväksi Facebookin julkaisujen ajastusmahdollisuutta ja Instagramin kohdalla appeja, kuten Later. https://later.com/
Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä blogikirjoitukset liittyen sisällöntuotantoon