Kotisivujen hakukoneoptimointi
– Saa näkyvyyttä ja asiakkaita Googlesta
Oletko miettinyt, että yrityksen kotisivut pitäisi saada paremmin esille Googlessa, mutta et tiedä, mistä lähteä liikkeelle?
Kotisivujen hakukoneoptimointi (SEO eli Search Engine Optimization) auttaa saamaan näkyvyyttä nimenomaan Googlen orgaanisissa, eli ilmaisissa, hakutuloksissa. Kyse ei ole maksetuista mainoksista vaan sivustosi ja sen sisältöjen kehittämisestä, jotta pääsisit paremmin esille Googlessa sekä muissa hakukoneissa.
Miksi asiantuntijayrittäjän kannattaa panostaa kotisivujen hakukoneoptimointiin
Hakukoneoptimointi on yksi kustannustehokkaimpia markkinoinnin keinoja. Sisältö, jonka hakukoneoptimointiin on panostettu, voi pysyä hakutuloksien kärkisijoilla vuodesta toiseen ja tuoda jatkuvasti uusia asiakkaita. Siinä missä somejulkaisu on vanhentunut viikoissa, Googlessa hakutuloksissa esiin tuleva sivu tai blogiartikkeli voi tuoda uusia asiakkaita jatkuvasti.
Hakukoneoptimoinnilla voidaan tavoittaa asiakkaita, jotka ovat etsimässä palveluitasi ostomielessä. Google on usein se ensimmäinen paikka, johon suunnataan, kun etsitään tietoa palvelusta, joka ollaan valmiita ostamaan.
Ei kuitenkaan ole yhdentekevää, mihin sijoitus hakutuloksissa. Kolme ensimmäistä Googlen orgaanista hakutulosta saa klikkauksista yli 50 %. Sijat 8-10 saavat kukin enää pari prosenttia klikkauksista. (Lähde: backlinko.com) Sen takia mahdollisimman hyvä sijoitus sopivilla hakusanoilla onkin tärkeää.
Kotisivujen hakukoneoptimointi tuo pitkäkestoisia tuloksia
Hakukoneoptimointi eroaa esimerkiksi maksetusta mainonnasta siinä, että kyse on pitkäjänteisestä työstä, jonka tulokset eivät useinkaan näy päivissä tai viikoissa. Kuitenkin hakukoneoptimoinnilla saavutetut tulokset voivat olla hyvinkin pitkäkestoisia ja kantaa markkinoinnissa vuosia eteenpäin – vaikka itse hakukoneoptimoinnin työ on jo lopetettu.
Kotisivujen hakukoneoptimointi on mahdollista toteuttaa pidempi kestoisina projekteina, mutta varsinkin moni pienyrittäjä tai yksinyrittäjä haluaa tehdä sisällöntuotannon itse ja kaipaa apua kokonaiskuvaan SEO:sta.
Tällöin hyvä paikka aloittaa on usein olemassa olevan sivuston tämänhetkinen tilanne. Miten sivusto sijoittuu nyt hakutuloksissa, onko sivuston teknisellä puolella kaikki kunnossa ja mitä voitaisiin korjata tai parantaa.
Tämän jälkeen kannattaa toteuttaa avainsanatutkimus (aivan uudella sivustolla voidaan aloittaa tästä). Siinä tutkitaan, millä sanoilla asiakkaat hakevat yrityksesi palveluita. Aina nämä hakusanat eivät suinkaan ole samoja termejä, joita yrittäjä itse käyttää.
Avainsanatutkimus auttaakin löytämään ne hakusanat, joilla on oikeasti kuukausittaisia hakuja ja joita ihmiset käyttävät nimenomaan miettiessään palvelun ostamista. Samalla voidaan myös etsiä hakusanoja, jotka kohdistuvat ostopolun eri vaiheisiin.
Avainsanatutkimuksen tulokset viedään käytäntöön hakukoneoptimoimalla sivuston sisällöt oikeille hakusanoille. Niitä voidaan myös hyödyntää esimerkiksi blogiartikkeleissa ja tehdä sisältöä, joka ostajia kiinnostaa siinä vaiheessa, kun he vasta etsivät tietoa ongelmaansa liittyen.
Mitä kotisivujen hakukoneoptimointi pitää sisällään
Kotisivujen hakukoneoptimoinnissa on kolme keskeistä osa-aluetta: tekninen SEO, sisältö SEO ja off-page SEO. Kaikkiin näihin on hyvä kiinnittää huomiota ja selvittää, miten niitä voitaisiin kehittää. Hakukoneoptimointi on kuitenkin kokonaisuus, jossa lopputulokseen vaikuttaa enemmän kokonaiskuva kuin yksittäiset viilaukset.
Tekninen SEO
Tekninen SEO keskittyy sivuston rakenteellisiin ja teknisiin puoliin, jotka vaikuttavat hakukoneiden kykyyn indeksoida ja ymmärtää sivuston sisältöä. Tämä osa-alue varmistaa, että sivusto on teknisesti moitteeton ja tarjoaa parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Se pitää sisällään mm. sivuston nopeuden, responsiivisuuden eli sen toimivuuden kaikilla laitteilla, ja URL-rakenteiden selkeyden.
Sisältö SEO
Tämä on usein se osa, jota ihmiset ajattelevat, kun puhutaan hakukoneoptimoinnista. Sisältö SEO keskittyy sivuston sisällön laatuun ja siihen, miten se vastaa käyttäjien hakutarkoituksiin ja tarpeisiin. Laadukas sisältö on avainasemassa, kun halutaan saavuttaa hyviä sijoituksia hakutuloksissa.
Sisältö SEO:on kuuluu avainsanojen strateginen käyttö, jotta sisältö vastaa hakukoneiden ja käyttäjien odotuksiin. Sisältö SEO painottaa myös lukijalle hyödyllisen sisällön luomista, joka tarjoaa ratkaisuja lukijan ongelmiin ja vastaa hänen kysymyksiinsä. Säännöllinen sisällön päivitys ja uuden sisällön luominen pitävät sivuston ajantasaisena ja mielenkiintoisena, mikä parantaa sen näkyvyyttä hakukoneissa.
Off-page SEO
Off-page SEO viittaa toimenpiteisiin, jotka tehdään sivuston ulkopuolella ja jotka vaikuttavat sivuston näkyvyyteen ja luotettavuuteen hakukoneiden silmissä. Tämä osa-alue keskittyy sivuston maineen ja auktoriteetin rakentamiseen verkkoympäristössä. Tärkeänä osana off-page SEO:a ovat ulkoiset linkit, eli linkit muilta sivustoilta omalle sivustolle, jotka kertovat hakukoneille sivuston luotettavuudesta. Myös arvostelut, sosiaalinen media ja sivuston saamat maininnat muilla verkkosivustoilla ovat merkittäviä tekijöitä. Off-page SEO:ssa onkin usein kyse hakukoneoptimoinnin lisäksi myös kokonaisvaltaisesta brändin rakentamisesta.
Hakukoneoptimoinnin hinta
Hakukoneoptimoinnin hinta voi vaihdella huomattavasti riippuen projektin laajuudesta, kilpailusta ja käytettävistä resursseista. On kuitenkin hyvä muistaa, että hakukoneoptimointi on pitkäaikainen investointi. Kertaluonteinen kustannus voi tuottaa tuloksia vuosia eteenpäin.
SEO Päivässä™ -palvelussa autan asiantuntijayrittäjiä saamaan kokonaiskuvan sivustonsa hakukoneoptimoinnista sekä strategian SEO:n kehittämiseen jatkossa.
SEO Päivässä™ -palvelun hinta on 1500 € + alv.
Lue lisää SEO Päivässä™ -palvelusta.
Panostamalla kotisivujesi hakukoneoptimointiin voit varmistaa, että potentiaaliset asiakkaat löytävät juuri sinun palvelusi, kun he niitä eniten tarvitsevat.