Kotisivujen hakukoneoptimointi
Saa lisää
näkyvyyttä Googlessa

Oletko miettinyt, että yrityksen kotisivut pitäisi saada paremmin esille Googlessa, mutta et tiedä, mistä lähteä liikkeelle?

Kotisivujen hakukoneoptimointi (SEO eli Search Engine Optimization) auttaa saamaan näkyvyyttä nimenomaan Googlen orgaanisissa, eli ilmaisissa, hakutuloksissa. Kyse ei ole maksetuista mainoksista vaan sivustosi ja sen sisältöjen kehittämisestä, jotta pääsisit paremmin esille Googlessa sekä muissa hakukoneissa.

Kotisivujen hakukoneoptimointi – miksi siihen kannattaa panostaa

Hakukoneoptimointi on yksi kustannustehokkaimpia markkinoinnin keinoja. Sisältö, jonka hakukoneoptimointiin on panostettu, voi pysyä hakutuloksien kärkisijoilla vuodesta toiseen ja tuoda jatkuvasti uusia asiakkaita.

Hakukoneoptimoinnilla voidaan tavoittaa asiakkaita, jotka ovat etsimässä palveluitasi ostomielessä. Siinä missä sosiaalisessa mediassa ollaan viettämässä aikaa eikä etsimässä jotain ostettavaa, Googlesta etsitään usein tietoa nimenomaan palvelun tai tuotteen ostamista varten. Oli kyseessä sitten palveluntarjoajan löytäminen tai tuotteeseen tai palveluun tutustuminen.

Ei kuitenkaan ole yhdentekevää, mihin sijoitus hakutuloksissa. Kolme ensimmäistä Googlen orgaanista hakutulosta saa klikkauksista yli 50 %. Sijat 8-10 saavat kukin enää pari prosenttia klikkauksista. (Lähde: backlinko.com) Sen takia mahdollisimman hyvä sijoitus sopivilla hakusanoilla onkin tärkeää.

Hakukoneoptimointi on jatkuvaa kehittämistä

Hakukoneoptimointi eroaa esimerkiksi maksetusta mainonnasta siinä, että kyse on pitkäjänteisestä työstä, jonka tulokset eivät useinkaan näy päivissä tai viikoissa. Kuitenkin hakukoneoptimoinnilla saavutetut tulokset voivat olla hyvinkin pitkäkestoisia ja kantaa markkinoinnissa vuosia eteenpäin – vaikka itse hakukoneoptimoinnin työ on jo lopetettu.

Kotisivujen hakukoneoptimointi on mahdollista toteuttaa pidempi kestoisina projekteina, mutta varsinkin moni pien- tai yksinyrittäjä haluaa tehdä ison osan hakukoneoptimoinnista itse. Tällöin hyvä paikka aloittaa on usein olemassa olevan sivuston tämänhetkinen tilanne. Miten sivusto sijoittuu nyt hakutuloksissa, onko sivuston teknisellä puolella kaikki kunnossa ja mitä voitaisiin korjata tai parantaa.

Tämän jälkeen kannattaa toteuttaa avainsanatutkimus (aivan uudella sivustolla voidaan aloittaa tästä). Siinä tutkitaan, millä sanoilla asiakkaat hakevat yrityksesi palveluita. Aina nämä hakusanat eivät suinkaan ole samoja termejä, joita yrittäjä itse käyttää.

Avainsanatutkimus auttaakin löytämään ne hakusanat, joilla on oikeasti kuukausittaisia hakuja ja joita ihmiset käyttävät nimenomaan miettiessään palvelun ostamista. Samalla voidaan myös etsiä hakusanoja, jotka kohdistuvat ostopolun eri vaiheisiin. 

Avainsanatutkimuksen tulokset viedään käytäntöön hakukoneoptimoimalla sivuston sisällöt oikeille hakusanoille. Niitä voidaan myös hyödyntää esimerkiksi blogiartikkeleissa ja tehdä sisältöä, joka ostajia kiinnostaa siinä vaiheessa, kun he vasta etsivät tietoa ongelmaansa liittyen.

Mistä yrittäjän kannattaa aloittaa kotisivujen hakukoneoptimointi

Hyvä keino kotisivujen hakukoneoptimoinnin aloittamiseen on sivuston nykytilan kartoittaminen eli SEO audit ja tämän jälkeen avainsanatutkimus yrityksen palveluille. 

SEO audit antaa yrittäjälle tietoa sivuston tämän hetkisestä tilasta sekä kehitysehdotuksia mahdollisten ongelmien korjaamiseen sekä hakukoneoptimoinnin parantamiseen. Näitä suosituksia yrittäjä voi lähteä halutessaan toteuttamaan myös itse tai esimerkiksi sivuston kehittäjän kanssa.

Avainsanatutkimuksessa yrittäjä saa listan palveluihinsa sopivista hakusanoista, niiden tämänhetkisistä hakumääristä ja kilpailutilanteesta. Myös avainsanatutkimuksen tuloksia yrittäjä voi hyödyntää myös itsenäisesti kehittämällä sivustonsa sisältöjä ja esimerkiksi kirjoittamalla uusia blogiartikkeleita tulosten perusteella.

Hakukoneoptimoinnin hinta

SEO paketti aloittavalle yrittäjälle 600 € + alv

Haluaisitko saada kotisivujen hakukoneoptimoinnin kuntoon heti alusta alkaen? SEO paketti aloittavalle yrittäjälle auttaa sinut alkuun hakukoneoptimoinnissa. Avainsanatutkimuksessa etsitään palveluillesi parhaimmat hakusanat ja pakettiin kuuluu myös kirjoittamiesi sisältöjen läpikäynti ja viilaaminen kuntoon SEOn kannalta.

SEO paketti aloittavalle yrittäjälle sisältää 

  • avainsanatutkimuksen enintään 3 palvelulle
  • Google Yritysprofiilin luomisen
  • Google Search Console ja Google Analytics -tilien luomisen
  • asiakkaan kirjoittamien sivuston sisältöjen läpikäynti hakukoneoptimoinnin kannalta (enintään 5 sivun sisällöt)

SEO aloituspaketti 1000 € + alv

Kaipaavatko olemassa olevat kotisivut viilausta hakukoneoptimoinnin parantamiseksi? SEO aloituspaketti on tarkoitettu yrityksille, joilla on jo kotisivut, mutta tavoitteena on saada paremmin näkyvyyttä Googlessa. Pakettiin sisältyy tiivis SEO audit, jossa käydään läpi sivuston lähtötilanne sekä kehitysehdotukset. Lisäksi sivuston sisällöt käydään läpi avainsanatutkimuksessa löydettyjen hakusanojen pohjalta ja muutetaan niitä tarvittaessa hakukoneoptimoinnin kannalta toimivammiksi.

SEO aloituspaketti sisältää 

  • Tiivis SEO audit sivuston tämän hetkisen tilan selvittämiseksi ja kehitysehdotukset
  • avainsanatutkimuksen enintään 4 palvelulle
  • tarvittaessa Google Yritysprofiilin luomisen 
  • tarvittaessa Google Search Console ja Google Analytics -tilien luomisen
  • asiakkaan kirjoittamien sivuston sisältöjen läpikäynti hakukoneoptimoinnin kannalta (enintään 6 sivun sisällöt)

Varaa ilmainen alkukartoitus ja jutellaan, miten voin auttaa sinua hakukoneoptimoinnin kanssa!