Vieraskynä: Kuvien voima verkkosivuston käyttökokemuksen kehittämisessä

Kirjoittaja Petteri Löppönen

Verkkosivujen käyttökokemuksella (UX) on suuri merkitys, kun haluat verkkosivujesi olevan tehokas osa markkinointiviestintää ja houkuttelevan uusia asiakkaita luoksesi. Käyttökokemuksella tarkoitetaan kokonaisvaltaista kokemusta ja tunnetta, jonka sivuston käyttäminen saa aikaan verkkosivukävijässä.

Käyttökokemukseen vaikuttavat muun muassa verkkosivujen rakenne, sisällöt, suorituskyky, toiminnallisuudet sekä myös sivustolla käytettävät kuvat ja muu visuaalinen materiaali.

Tässä artikkelissa keskityn käsittelemään erityisesti kuvien voimaa verkkosivuston käyttökokemuksen parantamisessa. Luettuasi tämän tiedät, millaiset kuvat verkkosivuilla toimivat parhaiten ja millä eri tavoilla ne vaikuttavat käyttökokemukseen.

Kuvapankkikuvien ja yrityksen omien kuvien vaikutus käyttökokemukseen

Yrityksen pohtiessaan verkkosivujen kuvamaailmaa on vaihtoehtoja useampia: ammattivalokuvaajalla otetut brändin mukaiset kuvat, kuvapankkikuvat sekä tulevaisuudessa yleistyvät myös tekoälyllä tuotetut kuvat. 

Millaiset kuvat verkkosivuille sitten kannattaa valita, jotta käyttökokemus olisi mahdollisimman hyvä? 

Verrattuna yrityksen omiin kuviin, kuvapankkikuvista puuttuu usein ainutlaatuisuus. Koska kuvapankkikuvat ovat kaikkien saatavilla, samat kuvat esiintyvät yleensä useiden eri yritysten verkkosivuilla ja markkinointimateriaaleissa. Tekoälyllä ei puolestaan aina saada (ainakaan vielä) täysin haluttua lopputulosta eivätkä tekoälykuvat koskaan vastaa todellisuutta. Niiden avulla on vaikeaa osoittaa esimerkiksi yrityksen työn jälkeä projekteissa tai esitellä tuotteiden ominaisuuksia.

Aidoin vaikutelma yrityksestä onnistutaan luomaan, kun kuvissa esiintyvät yrityksen oma henkilöstö sekä asiakkaat, ja kuvissa näkyvät omat tuotteet sekä palvelut. Ammattilaisen ottamat brändin mukaiset kuvat kertovat tarinaa, vetoavat tunteisiin ja ovat aitoja – ja juuri siksi tärkeä osa verkkosivuston käyttökokemusta.

5 tapaa, jolla brändin mukaiset kuvat vaikuttavat verkkosivuston käyttökokemukseen

Kuvat vaikuttavat verkkosivukävijän kokemukseen monella eri tavalla. Tässä viisi syytä, miten kuvat vaikuttavat käyttökokemukseen.

1. Kuvat auttavat välittämään viestin pelkkää tekstiä tehokkaammin

    Jokainen kuva kertoo tarinaa. Siksi on tärkeää varmistaa, että kuvat kertovat samaa tarinaa kuin niiden vierellä oleva teksti. Kun teksti ja kuvat toimivat yhteen, saadaan viesti välitettyä mahdollisimman sitouttavasti ja selkeästi.

    Palvelujen myyntisivujen yhteydessä voi käyttää kuvia, joissa näkyy oikeasti palvelun tuottamisen prosessi ja siihen osallistuvia ihmisiä. Myös kuvat aiemmista vastaavista toteutuksista ovat tärkeää tietoa palvelun ostoa harkitsevalle.

    Kuva: Petteri Löppönen

    Verkkokaupoissa puolestaan kuvien avulla voit välittää kaiken tarvittavan tiedon siitä, millainen tuote on ja miten sitä käytetään. Laadukkaat ja monipuoliset kuvat auttavat vähentämään turhien asiakaspalautusten määrää ja laskevat siten verkkokauppaliiketoiminnan kuluja.

    Kuva: Petteri Löppönen

    2. Sivuston sisällöstä tulee helpommin silmäiltävää

    Kuvat auttavat keventämään verkkosivuston tekstisisältöä ja tekevät siitä helpommin silmäiltävät ja sisäistettävän. Ilman kuvia verkkosivut olisivat pelkkiä tekstiseiniä. Pelkkä tekstiseinä on raskasta katseltavaa erityisesti mobiilinäkymässä. 

    3. Kuvat auttavat luomaan tunneyhteyden verkkosivukävijään

    Kuvien avulla voidaan vaikuttaa tunteisiin. Esimerkiksi tunnelmallisen ravintolan kuvamaailmassa voisi näkyä iloisia ihmisiä ja rentoa tunnelmaa, jotka herättävät katsojassa halun kokea samanlaista lämpöä ja yhteisöllisyyttä. Kuvien kautta välittyvä ilo saa suupielet väkisinkin nousemaan ylöspäin. Koko tilanteen ikuistaminen valokuviin tallentaa hetken ikuisesti, ja niiden kautta katsoja voi melkein tuntea itsensä osaksi tuota ainutlaatuista kokemusta.

    Kuva: Petteri Löppönen

    4. Kuvat auttavat ymmärtämään paremmin tuotteiden ja palveluiden ominaisuudet ja laadun

    Verkkokaupat voivat hyödyntää korkealaatuisia tuotekuvia antaakseen verkkosivukävijöille selkeän käsityksen siitä, miltä tuote näyttää eri kulmista. Ostaminen sivustolta helpottuu ja palautukset vähenevät, kun kuvat auttavat saamaan selkeän käsityksen tuotteen ominaisuuksista ja toiminnoista.

    Palveluyritykset voivat puolestaan viestiä tuotteen laadusta hyödyntämällä ennen ja jälkeen -kuvia tai referenssikuvia. Tämän kaltainen kuvamateriaali parantaa sivuston käyttökokemusta, koska se auttaa rakentamaan luottamusta verkkosivukävijään.

    5. Kuvat vaikuttavat verkkosivujen latausnopeuteen

    Kuvat vaikuttavat verkkosivujen latausnopeuteen. Jos sivusto latautuu hitaasti, verkkosivukävijä jatkaa matkaansa nopeammin latautuvalle sivustolle. Ammattilainen toimittaa kuvat verkkosivuille sopivassa tiedostomuodossa ja resoluutiossa, jolloin kuvat eivät hidasta sivustoa. Teknisillä sivustolla tehtävillä toimenpiteillä kuvien latautumista voidaan tehostaa vielä entisestään. Kattavammin kuvien optimoinnista verkkosivuille voit lukea Mika Vaasalan kirjoittamasta vieraskynä postauksesta otsikolla: Kuvien optimointi verkkosivuilla: Löydy Googlesta nopeammin ja korkeammalta.

    Kun kaipaat yrityksellesi laadukkaita ja brändin mukaisia valokuvia tai videoita, tutustu Petteri Löppösen valokuvauspalveluihin tai videokuvauspalveluihin

    Kirjoittajasta:

    Petteri Löppönen on oululainen brändivalokuvaaja, videokuvaaja sekä visuaalinen tarinankertoja. Voit tutustua palveluihin tarkemmin verkkosivuilla osoitteessa petterilopponen.com ja verkostoitua LinkedInissä.

    Aiheeseen liittyvää

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *