Näin kirjoitat täydellisen etusivun nettisivuillesi

Nettisivujen sisällön kirjoittaminen voi olla yhtä tuskaa. Varsinkin etusivu, jonka pitäisi kiinnittää asiakkaan huomio voi olla hankala. Miten saisit asiakkaan kiinnostumaan ja pysymään sivuillasi?

Jos yrityksesi nettisivut olisivat talo, olisi etusivu sen eteinen. Eteinen antaa sisääntulijalle kuvan siitä, mitä on odotettavissa. Onko se viimeisen päälle suunniteltu ja siivottu vai pullottavatko naulakot tavaraa niin, ettei vieras tiedä, mihin oman takkinsa laittaisi.

Samaan tapaan nettisivujesi kävijä näkee yleensä ensimmäiseksi etusivun. Mikäli se ei vetoa häneen, kävijä luultavasti siirtyy hakemaan etsimäänsä joltain toiselta sivustolta. Tärkeä osa etusivun vetovoimasta on tietenkin sivun ulkoasu, mutta vielä tärkeämpää on sen teksti. Ei ole samantekevää millaisen esittelyn kirjoitat etusivulle.

Lue eteenpäin niin kerron sinulle, miten kirjoitat täydellisen etusivun, joka kerää etsimäsi asiakkaat.

Kuka on asiakkaasi

Olet varmasti kuullut aiemminkin, että jos yrität puhutella kaikkia, et lopulta puhuttele ketään. Siksi on tärkeää tietää, keitä asiakkaasi ovat ja miten voit auttaa heitä.

Monesti potentiaalisia asiakkaita etsittäessä lähdetään rakentamaan unelma-asiakasta. Mietitään asuinpaikka, ikä, sukupuoli ja harrastukset. Onko perhettä ja mitä tekee työkseen.

Joskus kuitenkin on niin, että potentiaalisia asiakkaita ei yhdistä niinkään asuinpaikka ja elämäntilanne vaan ongelma, jonka voit ratkaista. Kuvitellaan että autat vaikkapa kanaharrastajia, jotka asuvat kaupungissa. Suurin heitä yhdistävä asia lienee heidän ongelmansa. Miten ratkoa kanaharrastuksen ja kaupunkiympäristön yhtälö ja sen tuomat ongelmatilanteet? Sillä, mitä muuta he harrastavat tai minkä ikäisiä he ovat, ei ole niin suurta merkitystä.

Kun tunnet asiakkaasi ja heidän ongelmatilanteensa, pystyt myös puhumaan heidän kieltään. Se on tärkeimpiä seikkoja kirjoittaessasi etusivua. Asiakkaasi tulisi huomata, että juuri sinä pystyt auttamaan häntä, koska tunnet selkeästi hänen tilanteensa ja sen, mitä hän tarvitsee.

Kenelle kirjoitat nettisivujen sisältöä

Kävimme jo läpi, että kirjoittaaksesi toimivan sisällön etusivulle, sinun pitää tuntea asiakkaasi. Tässä sinulle seuraava ohje. Vaikka nettisivusi kertovatkin näennäisesti sinusta, niiden pitäisi todellisuudessa kertoa asiakkaastasi.

Tässä muutama kysymys, joihin nettisivujen sisällön on hyvä vastata

  • Mikä asiakkaasi ongelmansa on?
  • Miten voit auttaa häntä?
  • Miksi juuri sinä ymmärrät asiakkaasi ongelman?
  • Miten sinun osaamisesi on asiakkaalle hyödyksi?
  • Kuinka asiakkaasi tulee toimia jatkossa?

Mitä etusivun pitäisi kertoa asiakkaalle

Kun olet miettinyt, mikä puhuttelee asiakkaitasi, on aika alkaa suunnitella etusivusi sisältöä. Käytyään nettisivujesi etusivulla, asiakkaan pitäisi olla selvillä siitä kuka olet, mikä erottaa sinut muista alasi toimijoista ja miksi hänen kannattaisi ostaa sinun palveluitasi.

Yksinkertaisimmillaan myyvä etusivu koostuu asiakasta puhuttelevasta otsikosta, sinun ja palveluidesi esittelystä ja toimintakehotuksesta. Käydään etusivun rakennetta kuitenkin vielä vähän tarkemmin läpi.

Etusivun otsikko

Haluat aloittaa etusivusi teksti otsikolla, joka kertoo mistä sivuillasi on kyse ja puhuttelee asiakastasi. Toimiva otsikko voi olla esimerkiksi jotain tällaista:

Autan [unelma-asiakkaasi] [tekemään mitä] [minkä avulla].
Esim. Autan yksinyrittäjiä saamaan lisää asiakkaita Facebook-mainonnan avulla.

Otsikko voi olla myös suoraan toimintakehotus, esim. Tarvitseeko kampaamosi toimivan ajanvarauksen? Varaa aika esittelyyn.

Kerro, mitä teet

Kerro lyhyesti, mitä teet ja miten voit auttaa asiakastasi. Voit jättää pidemmät palvelukuvaukset omalle sivulleen. Haluat kuitenkin kertoa jo etusivulla, että ymmärrät asiakkaasi ongelman ja voit auttaa häntä.

Toimintakehotus

Etusivulle kannattaa aina lisätä toimintakehotus eli CTA (Call To Action). Toimintakehotus kertoo asiakkaalle, mitä hänen tulisi tehdä seuraavaksi. Se voi olla kehotus varata aika, ostaa tuote tai vaikkapa liittyä sähköpostilistalle. Toimintakehotuksen voit sijoittaa etusivullasi useaan kohtaan.

Ole esillä

Vaikka nettisivuillasi olisikin erillinen sivu sinun ja yrityksesi esitelylle, kannattaa etusivullekin lisätä ainakin lyhyt esittely ja kuva itsestäsi tai koko työporukasta, jos teitä on useampi. Tässä esittelyssä voit kertoa napakasti kuka olet ja keitä autat ja tarvittaessa lisätä linkin varsinaiselle esittelysivulle, josta asiakas voi lukea lisätietoa. Tärkeää on kuitenkin, että asiakas näkisi sinut jo etusivulla.

Jaa saamaasi palautetta

Muiden asiakkaiden palaute on yksi tärkeimmistä asioista sivuillasi. Se kertoo potentiaalisille asiakkaille, että sinuun voi luottaa. Asiakaspalautteiden lisäämistä etusivulle kannattaa siis miettiä. Mikäli teet esim. kauneudenhoitoalan töitä, joissa työkuvat ovat tavallisia, voi esimerkiksi yrityksen Instagram-feedin lisääminen etusivulle olla hyvä idea.

Ohjaa asiakas hakemaan lisää tietoa

Kuten alussa sanoin, nettisivujesi etusivu on kuin eteinen. Kun kävijä on päässyt eteiseen, hänet ohjataan eteenpäin. Haluaisiko hän seuraavaksi keittiöön vai olohuoneeseen?

Samalla tavalla asiakas kannattaa ohjata eteenpäin etusivuiltasi. Haluaako hän tutkia hinnastoa, varata ajan tai lukea lisää palveluistasi? Selkeä valikko nettisivuilla auttaa toki tässä, mutta lisäksi kannattaa ohjata asiakas lukemaan tärkeimpiä lisätietoja sivuiltasi.

Muista yhteystiedot ja sosiaalinen media

Vaikka nettisivuillasi on luultavasti yhteystieto-sivu erikseen, kannattaa ne lisätä kuitenkin vähintään etusivullekin. Yleensä tämä onnistuu kätevästi lisäämällä yhteystiedot etusivun alareunaan. Myös sosiaalisen median tilit kannattaa linkittää etusivulle. Kyseessä voivat olla pelkät sometileille vievät kuvakkeet tai Facebook- tai Instagram-feedin näyttävät lisäosat.

Kaipaako yrityksesi kokonaan uusia nettisivuja tai pitäisikö vanhoja päivittää? Varaa aika ilmaiseen konsultaatioon ja jutellaan yhdessä, miten voin auttaa sinua!

Jätä kommentti