Nettisivut näkyviin Googlessa hakukoneoptimoinnilla

Pohditko, miten saisit yrityksesi nettisivut näkyviin Googlessa? Ehkä uudet nettisivusi ovat juuri valmistuneet etkä vain löydä niitä Googlesta tai olemassa olevat sivut jäävät jonnekin toiselle tai kolmannelle sivulle hakutuloksissa.

Nettisivujen näkyvyyttä Googlessa (ja muissakin hakukoneissa) voi parantaa hakukoneoptimoinnilla eli SEO:lla. Tässä blogikirjoituksessa kerronkin sinulle, mistä hakukoneoptimoinnista on kyse ja miten se auttaa sinua saamaan nettisivusi esille Googlessa.

Mitä on hakukoneoptimointi?

Nettisivujen hakukoneoptimoinnilla pyritään parantamaan sivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Hakukoneet, kuten Google, järjestävät nettisivuja tuloksiinsa sen mukaan, kuinka hyvin ne vaikuttavat vastaavan hakua. Jokaisella hakukonepalvelulla on oma järjestelmänsä ja tapansa arvioida sivuja. Suomessa ja maailmalla Google on kuitenkin selkeästi suosituin hakukone, joten nettisivujen hyvään sijoitukseen Googlessa kannattaa panostaa.

Aikanaan hakukoneoptimoinnista puhuttaessa tarkoitettiin usein, että sivuston tietoihin laitettiin lista sanoja, joilla sivun toivottiin löytyvän Googlesta. Tämä on edelleenkin mahdollista, mutta se on vain pieni (ja ei kovin tehokas) osa hakukoneoptimointia.

Yksinkertaistettuna voit ajatella, että Google haluaa hakutuloksissaan korkealle sijoittuvien nettisivujen olevan mahdollisimman helppokäyttöisiä ja nopeita, sen lisäksi, että niiden sisältö vastaa mahdollisimman hyvin hakua.

Kuinka nopeasti saan nettisivut näkyviin Googlessa etusivulla?

Tähän kysymykseen en pysty antamaan suoraa vastausta. Kuten aiemmin kerroin hakukoneoptimointiin vaikuttaa moni asia. Siihen kuinka hyvin nettisivusi sijoittuvat Googlen hakutuloksissa voidaan pyrkiä vaikuttamaan hakukoneoptimoinnilla. Kukaan ei pysty kuitenkaan takaamaan sinulle tiettyä sijoitusta Googlessa.

Sijoittumiseen vaikuttaa osaltaan myös se, kuinka kilpailtu joku hakutermi on. Jos haluat saada sivusi esille todella yleisellä hakutermillä, joudut tekemään asian eteen töitä. Toisaalta, jos kyseessä on erikoinen hakutermi, jolla ei kilpailua juuri ole, niin vähän huonomminkin hakukoneoptimoidut sivut saattavat nousta helposti tulosten kärkeen.

Jos olet nettisivusi ovat aivan uudet, kannattaa niistä kertoa Googlelle erikseen. Voit ilmoittaa nettisivujesi osoitteen Googlelle, jolloin se löytää uudet sivusi hieman nopeammin. Tämä ei tarkoita, että sivusi nousevat heti hakutulosten kärkipäähän. Tällä kuitenkin varmistat, että nettisivusi tulevat Googlen tietoon mahdollisimman nopeasti.

Nettisivujen sisältö osana hakukoneoptimointia

Tärkeimpiä Googlen arvostamia seikkoja on sivuston hyvä ja olennainen sisältö. Nettisivuilla pitäisi siis olla tekstiä, joka liittyy selkeästi hakutermeihin ja antaa lukijalle tietoa. Sisällön on myös hyvä olla uniikkia. Ei siis välttämättä kannata kopioida sivuille maahantuojien tekstejä, joita kaikki muutkin alan yritykset käyttävät.

Hakusanojen kannattaa olla luonnollinen osa tekstiä. Älä siis yritä huijata Googlea esim. piilottamalla sivustolle pitkiä listoja hakusanoja. Tämä saattaa itse asiassa huonontaa nettisivujen näkyvyyttä Googlessa.

Jos pidät kirjoittamisesta, kannattaa miettiä olisiko sivustolla hyvä olla blogi. Se tarjoaa mahdollisuuden saada sivustolle tasaisesti uutta, uniikkia sisältöä. Blogiin saat myös helposti tekstejä, joissa pystyt käyttämään valitsemiasi hakusanoja luonnollisesti osana tekstiä.

Lähtötilanne

Jotta voit hakukoneoptimoida sivustosi, on hyvä tietää kuinka hyvin nettisivusi tulevat tällä hetkellä näkyviin Googlessa. Koska omalla tietokoneellasi tekemiisi hakutuloksiin vaikuttaa myös hakuhistoriasi, eivät saamasi hakutulokset välttämättä vastaa todellisuutta. Sinun kannattaakin valita nettiselaimestasi yksityistila, jolloin voit käyttää Googlea ”nimettömänä”. (Firefox-selaimessa uusi yksityinen ikkuna, InternetExplorerissa InPrivate-ikkuna ja Chromessa incognito-ikkuna.) Tällöin vanhat hakusi eivät vaikuta tuloksiin ja saat paremman kuvan siitä, miten sivusi sijoittuu hakutuloksiin.

Netistä löytyy myös ilmaisia työkaluja, joilla voit tarkistaa, miten nettisivusi sijoittuvat Googlessa eri hakutermeillä. Yksi näistä on SmallSEOToolsin Keyword Rank Checker. Se kertoo, mille sijalle sivusi sijoittuvat eri hakutermeillä sekä kuinka haettuja termit ovat Googlessa.

Nyt sinulla on kuva siitä, miten sijoitus hakutuloksissa ja millaiset sivut tulevat esiin ennen omiasi.

Mitä hakusanoja käyttää

Nyt on hyvä miettiä, millä hakusanoilla haluat sivustosi tulevan esille. Paikallisia palveluyrityksiä, kuten vaikkapa kampaamoita, hierojia ja kauneushoitoloita haetaan usein palvelun ja paikkakunnan yhdistelmällä. Esim. kampaamo Tampere. Listaa itsellesi tärkeimmät hakusanayhdistelmät, joilla yrityksesi olisi hyvä tulla näkyviin. Pidä lista kohtuullisen lyhyenä.

Hakukoneoptimoinnin tekninen puoli

Nettisivujen sisällön lisäksi kannattaa myös kiinnittää huomiota tekniseen puoleen. Sivuston tulisi toimia hyvin myös mobiilissa eli olla responsiivinen. Tämä tarkoittaa sitä, että tabletilta tai kännykältä katsottaessa sivusi muuttuvat kooltaan ja valikoiltaan mobiiliin sopiviksi.

Googlessa näkyvyyttä parantaa myös sivuston nopeus. Tähän voit vaikuttaa monella tavalla mm. kuvien kokojen pienentämisellä ja cache-lisäosilla. Varsinkaan, jos et ole itse tehnyt nettisivujasi, voi olla vaikea tietää, millä tolalla nämä asiat ovat sivustollasi. Netistä löytyy muutamia ilmaisia työkaluja, joilla voit testata sivustoasi. Tällaisia ovat mm. GTmetrix ja Pingdom Tools.

Sivujen otsikoinnit ja meta-kuvakset (lyhyt teksti, joka näkyy Google-haussa sivusi otsikon alla) on kirjoittaa sivun sisältöä kuvaaviksi. Jos sivustosi on WordPress-alustalla, hyvä ilmainen lisäosa tähän on Yoast SEO.

Sivustolle on hyvä olla myös linkkejä ulkopuolisilta, luotettavilta nettisivuilta. Luotettavilla tarkoitan oikeita nettisivuja, joilla on syy linkittää sivuillesi. Tällaisia ovat esimerkiksi tuotesarjan maahantuojat, ammattiyhdistyksen sivut, bloggaajat, linkit Facebookissa jne. Kannattaa siis varmistaa, että yhteistyökumppaneillasi on nettisivujesi osoite näkyvillä.

Googlella on myös suomenkielinen opas nettisivujen hakukoneoptimointiin. Se sisältää vinkkejä ja ohjeita moniin teknisempiin hakukoneoptimoinnin seikkoihin.

Google tykkää omistaan

Google arvostaa yrityksen näkyvyyttä Googlen omissa palveluissa. Siksi yrityksen kannattaakin tehdä niihin omat tilit. Näitä palveluita on esimerkiksi YouTube. Mikäli siis julkaiset videoita yrityksestäsi, kannattaa ne lisätä myös YouTubeen.

Google tarjoaa myös muutamia ilmaisia palveluita, joita voit käyttää kunhan sinulla on Google-tunnukset.

Google My Business -sivulle voit päivittää yrityksesi tiedot, joilloin ne voivat tulla Googlen haussa näkyviin sivun oikeassa reunassa tai kartalla. My Business tarjoaa mahdollisuuden esimerkiksi esitellä yritystäsi ja lisätä kuvia. Lisäksi ihmiset voivat arvostella yrityksesi Googlessa.

Google Search Consolen avulla voit seurata ja ylläpitää sivustosi näkyvyyttä Googlessa. Jos yrityksesi on uusi ja nettisivusi ovat vastatehdyt, kannattaa Search Console ottaa käyttöön ja käydä lähettämässä nettisivujesi sivustokartta Googlelle. Näin varmistat, että Google löytää uudet nettisivusi mahdollisimman pian.

Jos haluat saada tarkempaa tietoa sivustollesi tulevasta liikenteestä, voit ottaa käyttöön Google Analyticsin. Siellä näet tarkemmin mm. mistä sivustollesi tulee kävijöitä ja millä hakusanoilla.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Huomioi nämä 4 asiaa, kun käytät Facebook-mainoksia

Markkinoi suunnitelmallisesti ja saa enemmän asiakkaita

Kaipaako palveluyrityksesi uusia nettisivuja? Varaa aika ilmaiseen konsultaatioon ja jutellaan siitä, miten voisin auttaa sinua. WordPress-nettisivupaketit saat uuden vuoden tarjoushinnoin 15.2.20 asti!

Jätä kommentti