Nettisivut näkyviin hakukoneoptimoinnilla

Tuntuuko, että asiakkaat eivät löydä nettisivuillesi? Olet kokeillut Googlen hakua ja sivustosi ei vaan löydy hakutuloksista. Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on vastaus ongelmaasi.

Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimoinnilla pyritään parantamaan sivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Hakukoneet, kuten Google, järjestävät nettisivuja tuloksiinsa sen mukaan, kuinka hyvin ne vaikuttavat vastaavan hakua. Jokaisella hakukonepalvelulla on oma järjestelmänsä ja tapansa arvioida sivuja. Käytetyin hakukone Suomessa on Google, joten sivuston näkymiseen juuri Googlen hakutuloksissa kannattaa kiinnittää huomiota.

Ennen hakukoneoptimoinnista puhuttaessa tarkoitettiin usein, että sivuston tietoihin laitettiin lista sanoja, joilla sivun toivottiin löytyvän Googlesta. Tämä on edelleenkin mahdollista, mutta se on vain pieni (ja ei kovin tehokas) osa hakukoneoptimointia.

Nettisivujen hakukoneoptimointi

Lähtötilanne

Jotta voit hakukoneoptimoida sivustosi, on hyvä tietää kuinka hyvin sivusi tulevat Googlessa näkyviin. Koska omalla tietokoneellasi tekemiisi hakutuloksiin vaikuttaa myös hakuhistoriasi, eivät saamasi hakutulokset välttämättä vastaa todellisuutta. Sinun kannattaakin valita nettiselaimestasi yksityistila, jolloin voit käyttää Googlea ”nimettömänä”. (Firefox-selaimessa uusi yksityinen ikkuna, InternetExplorerissa InPrivate-ikkuna ja Chromessa incognito-ikkuna.) Tällöin vanhat hakusi eivät vaikuta tuloksiin ja saat paremman kuvan siitä, miten sivusi sijoittuu hakutuloksiin.

Nyt sinulla on kuva siitä, miten sijoitus hakutuloksissa ja millaiset sivut tulevat esiin ennen omiasi.

Mitä hakusanoja käyttää

Nyt on hyvä miettiä, millä hakusanoilla haluat sivustosi tulevan esille. Esim. kauneushoitolaa etsitään usein yhdistelmillä kauneushoitola ja paikkakunta tai kosmetologi ja paikkakunta. Voi olla hyvä olla näkyvilla myös erikoishoitojen hauissa. Esim. sokerointi tai ripsienpidennykset kuuluvat usein kauneushoitolan valikoimaan ja niitä myös haetaan omina hakusanoinaan. Listaa itsellesi tärkeimmät hakusanayhdistelmät, joilla yrityksesi olisi hyvä tulla näkyviin. Pidä lista kohtuullisen lyhyenä.

Miten aloittaa hakukoneoptimointi

Tärkeimpiä Googlen arvostamia seikkoja on sivuston hyvä ja olennainen sisältö. Sivustolla pitäisi siis olla tekstiä, joka liittyy selkeästi hakutermeihin ja antaa lukijalle tietoa. Sisällön on myös hyvä olla uniikkia. Ei siis välttämättä kannata kopioida sivuille maahantuojien tekstejä, joita kaikki muutkin alan yritykset käyttävät.

Hakusanojen pitäisi olla luonnollinen osa tekstiä. Googlea ei kannata yrittää huijata esim. piilottamalla sivustolle pitkiä listoja hakusanoja. Tämä saattaa itse asiassa huonontaa sivuston näkyvyyttä.

Jos pidät kirjoittamisesta, kannattaa miettiä olisiko sivustolla hyvä olla blogi. Se tarjoaa mahdollisuuden saada sivustolle tasaisesti uutta, uniikkia sisältöä. Blogiin saat myös helposti tekstejä, joissa pystyt käyttämään valitsemiasi hakusanoja luonnollisesti osana tekstiä.

Rakenteeltaan sivuston tulee olla helposti navigoitava. Jokaiselle sivulle pitäisi siis päästä linkin kautta. Jos sivullasi on selkeä valikko, jossa on linkit jokaisella sivulle, tämän ei pitäisi olla ongelma.

Sivuston tekstien lisäksi kannattaa myös kiinnittää huomiota tekniseen puoleen. Nettisivujen tulisi toimia hyvin myös mobiilissa. Tämä tarkoittaa sitä, että tabletilta tai kännykältä katsottaessa sivusi muuttuvat kooltaan ja valikoiltaan mobiiliin sopiviksi.

Sivujen otsikoinnit ja meta-kuvakset (lyhyt teksti, joka näkyy Google-haussa sivusi otsikon alla) on kirjoittaa sivun sisältöä kuvaaviksi. Jos sivustosi on WordPress-alustalla, hyvä ilmainen lisäosa tähän on Yoast SEO.

Sivustolle on hyvä olla myös linkkejä ulkopuolisilta, luotettavilta nettisivuilta. Luotettavilla tarkoitan oikeita nettisivuja, joilla on syy linkittää sivuillesi. Tällaisia ovat esimerkiksi tuotesarjan maahantuojat, ammattiyhdistyksen sivut, bloggaajat, linkit Facebookissa jne. Kannattaa siis varmistaa, että yhteistyökumppaneillasi on nettisivujesi osoite näkyvillä.

Googlella on myös suomenkielinen opas nettisivujen hakukoneoptimointiin. Se sisältää vinkkejä ja ohjeita moniin teknisempiin hakukoneoptimoinnin seikkoihin.

Google tykkää omistaan

Google arvostaa yrityksen näkyvyyttä Googlen omissa palveluissa. Siksi yrityksen kannattaakin tehdä niihin omat tilit. Näitä palveluita ovat YouTube ja Google+ (joka tuntuu jääneen aika vähäiselle suosiolle Suomessa). Mikäli siis julkaiset videoita yrityksestäsi, kannattaa ne lisätä myös YouTubeen. Samoin Google+:ssa kannattaa julkaista ainakin välillä yrityksen kuulumisia.

Google tarjoaa myös muutamia ilmaisia palveluita, joita voit käyttää kunhan sinulla on Google-tunnukset.

Google My Business -sivulle voit päivittää yrityksesi tiedot, joilloin ne voivat tulla Googlen haussa näkyviin sivun oikeassa reunassa tai kartalla.

Google Search Consolen avulla voit seurata ja ylläpitää sivustosi näkyvyyttä Googlessa. Jos yrityksesi on uusi ja nettisivusi ovat vastatehdyt, kannattaa Search Console ottaa käyttöön ja käydä lähettämässä nettisivujesi sivustokartta Googlelle. Näin varmistat, että Google löytää uudet nettisivusi mahdollisimman pian.

Jos haluat saada tarkempaa tietoa sivustollesi tulevasta liikenteestä, voit ottaa käyttöön Google Analyticsin. Siellä näet tarkemmin mm. mistä sivustollesi tulee kävijöitä ja millä hakusanoilla.

Jätä kommentti