Google Yritysprofiili – Miten saat lisää näkyvyyttä paikallisissa hakutuloksissa

Paikallinen hakukoneoptimointi eli paikallinen SEO on digitaalisen markkinoinnin kulmakivi, erityisesti pienille ja paikallisille yrityksille. Hakukoneoptimoinnin tavoitteeksi mielletään usein mahdollisimman laajan näkyvyys Googlessa. Paikallinen SEO kuitenkin keskittyy kapeampaan, mutta yhtä tärkeään alueeseen: siihen, miten yritys tulee näkyviin paikallishauissa. Google Yritysprofiili on loistava keino yrityksen näkyvyyden parantamiseen paikallisissa hakutuloksissa.

Mitä on paikallinen hakukoneoptimointi

Paikallinen SEO keskittyy siihen, että yritys sijoittuu korkealle hakukoneissa nimenomaan tietyllä maantieteellisellä alueella. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kun potentiaalinen asiakas tekee hakukoneessa haun, joka sisältää paikkakunnan nimen tai hän tekee haun ollessaan kyseisellä alueella, yrityksesi tulisi ilmestyä hakutulosten kärkisijoille.

Esimerkiksi, kun henkilö tekee Googlessa haun ”kahvila Tampere”, paikallisen SEO:n ansiosta tamperelaiset kahvilat näkyvät ensimmäisinä hakutuloksissa. Tämä on erityisen tärkeää pienyrityksille, jotka eivät välttämättä kykene kilpailemaan suurten ketjujen kanssa kansallisella tai globaalilla tasolla, mutta voivat erottua paikallisesti.

Miksi paikallisissa hakutuloksissa näkymiseen kannattaa panostaa

Varsinkin erilaisten kivijalkaliikkeiden ja palveluiden kohdalla tietoa haetaan Googlesta nimenomaan paikallisten hakujen kautta. Hakusana sisältää siis alan ja paikkakunnan. Tällaisia hakuja ovat esimerkiksi “kauneushoitola Oulu”, “pizzeria Turku” tai “fysioterapeutti Alppila”.

Tämän takia paikalliseen hakukoneoptimointiin kannattaakin panostaa. Paikallisesti toimivalle yritykselle näkyvyys vaikkapa pelkällä hakusanalla “kampaamo” on yleensä turhaa. Kärkisijojen saavuttaminen vaatisi paljon panostusta, mutta todellisuudessa hyvin harva hiustenleikkausta Tampereelta etsivä hakisi sitä sanalla “kampaamo”. Sen sijaan hakusanalla “kampaamo Tampere” tavoitetaan todennäköisesti pääasiassa ihmisiä, jotka ovat valmiita ostamaan palveluja heti.

Suurilla paikkakunnilla, kuten pääkaupunkiseudulla, paikalliset hakutulokset voivat olla myös kaupunginosa kohtaisia. Tämä riippuu myös siitä, millaista palvelua tarjoat ja kuinka paljon kilpailijoita alallasi on. 

Otetaan esimerkiksi kampaamot, joita löytyy usein monia myös pieniltä paikkakunnilta ja isoista kaupungeista valtavasti. Jos kampaamo sijaitsee vaikkapa Helsingissä Vallilan kaupunginosassa, voi olla järkevämpää pyrkiä saamaan näkyvyyttä hakusanalla “kampaamo Vallila”, joka on vähemmän kilpailtu kuin “kampaamo Helsinki”. Toisaalta asiakkaat myös etsivät todennäköisemmin kampaamopalveluita kaupunginosista, jotka ovat lähellä kotia tai esimerkiksi työmatkan varrella.

Jos taas yritys toimii alalla, jossa kilpailijoita ei ole niin paljoa isollakaan paikkakunnalla, on helpompaa tehdä hakukoneoptimointia palvelun ja paikkakunnan nimellä (kaupunginosan sijasta), koska kilpailua hakusanalle on vähemmän. Tarkalla sijainnilla ei ole aina myöskään asiakkaalle väliä. Vaikkapa remonttipalveluita haetaan todennäköisemmin hakusanalla “keittiöremontti Helsinki” kuin “keittiöremontti Vallila”.

Miten Google Yritysprofiili auttaa paikallisessa hakukoneoptimoinnissa

Google Yritysprofiili on Googlen ilmainen palvelu, jonka kautta voit vaikuttaa siihen, miten yrityksesi näkyy Googlen hakutuloksissa ja Google Mapsissa. 

Olet varmasti nähnyt alla olevan kuvan mukaisia hakutuloksia, jos olet hakenut paikallisia palveluita. Näiden kartalla näkyvien yrityksien tiedot tulevat Google Yritysprofiilista.

Kuvassa Googlen paikallisten hakutulosten kartta.

Näissä hakutuloksissa näkyminen onkin tärkeimpiä seikkoja, jonka takia ilmainen yritysprofiili kannattaa tehdä. 

Yritysprofiiliin pystyt täyttämään yhteystietojen lisäksi yrityksesi aukioloaikoja, palveluita, valokuvia jne. Myös asiakkaat pystyvät lisäämään arvosteluja yrityksestäsi. Hyvät arvostelut puolestaan auttavat sinua saamaan taas vähän paremmin näkyvyyttä Googlessa.

Näin luot Google Yritysprofiilin

Pääset luomaan Googlen Yritysprofiilin täältä. Klikkaa Ylläpidä-painiketta aloittaaksesi profiilin teko ja kirjaudu sisään Google-tilillesi. Tämän jälkeen sinua pyydetään täyttämään tietoja yrityksestäsi.

Yritysprofiilia tehtäessä Google lähettää sinulle vahvistuskoodin, jonka avulla pyritään varmistamaan, että profiilin tekijä on yrityksen omistaja. Mikäli annat Googlen tietoihin yrityksen puhelinnumeron (joka näkyy profiilissa vierailijoille), saat vahvistuskoodin heti tekstiviestinä. Jos et kuitenkaan pysty antamaan puhelinnumeroa, vahvistuskoodi tulee sinulle postitse ja tässä voi kestää useampi viikko. Vasta kun olet syöttänyt vahvistuskoodin yritysprofiiliin, pääset muokkaamaan kaikkia sen tietoja.

Kuvassa Google Yritysprofiili kirjautumissivu.

Miten saat Google Yritysprofiilista mahdollisimman suuren hyödyn

Yritysprofiiliin kannattaa pyrkiä täyttämään mahdollisimman paljon tietoja. Pidä myös huoli siitä, että profiilissa olevat tiedot ovat ajantasalla ja vastaavat tietoja nettisivuillasi sekä sosiaalisen median kanavissasi.

Arvostelut ovat yritysprofiilin ominaisuus, jota kannattaa pyrkiä hyödyntämään. Asiakkaat voivat antaa yrityksellesi arvosteluja niin tähtinä kuin sanallisesti. Googlelle hyvät arvostelut kertovat luotettavasta yrityksestä ja tämä voi tuoda parannusta näkyvyyteesi hakutuloksissa. Asiakkaita kannattaakin pyrkiä ohjaamaan aktiivisesti antamaan arvosteluja Yritysprofiilin kautta.

Voit jakaa suoran linkin arvostelun antamiseen seuraavasti:

  1. Kirjaudu sisään Googlen Yritysprofiiliin
  2. Etsi tämän jälkeen yrityksesi nimellä Googlesta ja klikkaa kohtaa, jossa näet yrityksesi saamien arvostelujen määrän.
  3. Avautuvasta ikkunasta löydät sinisen “Kerää lisää arvosteluja” -painikkeen. Klikkaa sitä ja pääset kopioimaan suoran linkin, jonka kautta asiakkaat voivat jättää arvosteluja Yritysprofiiliin.
  4. Voit jakaa linkin nettisivuillasi, sosiaalisessa mediassa jne.

Paikallinen hakukonenäkyvyys on tärkeää monelle pienelle, paikalliselle yritykselle ja siksi Googlen Yritysprofiili kannattaakin tehdä. Ilmainen profiili voi tuoda sinulle valtavasti näkyvyyttä juuri oikein, paikallisia palveluita hakevien, asiakkaiden piirissä.

Menetätkö asiakkaita, koska palveluyrityksesi kotisivut eivät saa liikennettä Googlen kautta? Varaa ilmainen alkukartoitus ja jutellaan, miten voin auttaa parantamaan kotisivujen hakukonenäkyvyyttä.

Aiheeseen liittyvää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *