4 tapaa saada asiakas kiinnostumaan somessa

Onko sähköpostiisi tipahtanut taas useampi vaatekaupan uutiskirje? Niiden otsikot menevät yleensä tyyliin ”Vielä tänään -25 % x-tuotteista”. Yleensä viestit jäävät avaamattomina sähköpostiin. Jo otsikko kertoo, ettäsinulle yritetään myydä jotain, jota et sillä hetkellä tarvitse. Myös Facebookissa tulee vastaan paljon tällaisia postauksia. Yrityksen kierättävät samoja myyntipäivityksiä uudelleen ja uudelleen – ja asiakasta ei enää paljoa kiinnosta.

Ainainen 80/20

Olet ehkä jo aiemmin törmännyt ajatukseen, että asiakkaalle tehtävästä viestinnästä 80% pitäisi olla asiasisältöä ja 20% myyntiä. (Jostain syystä sama 80/20 pätee lähes joka asiaan.) Tämä tuntuu kuitenkin monelta mainostajalta unohtuvan, niin uutiskirjeissä kuin somessakin. Monen yrityksen aikajanaa katsoessa se on täynnä tarjouksia tai tuotemainoksia. Kaikki muu sisältö loistaa poissaolollaan.

4 tapaa saada asiakas kiinnostumaan somessa

Mitä siis pitäisi julkaista? Julkaise sisältöä, joka kiinnostaa asiakastasi, silloinkin kun hän ei ole ostamassa palveluitasi. Tässä sinulle 4 erilaista tapaa saada asiakas kiinnostumaan somessa.

1. Kiinnostava sisältö

Mieti, mistä aiheista asiakkaasi on kiinnostunut alallasi. Voitko antaa hänelle neuvoja niska-hartiavaivojen hoitoon kotona tai vaikka ohjeen helpon kampauksen tekoon. Tällaisella sisällöllä pystyt myös osoittamaan uusille asiakkaille, että osaat työsi ja sinun luoksesi kannattaa tulla.

2. Viihdyttävyys

Sisällön ei tarvitse aina olla kovaa asiaa. Voit julkaista eläinvideoita (kuka ei tykkää eläinvideoista?), kuvia työpäivän lomasta, hyvän viikonlopun toivotuksia ja mitä nyt mieleen tuleekaan. Yleensä tällaiset kevyet päivitykset ovat niitä, jotka saavat parhaiten näkyvyyttä, kun ihmiset katsovat ne, tykkäävät ja ehkä kommentoivatkin.

3. Persoona

Kerro asiakkaillesi, kuka sinä olet. Voit julkaista lyhyen (huom. lyhyen!) esittelyn itsestäsi tai napata kuvan harrastuksestasi tai lemmikistäsi. Kerro, miten itse käytät oman alasi palveluita. Leikkaako työkaveri hiuksesi tai päädytkö tekemään pikakasvohoidon itse itsellesi. Vai onko niin, että suutarin lapsella ei yleensä ole kenkiä ja pitkästä aikaa muistit mennä itsekin hemmoteltavaksi.

4. Asiantuntijuus

Tuo esille omaa ammattiosaamistasi, jotta asiakkaat näkevät, että sinä osaat asiasi. Linkkaa hyviä alaasi liittyviä artikkeleita tai kirjota itse blogijuttuja alastasi. Jaa uusia tuotteita tai innovaatioita.

Kerro, missä kaikissa ongelmissa voit palvella asiakkaitasi. Tässä kohtaa kannattaa myös pitää mielessä, että on parasta julkaista yhdelle asiakkaalle kerrallaan. Älä siis tee yhtä postausta, jossa kerrot kaiken mahdollisen. Postaa toimistotyöläisen niska-hartiavaivoista, juoksijoiden ongelmista jne.

Omaa ammattitaitoasi voit tuoda esiin myös julkaisemalla asiakkailta saamiasi palautteita.

 

Aiheeseen liittyvää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

2 kommenttia

  1. Kiitos Miia.

    Painin just näiden asioiden kanssa. Vaivalla sain väännettyä yhteystiedot yms minimin yritysnimen lisäksi facebookiin.
    Jospa nyt näillä vinkeillä pääsisin eteenpäin…kotisivut pohdiskelun alla. 😊
    Pirjo

    1. Kiitos Pirjo! Pääset varmasti näillä vinkeillä hyvään vauhtiin 🙂