Miten myydä verkkokurssia blogin avulla

Monen verkkokursseja myyvän yrittäjän unelmana on saada ostajia mahdollisimman vähällä vaivalla. Usein joudutaan kuitenkin toteamaan, että myynti vaatii jatkuvaa aktiivista markkinointia sosiaalisessa mediassa tai vaihtoehtoisesti riittävää markkinointibudjettia maksulliseen mainontaan.

Voisiko blogi olla ratkaisuna verkkokurssin myyntiin ja asiakkaiden tavoittamiseen? Käydään läpi, miten blogi auttaa verkkokurssin myynnissä ja mitä sinun täytyy tietää hakukoneoptimoinnista, jotta blogi toisi ostajia verkkokurssille.

Tunnista kenelle olet myymässä

Verkkokurssisi ei ole tarkoitettu kaikille ja ensimmäinen askel sen markkinoinnissa, onkin selvittää mahdollisimman hyvin, kenelle olet sitä myymässä. 

Tärkein asia on tietää, mikä asiakkaasi ongelma on ja miten asiakas puhuu siitä. Seuraavaksi haluat miettiä, mitä vaiheita asiakkaasi käy läpi ennen kuin hän on valmis ostamaan kurssisi. Näiden asioiden läpikäynti auttaa sinua löytämään juuri ne oikeat aiheet, joista potentiaaliset asiakkaasi etsivät tietoa Googlesta ja joista sinun kannattaa kirjoittaa blogiisi.

Asiakkaat voidaan jakaa erilaisiin ryhmiin ostopolulla, sen mukaan, kuinka tietoisia he ovat ongelmastaan.

Ei-tietoiset asiakkaat eivät sananmukaisesti ole vielä huomanneet, että heillä on ongelma, joka vaatisi ratkaisua. Jotta voisit myydä heille verkkokurssia, heidät pitäisi ensin saada havahtumaan ongelmaan. Tämä ei siis ole ryhmä, jolle kannattaa aktiivisesti myydä. Voit kuitenkin tehdä sisältöä, joka herättelee heitä huomaamaan ongelman.

Ongelmatietoiset asiakkaat ovat nimenmukaisesti huomanneet ongelman. Heillä ei kuitenkaan ole vielä tietoa siitä, että ongelmaan löytyy ratkaisuja. Voit tehdä heille sisältöä, joka kertoo heidän tämän hetkisestä tilanteestaan ja antaa siihen ratkaisukeinoja.

Lopputulostietoiset asiakkaat tietävät, mihin tilanteeseen he haluavat päästä ratkaisemalla ongelmansa. Heille kannattaakin kertoa siitä, mihin lopputulokseen he pääsevät verkkokurssisi avulla.

Tuotetietoinen asiakas on jo kuullut myymästäsi verkkokurssista, mutta ei ole vielä varma, onko se oikea vaihtoehto hänelle. Hänelle toimii sisältö, jossa pyrit näyttämään, että ymmärrät hänen kokemuksiaan ja korjaat mahdollisia virhekäsityksiä kurssistasi tai aiheestasi.

Täysin tietoinen asiakas tuntee verkkokurssisi ja tietää, että se on hänelle hyvä ratkaisu. Hän ei ole kuitenkaan tehnyt vielä ostopäätöstä. Tällöin ostamisesta kannattaa tehdä mahdollisimman helppoa. Voit myös auttaa asiakasta tekemään ostopäätöksen esim. alennuksella tai rajatulla myyntiajalla.

Kaikille näille ryhmille voi tehdä markkinointisisältöä, mutta kun puhutaan blogista verkkokurssin markkinointikeinona kannattaa panostaa varsinkin ongelma- ja lopputulostietoisiin asiakkaisiin. Sisältöä voi tehdä myös ei-tietoisille asiakkaille, mutta heillä polku ongelman huomaamisesta ratkaisun ostamiseen on kaikista pisin. Ei kannata siis keskittyä pelkästää heille tehtyyn sisältöön.

Mitkä blogiartikkeleiden aiheet myyvät verkkokurssia

Kun puhutaan blogista markkinointikeinona, yleisin kohta, jossa mennään vikaan, on valita blogiartikkeleiden aiheet pelkästään sen mukaan, mikä kiinnostaa itseäsi. Jos bloggaaminen on harrastus, tässä ei ole mitään vikaa. Mutta kun halutaan saada blogin kautta myyntiä, oikea kysymys on, mistä aiheista potentiaaliset asiakkaasi etsivät tietoa.

Tässä kohdassa aiemmin läpikäymämme asiakasryhmät tulevat avuksi. 

Kuvitellaan, että myyt verkkokurssia, joka auttaa perustamaan oman yrityksen ja haluat tehdä sisältöä ei-tietoisille, ongelmatietoisille sekä lopputulostietoisille asiakkaille. Se voisi näyttää esimerkiksi tältä:

  • Ei-tietoiset asiakkaat pitäisi saada huomaamaan, että heillä ylipäätänsä on ongelma, jonka yrittäjyys voisi ratkaista. Mistä taustasta potentiaaliset asiakkaasi tulevat? Ehkä kirjoitat artikkeleita loppuunpalamisesta palkkatyössä tai halusta tehdä itselle merkityksellistä työtä ja tuot artikkeleissa yrittäjyyden esille yhtenä vaihtoehtona lukijan nykytilanteelle.
  • Ongelmatietoisia asiakkaita yrittäjyys kiinnostaa, mutta heillä ei ole ajatusta siitä, miten se voisi toteutua. Voit kirjoittaa esim. siitä, miten kartoittaa omaa osaamista ja sitä kautta löytää yritysidea tai miten aloittaa yrittäjyys palkkatyön rinnalla.
  • Lopputulostietoinen asiakas tietää jo aikovansa perustaa yrityksen ja etsii todennäköisesti tietoa siihen liittyen. Voit kirjoittaa sisältöä vaikkapa yrityksen perustamisen eri vaiheista, ensimmäisten tuotteiden tai palveluiden valinnasta tai markkinointisuunnitelman teosta. 

Miten hakukoneoptimoida blogiteksti, jotta saat lukijoita

Kerroin jo aiemmin, että blogiin kannattaa kirjoittaa artikkeleja aiheista, joista potentiaaliset asiakkaasi ovat kiinnostuneita. Tärkeää on myös pyrkiä käyttämään samaa kieltä kuin asiakkaasi. 

Hyvä esimerkki asiakkaiden käyttämästä kielestä löytyy omasta työstäni nettisivujen parissa. Itse puhun usein nimenomaan nettisivuista, mutta kotisivut ja verkkosivut tarkoittavat samaa asiaa. Ja jos katsotaan Googlen hakuja, niin kotisivut-sanaa (ja sen yhdistelmiä, kuten kotisivut yritykselle), etsitään näistä kolmesta termistä eniten. Hakukoneoptimoinnin kannalta minun kannattaakin käyttää myös kotisivut-sanaa sivustoni sisällöissä. Tämä on vielä hyvin selkeä esimerkki, mutta kyse voi olla myös siitä, että itse käytät ammattisanastoa, jota asiakkaasi eivät tunne eivätkä siksi myöskään hae Googlesta.

Voit lähteä tutkimaan, millaisia hakuja asiakkaat tekevät esimerkiksi Googlen hakuehdotuksista. Kun haet jotain aiheeseesi liittyvää, mitä muuta Google ehdottaa sinulle? 

Hyvä apuväline hakujen tutkimiseen on ilmainen Keyword Surfer, joka on laajennus Chrome-selaimelle. Asentamalla laajennuksen selaimeesi, näet kuinka paljon hakuja tekemilläsi hauilla on kuukausittain Suomessa (tai muussa valitsemassasi maassa). Saat myös ehdotuksia muista samantyyppisistä hauista. Jos näet, että hakusanalle ei ole hakuja ollenkaan tai niitä on hyvin vähän (muutamia kymmeniä kuukaudessa), voit miettiä olisiko joku muu hakusana toimivampi tai käyttävätkö asiakkaat eri termejä kuin sinä.

Miten muutat blogin lukijan asiakkaiksi

Se, mille kohdalle asiakkaan ostopolkua olet kohdistanut blogitekstisi, vaikuttaa osittain myös siihen, míten kannattaa myydä. Ei-tietoisille asiakkaat ovat ostopolun alussa eikä suora myyminen todennäköisesti toimi. Voit sen sijaan pyrkiä saamaan heidät vaikkapa sähköpostilistallesi, jotta voit kuljettaa heitä ostopolulla eteenpäin esim. jakamalla muita aiheeseen liittyviä blogitekstejä. 

Lue lisää sähköpostilistan aloittamisesta täältä.

Ongelma- ja lopputulostietoisille asiakkaille voit myös myydä blogiartikkelissa. Tämä voi tarkoittaa esim. jatkuvassa myynnissä olevien verkkokurssien linkittämistä tekstiin. Mutta myös heidät kannattaa pyrkiä saamaan sähköpostilistalle. Kannattaa myös muistaa, että lukija etsii myös vastauksia kysymykseensä blogistasi. Jos hän kohtaa pelkkää myyntiä, hän ei todennäköisesti koe saaneensa apua tekstistäsi.

Blogissa kannattaa myös hyödyntää linkkejä muihin aiheesta kirjoittamiisi teksteihin ja ohjata kävijä jatkamaan lukemista niiden parissa.

Käy tutustumassa hakukoneoptimoinnin palveluihini täällä.

Aiheeseen liittyvää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *