Hakukoneoptimoitu sisältö - Opas nettisivujen SEO-sisältöjen kirjoittamiseen

Hakukoneoptimoitu sisältö – Opas nettisivujen SEO-sisältöjen kirjoittamiseen

Hakukoneoptimointi (SEO) on olennainen osa nykyaikaista verkkonäkyvyyttä. Erityisesti yksinyrittäjille ja asiantuntijayrittäjille, jotka haluavat kasvattaa liiketoimintaansa verkossa, SEO on avainasemassa. Tässä oppaassa käyn läpi, mitä sinun tarvitsee tietää, jotta tiedät, miten hakukoneoptimoida nettisivujesi sisältö ja parantaa sivujen näkyvyyttä hakukoneissa.

1. Selvitä, mitä haetaan avainsanatutkimuksen avulla

Täydellisesti hakukoneoptimoitu sisältö ei auta, jos olet optimoinut sen hakusanalla, jota kukaan ei todellisuudessa hae. Sen takia onkin tärkeää selvittää ensi, miten potentiaaliset asiakkaasi hakevat tietoa Googlesta. Avainsanatutkimus auttaa nimenomaan tässä.

Lue täältä ohjeet avainsanatutkimuksen tekemiseen.

Avainsanatutkimus voi myös antaa vinkkejä aiheisiin, joista potentiaaliset asiakkaasi ovat kiinnostuneita. Vaikka hakukoneoptimoinnissa onkin hyvä lähteä liikkeelle aiheista, joita ostamaan valmis asiakas hakee, ei pidä unohtaa ostopolun alussa olevia asiakkaita, jotka vasta tutustuvat aiheeseesi.

2. Kirjoita laadukasta hakukoneoptimoitua sisältöä, joka kiinnostaa lukijoita

Tärkein muistettava asia kotisivujen sisältöjä kirjoittaessa on, että sivusi vierailijat hakevat ratkaisuja ongelmaansa. Oli se sitten palveluidesi tai sivuilla kertomasi tiedon muodossa. Sen sijaan, että lähtisi rakentamaan yksittäisen sivun sisältöä hakusanan ympärille, lähde miettimään, mitä tietoa potentiaalinen asiakkaasi etsii ja miten voit tehdä hakukoneoptimoitua sisältöä, joka on hänelle hyödyllistä.

Sisältö, joka on ylioptimoitu jollekin hakusanalle, eikä enää kuulosta luonnolliselta, ei todennäköisesti auta asiakasta niin hyvin kuin mahdollista. Se on yleensä myös vaikeasti luettavaa asiakkaalle.

Sisältöön voi myös lisätä aiheeseen liittyviä kuvia tai videoita, jotka tekevät sisällöstä helpommin luettavaa eikä niin raskaan tuntuista.

3. Hakukoneoptimoitu sisältö ja hakusanojen käyttö

Jos sisältöjä ei saa ylioptimoida, miten hakusanoja sitten käytetään sivulla? Yksittäisille sivuille valitaan aina yksi päähakusana, eikä samaa päähakusanaa käytetä useammilla sivuston sivuilla. Tämä sen takia, että emme halua oman sivustomme yksittäisten sivujen päätyvän kilpailemaan näkyvyydestä samalla hakusanalla.

Kun päähakusana on valittu, aletaan tarpeen mukaan muokkamaan kirjoitettuja sisältöjä niin, että hakusana tulee tarpeellisiin kohtiin tekstissä. Suomenkielen kohdalla kannattaa muistaa, että Google ymmärtää kyllä suomenkielen taivutuksen. Samoin useita sanoja sisältävien hakusanojen “väliin” voi tarvittaessa lisätä sanoja. Mutta ainakin tärkeimmissä kohdissa hakusana olisi hyvä pyrkiä lisäämään tekstiin juuri siinä muodossa kuin se on. 

Pääotsikko ja väliotsikot

Sivun pääotsikossa eli H1 otsikossa hakusana kannattaa olla ns. perusmuodossa. Lisäksi hakusanaa kannattaa käyttää väliotsikoissa 1-2 kertaa ja joskus useamminkin, jos väliotsikoita on tekstissä paljon. Hakusana kannattaa laittaa perusmuodossa ainakin yhteen väliotsikkoon.

Yleisen tekstin rakenteen ja luettavuuden osalta kannattaa huomioida, että väliotsikoiden tasoja (H1, H2, H3 jne.) käytetään oikein. Yhdellä sivulla on aina vain yksi H1 tason pääotsikko. Tämän alaotsikot ovat H2 otsikoita, niiden alaotsikot ovat H3 otsikoita jne. Välillä sivuilla näkee, että näitä otsikkotasoja on käytetty lähinnä otsikoiden ulkoasun muotoiluun eikä niiden käyttö siksi ole sisällön kannalta johdonmukaista.

Leipäteksti

Varsinaisessa leipätekstissä hakusanaa tulisi käyttää 1-2 % tekstistä. Tämä tarkoittaa siis 1-2 kertaa per 100 sanaa leipätekstiä. Hakusanan kannattaa olla tarkassa muodossaan muutamia kertoja, mutta leipätekstissä hakusana tulee usein taivutettua jo tekstin sujuvuuden takia. Muista, että hakusanaa ei tarvitse, eikä kannata, yrittää lisätä väkisin tekstiin. Pyrkimällä luonnollisen kuuloiseen ja sujuvaan tekstiin, vältät yleensä hyvin tekstin ylioptimoinnin.

Kuvien alt-tekstit

Muita kohtia, joissa hakusanaa kannattaa käyttää ovat kuvien alt-tekstit. Alt-tekstin eli vaihtoehtoisen tekstin on tarkoitus kertoa näkövammaiselle henkilölle, mitä kuvassa on. He voivat käyttää netin selaamiseen lukijaa, joka ei siis näytä kuvia vaan lukee niiden vaihtoehtoisen tekstin. Vaihtoehtoista tekstiä ei tarvitse määrittää jokaiselle kuvalle. Jos kuva on vain koristeellinen, eikä liity sivun sisältöön, sille ei tarvitse kirjoittaa alt-tekstiä. Vaihtoehtoisen tekstin pitäisi myös oikeasti kertoa, mitä kuvassa on. Älä siis vain lisää hakusanaa vaihtoehtoiseen tekstiin, mikäli et saa sitä liitettyä mitenkään kuvan aiheeseen.

Metaotsikko ja metakuvaus

Metaotsikko ja -kuvaus tulevat näkyviin Googlen hakutuloksessa. Riippuen nettisivujen alustasta, näitä pääsee muokkaamaan vähän eri kohdista, mutta tavallisesti muokkaus mahdollisuus aina löytyy. WordPress nettisivuilla metaotsikkoa ja -kuvausta voi muokata hakukoneoptimointilisäosan, kuten Rank Math SEOn tai Yoast SEOn, kautta.

Metaotsikkoon sekä -kuvaukseen kannattaa pyrkiä lisäämään hakusana sen perusmuodossa. Metaotsikkoon liitetään usein myös yrityksen nimi, jolloin voit joutua miettimään parhainta tapaa saada kunkin sivun pääasiallinen hakusana lisättyä mukaan. Metakuvauksessa olisi hyvä pyrkiä kertomaan sivun sisällöstä kiinnostavalla tavalla. Kannattaa huomioida, että sekä metaotsikolla että -kuvauksella on enimmäispituudet, joiden sisällä teksti kannattaa pitää. Google ei näytä näitä pidempiä tekstejä vaan katkaisee ne. Metaotsikon pituus on 55-60 merkkiä ja metakuvauksen 155-160 merkkiä. WordPress sivuilla hakukoneoptimointilisäosat ovat tässä hyvä apu, koska ne usein ilmoittavat, mikäli teksti on liian pitkä. 

4. Toissijaiset hakusanat

Hakukoneoptimoitu sisältö voi pitää sisällään päähakusanan lisäksi myös toissijaisia hakusanoja. Toissijaisten hakusanojen hyödyntäminen voi parantaa sivustosi näkyvyyttä ja tuoda monipuolisempaa liikennettä. Ne ovat avainsanoja, jotka liittyvät päähakusanoihin, mutta eivät ole yhtä keskeisiä tai kilpailtuja. Ne voivat olla synonyymejä, pidempiä ns. pitkän hännän hakusanoja (long-tail keywords) tai muita termejä, jotka kuvaavat samaa aihepiiriä eri näkökulmista. 

Käyttämällä toissijaisia hakusanoja voit tavoittaa laajemman yleisön. Eri ihmiset käyttävät eri sanoja ja ilmaisuja etsiessään tietoa Googlesta, joten toissijaisten hakusanojen avulla voit vastata erilaisiin hakuihin ja lisätä sivustosi näkyvyyttä useammissa hakutuloksissa. Varsinkin pidemmillä pitkän hännän hakusanoilla (kolme sanaa tai enemmän) on usein vähemmän kilpailua, jolloin niillä on helpompaa sijoittua paremmin hakutuloksissa. Toissijaisten hakusanojen käyttö voi myös auttaa parantamaan sivustosi SEOa, koska Google arvostaa sivustoja, jotka tarjoavat hyödyllistä ja kattavaa tietoa.

Toissijaisia hakusanoja kannattaa käyttää väliotsikoissa ja leipätekstissä. Mahdollisuuksien mukaan niitä voi lisätä myös alt-teksteihin.

5. Sivuston sisäiset ja ulkoiset linkit

Osa hakukoneoptimoitua sisältöä on myös sivuston sisäisten sekä ulkopuolisten linkkien lisääminen sivulle silloin, kun ne ovat aiheeseen liittyviä. 

Sivuston sisällä kannattaa linkittää toisiin artikkeleihin tai sivuihin, jotka syventävät sivun aihetta tai liittyvät muuten samaan teemaan. Hakukoneoptimoinnin kannalta sisäinen linkitys kertoo myös siitä, mikä sivustollasi on tärkeää sisältöä. Mitä enemmän tiettyyn sivuun tai artikkeliin linkitetään, sitä tärkeämmässä roolissa se on sivustollasi. Sisäiset linkit auttavat myös hakukoneita löytämään uuden sisällön sivustollasi.

Ulkoiset linkit ovat linkkejä, jotka johtavat toisille sivustoille. Ne auttavat osaltaan hakukoneita ymmärtämään, mihin aiheeseen sisältösi liittyy. Samalla ne antavat myös lukijalle lisäarvoa, koska hän pääsee tutustumaan aiheeseen tarkemmin. Ulkoisia linkkejä kannattaa käyttää, jos voit linkittää sivulle tai artikkeliin jotain, josta on lukijalle hyötyä ja joka liittyy selkeästi aiheeseesi. Tällaisia voivat olla esim. linkki esittelemääsi ohjelmaan tai työkaluun, linkit tutkimuksiin, artikkeleihin aiheesta toisella sivustolla jne.

Hakukoneoptimoitu sisältö tuo sivustollesi lisää palveluistasi kiinnostuneita kävijöitä

Hakukoneoptimoitu sisältö vaatii aikaa ja vaivannäköä, mutta sen tuomat hyödyt ovat merkittäviä. Optimoimalla kotisivujesi tekstit voit parantaa näkyvyyttäsi hakukoneissa, houkutella enemmän kävijöitä ja lopulta kasvattaa liiketoimintaasi. Aloita avainsanatutkimuksesta, kirjoita laadukasta sisältöä, käytä avainsanoja oikein, optimoi metaotsikot ja -kuvaukset, hyödynnä linkitysstrategioita ja seuraa tuloksia jatkuvasti.

Muista, että hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, joka vaatii jatkuvaa seurantaa ja hienosäätöä. Toivottavasti tästä tekstistä oli sinulle hyötyä SEO-sisältöjen kirjoittamiseen!

Mikäli hakukoneoptimoitu sisältö tuottaa päänvaivaa ja haluat apua sivustosi SEOn kanssa, tutustu SEO Päivässä™ -palveluun ja varaa ilmainen alkukartoitus!

Aiheeseen liittyvää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *