Avainsanatutkimus – Miten asiakkaat hakevat palveluitasi Googlesta

Avainsanatutkimus – Miten asiakkaat hakevat palveluitasi Googlesta

Pitäisikö kotisivut saada paremmin esille Googlen hakutuloksissa, mutta et tiedä, mistä lähteä liikkeelle? Avainsanatutkimus auttaa sinua löytämään ne hakusanat, joille sinun kannattaa optimoida sisältöjäsi. 

Tässä artikkelissa kerron sinulle

  • mikä on avainsanatutkimus
  • miten teet avainsanatutkimuksen
  • mitä työkaluja avainsanatutkimuksen tekemiseen löytyy
  • miten hyödynnät avainsanatutkimuksen tuloksia

Mikä on avainsanatutkimus ja miksi se kannattaa tehdä

Jotta pääsisit esille Googlen hakutuloksissa, sinun kannattaa panostaa nettisivuillasi mm. sisältöjen hakukoneoptimointiin. Sillä on kuitenkin väliä, mille hakusanoille SEO-optimoit sisällöt. Tässä kohdassa avainsanatutkimus auttaa sinua.

Avainsanatutkimuksessa etsitään ne hakusanat, joilla asiakkaat hakevat palveluitasi. Samalla selvitetään tavallisesti myös se, kuinka paljon hakuja kukin hakusana saa ja kuinka paljon kilpailua hakusanasta on tai kuinka vaikeaa hakusanalla on päästä hakutulosten kärkeen.

Se, mitä nuo hakusanat ovat, ei ole aina itsestään selvää. Oman alamme ammattilaisina on helppo ajatella, että asiakkaat käyttävät palveluista tai tuotteista samoja sanoja kuin me. Näin ei kuitenkaan aina ole. Toisille sanoille löytyy myös synonyymejä ja emme itse välttämättä käytä juuri niitä sanoja, joita valtaosa muista ihmisistä käyttää. Tämän takia onkin tärkeää lähteä selvittämään, mitä potentiaaliset asiakkaat oikeasti hakevat Googlesta.

Kaikki hakusanat eivät myöskään ole samanarvoisia. Ensimmäiseksi on hyvä ymmärtää, mitä henkilö tahtoo kyseisellä haulla löytää. Tekeekö hän haun ostaakseen, vertaillakseen vai ehkä hakeakseen vain tietoa aiheesta. Yritykselle parhaimpia hakusanoja ovat tietenkin ne, joita haetaan ostomielessä. Mutta myös tiedonhakuun ja vertailuun liittyvät hakusanat ovat hyviä silloin, kun halutaan tavoittaa niitä ihmisiä, jotka ovat vasta aivan ostopolun alkupäässä.

Miten ja millä työkaluilla avainsanatutkimus tehdään

Avainsanatutkimuksen lopputulos voi olla helpoimmillaan vaikka Excel- tai Google Sheets -taulukko, johon olet kerännyt oleelliset hakusanat ja niiden kuukausittaiset hakumäärät. Mukaan kannattaa myös lisätä tieto hakusanan kilpailusta tai vaikeudesta, mikäli se on saatavilla.

Mutta miten avainsanatutkimusta lähdetään tekemään? Aloita tutkimalla, millaisia sanoja ihmiset käyttävät palveluistasi. Voit tehdä tätä esimerkiksi tutkimalla aiheeseesi liittyviä someryhmiä tai keskustelufoorumeja, katsomalla mitä löydät Googlesta erilaisilla aiheeseen liittyvillä hakusanoilla jne. 

Googlen hakuehdotukset ovat hyvä tapa tutkia, mitä aiheeseesi liittyen haetaan. Nämä ovat siis hakuehdotuksia, joita Google näyttää, kun alat kirjoittamaan hakusanaa. Niistä voit saada ideoita siihen, mitä potentiaaliset asiakkaasi hakevat. 

Kun sinulla on muutamia ideoita hyvistä hakusanoista, kannattaa lähteä tutkimaan niitä tarkemmin jonkin työkalun avulla. Hyvä vaihtoehtoja ovat mm. Keyword Surfer, Keywordtool.io ja Mangools. 

Keyword Surfer on laajennus Chrome-selaimelle. Kun olet asentanut sen selaimeen, se näyttää sinulle Google hakujen kuukausittaisia hakumääriä ja antaa ehdotuksia aiheeseen liittyviksi hakusanoiksi. Keyword Surferia pääsee käyttämään ilmaiseksi ja se onkin hyvä vaihtoehto, kun haluaa saada tehtyä avainsanatutkimuksen pienellä budjetilla. 

Kuvassa Keyword Surfer laajennus Chrome-selaimelle, joka auttaa avainsanatutkimuksen teossa.
Kuvassa Keyword Surfer -laajennuksen antamaa lisätietoa Googlen hakutuloksessa.

Keywordtool.io on puolestaan verkkosivu, josta voit hakea ehdotuksia hakusanoiksi. Kyseessä on maksullinen palvelu, mutta ilmaiseksi pääset näkemään hakusanaehdotuksia ilman sen tarkempia tietoja hakumääristä tai hakusanan kilpailutilanteesta. Keywordtool.io onkin hyvä yhdistää edellä mainitun Keyword Surferin käyttöön. Katso ehdotuksia hakusanoiksi Keywordtool.ion kautta ja tarkista sitten sanojen hakumäärät Keyword Surferilla.

Kuvassa kuvakaappaus Keyword Tool -sivun hakusana tiedoista.
Kuvassa Keyword Tool -sivuston ilmaisia hakusanaehdotuksia.

Mangools on hakusanaoptimointiin tarkoitettu ohjelma, jolla saat hakusanaehdotuksia, tietoa hakujen määristä sekä hakusanan vaikeudesta. Mangools on maksullinen, mutta ilmaisella käyttäjätilillä saat tutkittua viittä hakusanaa päivässä. Mikäli päätät ottaa käyttöön maksullisen version, se on todella kohtuuhintainen moneen muuhun hakukoneoptimointiohjelmaan verrattuna.

Kuvakaappaus avainsanatutkimuksen apuna käytettävästä Mangools-ohjelmasta.
Kuva Mangools-ohjelman hakusanatiedoista.

Millainen on hyvä hakusana

Mistä sitten tiedät, onko jokin hakusana hyvä? Suomessa 100 hakua / kk on jo erittäin hyvä määrä hakuja. Toisaalta pitää muistaa, että tärkeää on haun tarkoitus ja se, ettet käytä liian laajaa hakusanaa. 

Otetaan esimerkiksi hakusana “hääkuvaus”. Se saa noin 480 hakua kuukaudessa. Sen perusteella on kuitenkin vaikea sanoa, tehdäänkö haku, koska etsitään kuvaajaa häihin vai koska halutaan löytää lisätietoa aiheesta. Todennäköisemmin hääkuvaajaa haetaan hakusanalla hääkuvaus + paikkakunta. Esimerkiksi hakua “hääkuvaus lahti” haetaan 70 kertaa kuukaudessa. Jos olisin hääkuvaaja ja toimisin Lahden alueella, tämä olisi todennäköisesti kannattavampi hakusana, vaikka hakumäärä onkin paljon pienempi.

Kolmen tai useamman sanan pituisia hakusanoja kutsutaan pitkän hännän hakusanoiksi (engl. long-tail keyword). Mitä useammasta sanasta hakusanasi koostuu, sitä vähemmän sillä on yleensä hakuja (ja usein kilpailukin on vähäisempää). Suomessa voi olla vaikea löytää pitkän hännän hakusanoja, joilla on kuukausittaisia hakuja, koska olemme niin pieni kielialue. Jos kuitenkin löydät alaasi liittyviä pitkiä hakusanoja, kannattaa niitä hyödyntää, koska, kuten aiemmin mainitsin, kilpailu on usein vähäisempää. 

Miten hyödynnät avainsanatutkimuksen tuloksia

Kun olet tehnyt avainsanatutkimuksen ja löytänyt sivustollesi kannattavimmat hakusanat, voit lähteä miettimään, miten käytät niitä kotisivuillasi. Tärkein muistettava sääntö on, että valitset yksittäisille sivuille aina yhden pääasiallisen hakusanan, etkä käytä samaa pääasiallista hakusanaa useilla sivuilla. Mieti jokaiselle yksittäiselle sivulle, jonka haluaisit nousevan hakutuloksissa esiin, pääasiallinen hakusana. Kaikki sivut eivät kuitenkaan vaadi hakukoneoptimointia. Tällaisia ovat usein esim. yhteystieto-sivu, jolla ei usein ole edes paljoa tekstisisältöä. 

Pääasiallista hakusanaa käytetään sivun sisällöissä, kuten otsikoissa, leipätekstissä sekä metaotsikossa ja -kuvauksessa. Lue tarkemmin sisältöjen SEO-optimoinnista tästä artikkelista. Lisäksi voit halutessasi valita sivulle muutaman toissijaisen hakusanan. Näitä voit ripotella tekstisisältöön ja väliotsikoihin.

Avainsanatutkimus on ratkaiseva askel kohti parempaa näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa ja enemmän relevanttia liikennettä sivustollesi. Se auttaa sinua ymmärtämään, mitä asiakkaasi todella hakevat ja miten voit parhaiten vastata heidän tarpeisiinsa sisällölläsi. Kun olet tehnyt avainsanatutkimuksen ja optimoit sisältösi löydettyjen hakusanojen avulla, olet jo askeleen lähempänä hakutulosten kärkipaikkoja. 

Jos kaipaat apua avainsanatutkimuksessa ja sivustosi hakukoneoptimoinnissa, käy tutustumassa SEO Päivässä™ -palveluun ja varaa ilmainen alkukartoitus!

Aiheeseen liittyvää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *