Google hakukoneoptimointi

Google hakukoneoptimointi – Miten saat kotisivut näkyviin Googlessa

Pohditko, miten saisit yrityksesi kotisivut näkyviin Googlessa? Ehkä uudet sivusi ovat juuri valmistuneet etkä vain löydä niitä Googlesta tai olemassa olevat sivut jäävät jonnekin hakutulosten loppupäähän.

Nettisivujen näkyvyyttä Googlessa (ja muissakin hakukoneissa) voi parantaa hakukoneoptimoinnilla eli SEO:lla. Tässä blogikirjoituksessa kerronkin sinulle, mistä hakukoneoptimoinnista on kyse ja miten se auttaa sinua saamaan nettisivusi esille Googlessa.

Mitä on Google hakukoneoptimointi?

Nettisivujen hakukoneoptimoinnilla pyritään parantamaan sivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Hakukoneet, kuten Google, järjestävät nettisivuja tuloksiinsa sen mukaan, kuinka hyvin ne vaikuttavat vastaavan hakua. Jokaisella hakukoneella on oma algoritminsa sivujen arviointiin. Google hakukoneoptimointi ei kuitenkaan varsinaisesti eroa muusta hakukoneoptimoinnista. Tavallisesti samat periaatteet toimivat kaikilla hakukoneilla, vaikka eri palvelut saattavatkin painottaa asioita hieman eri tavalla.

Yleisin harhakäsitys hakukoneoptimoinnista on, että jonnekin kotisivuilla listataan ne hakusanat, joilla halutaan näkyä Googlessa. Tämä ei ole pitänyt paikkaansa enää vuosiin. 

Vaikka hakusanojen oikeanlainen käyttäminen kotisivujen sisällöissä on tärkeä osa SEO:a, se on vain yksi osanen muiden joukossa. Sijoituksiin vaikuttavat myös sivuston tekniset ominaisuudet sekä se, mitä muualla netissä tapahtuu yritykseesi ja kotisivuihisi liittyen.

Googlen tavoitteena on tarjota haun käyttäjälle hakutuloksia, jotka vastaavat hakuun mahdollisimman hyvin. Se arvostaa laadukasta ja uniikkia sisältöä, joka on hakijalle helppokäyttöistä eli sivusto toimii mahdollisimman hyvin (varsinkin mobiilissa).

Miten saada kotisivut näkymään Googlessa hakukoneoptimoinnin avulla 

Kun halutaan parantaa kotisivujen näkyvyyttä Googlessa, kannattaa lähteä liikkeelle nykytilanteen selvittämisestä. Näkyvätkö sivut tällä hetkellä Googlen hauissa, millä hakusanoilla ja miten ne sijoittuvat?

Jos sivustollasi on käytössä Googlen ilmainen Search Console, pääset näkemään paljon tietoa sivustosi sijoituksista Googlen haussa. Toinen yksinkertainen tapa selvittää asiaa on avata selaimessa Google (mielellään yksitiysessä selausikkunassa) ja lähteä tekemään hakuja niillä avainsanoilla, joilla haluaisit kotisivujesi tulevan esiin. Löydätkö sivustosi hakutuloksista, miltä sijalta ja mikä on se tarkka sivu, joka hakutuloksista löytyy? Tämä antaa nopeasti hyvän kuvan siitä, mikä lähtötilanne on.

Selvitettyäsi lähtötilanteen, voit alkaa kehittämään kotisivujen hakukoneoptimointia. Tähän sisältyy usein kolme eri osa-aluetta:

  • tekninen hakukoneoptimointi
  • sisältöjen hakukoneoptimointi
  • off-site hakukoneoptimointi 

Kotisivujen tekninen hakukoneoptimointi 

Tekninen hakukoneoptimointi sisältää nimensä mukaisesti monia sivustosi tekniseen toteutukseen liittyviä seikkoja. Osaan näistä voit vaikuttaa itsekin ja osa vaatii enemmän teknistä osaamista. Kotisivujesi alustasta riippuen et myöskään välttämättä voi vaikuttaa kaikkiin teknisiin seikkoihin. Esimerkiksi valmiilla sivualustoilla, kuten Wixissä tai Squarespacessa, et yleensä pysty tekemään kovinkaan paljoa tekniseen hakukoneoptimointiin liittyviä muutoksia. WordPress puolestaan tarjoaa paljonkin mahdollisuuksia vaikuttaa myös tekniseen puoleen.

Tekniseen hakukoneoptimointiin liittyviä seikkoja ovat mm.

  • Sivuston toimivuus mobiilissa 
  • Sivuston nopeus
  • Kuvien riittävän pieni tiedostokoko (mielellään alle 300 kt) sekä tiedostomuoto (kannattaa tarjota .webp-muodossa olevia kuvia, jos mahdollista)
  • Sivuston selkeä rakenne ja käytettävyys
  • Sivukartan lähettäminen Googlelle Search Consolen kautta

Tekninen hakukoneoptimointi sisältää vielä paljon paljon muitakin osa-alueita, mutta yllä oleva lista on ehkä helpoimmin huomioitava, vaikka sinulla ei olisikaan SEO-osaamista entuudestaan.

Kotisivujen sisällön hakukoneoptimointi

Nyt päästään siihen aiheeseen, jota suurin osa ihmisistä ajattelee, kun puhutaan hakukoneoptimoinnista. Sisältöjen optimoinnissa lähtökohtana on selvittää ensin, millä hakusanoilla ihmiset etsivät palveluitasi. Työ alkaa siis usein avainsanakartoituksella.

Parhaat hakusanat sisältävät usein vähintään kaksi sanaa, koska pelkkä yhden sanan sisältävä haku on usein niin laaja, ettei sillä tavoita juuri oikeita asiakkaita. Vertaa esimerkiksi kampaamo vrt kampaamo Tampere tai vaikkapa sähköpyörä vrt paras sähköpyörä kaupunkiin.

Kun tiedetään, millä hakusanoilla haluttaisiin sijoittua Googlen hauissa, on aika lähteä käyttämään niitä sivujen sisällöissä. Pääsääntö on se, että kotisivujen jokaisella yksittäisellä sivulla on vain yksi pääasiallinen hakusana, jota ei käytetä muilla sivuilla. 

Sivun pääasiallista hakusanaa kannattaa käyttää seuraavissa kohdissa:

  • Sivun pääotsikossa
  • 1-2 väliotsikossa
  • Leipätekstissä 1-2 % tekstistä (eli 100 sanassa 1-2 kertaa)
  • Sivun metaotsikossa sekä -kuvauksessa
  • Sivun URL:ssa eli osoitteessa
  • Kuvien alt-teksteissä eli vaihtoehtoisissa teksteissä silloin, kun se sopii kuvaan

Kannattaa varsinkin huomata, että itse leipätekstissä hakusanaa ei tarvitse yrittää lisätä kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Hakusanaa olisi hyvä käyttää perusmuodossaan kun mahdollista, mutta sanoja voi myös tarvittaessa taivuttaa tai lisätä jokin sana niiden väliin.

Kotisivujen sisältöjä, ja varsinkin blogiartikkeleita, miettiessä kannattaa myös huomioida, että Google seuraa kauanko vierailija viettää aikaa sivuillasi. Jos sivuille käytetään enemmän aikaa (eli luetaan sisältöjä), Google tulkitsee, että sisältösi on vierailijalle kiinnostavaa ja hyödyllistä. Tämä taas on Google sijoituksiesi kannalta positiivinen signaali. Sisältöjä kirjoitettaessa ei kannatakaan jäädä miettimään vain tekstin optimointia SEO:n kannalta, vaan pyrkiä kirjoittamaan sisältöjä, jotka oikeasti kiinnostavat potentiaalisia asiakkaita.

Off-site hakukoneoptimointi

Off-site hakukoneoptimointi ei itse asiassa ole jotain, mitä teet omilla nettisivuillasi, vaan kaikkea sitä, mitä muualla tapahtuu sinun yritykseesi ja nettisivuihisi liittyen.

Yksi off-site hakukoneoptimoinnin osanen, johon pystyt ehkä helpoimmin itse vaikuttamaan, ovat backlinkit. Backlinkki on toisella sivustolla oleva linkki sinun sivuillesi. Hyvillä sivuistoilla olevat linkit viestittävät Googlelle, että sivujesi sisältö on niin hyvää, että muutkin haluavat linkittää siihen. Jos haluat, että ihmiset jakavat linkkejä sivuillesi, kannattaakin panostaa niin hyvää sisältöön, että sitä halutaan jakaa.

Linkkien kohdalla kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että hyötyä on varsinkin luotettavilla sivuistoilla olevista linkeistä. Se, että sivusi linkitetään esimerkiksi isoon yrityshakemistoon, ei välttämättä tuo mitään hyötyä hakukoneoptimoinnin kannalta. Sen sijaan linkkejä kannattaa pyytää esimerkiksi yhteistyökumppaneilta ja tuotteidesi jälleenmyyjiltä tai tukkumyyjiltä. Linkkejä voi myös pyrkiä kartoittamaan vaikkapa tekemällä aiheeseesi sopivia vieraskynäkirjoituksia muille sivustoille.

Tärkeä osa off-site hakukoneoptimointia on myös bränditunnettavuuden kasvattaminen. Tähän liittyvät mm. aktiiviset sometilit, oma YouTube-kanava (jos videoiden teko on sinun juttusi), brändimaininnat luotettavilla sivustoilla (esim. lehtiartikkelit) sekä positiiviset arvostelut netissä. 

Arvosteluissa kannattaa hyödyntää Googlen ilmaista Yritysprofiilia. Se mahdollistaa sivujesi näkymisen Googlen karttatuloksissa, mutta antaa myös asiakkaille mahdollisuuden jättää arvosteluja. Ja hyvät arvostelut kertovat Googlelle yrityksesi luotettavuudesta, joka puolestaan tuo lisäboostia hakutuloksissa.

Kuinka nopeasti saat kotisivusi Googlen hakutulosten kärkeen?

Kukaan ei pysty antamaan varmaa vastausta otsikon kysymykseen. Hakukoneoptimointiin liittyy paljon eri osasia, kuten edellä käytiin läpi. Lisäksi se, kuinka paljon kilpailua yksittäisellä hakusanalla on sekä millaisia sivustosi ja sisältösi ovat kilpailijoihin verrattuna, vaikuttaa mahdollisuuksiisi nousta hakutuloksissa.

Jos kotisivuilla on ollut SEO:n kannalta paljon pielessä ja ongelmat on nyt korjattu (eikä kilpailijoidenkaan tilanne ehkä ole niin hyvä), voi olla, että tuloksia tulee muutamassa viikossakin. Yleensä hakukoneoptimointi on kuitenkin pitkäjänteistä työtä, jossa tuloksia alkaa näkyä vähitellen. Hyvänä puolena on, että tulokset ovat usein pitkäkestoisia ja kerran nousuun saatu sivusto voi pysyä jatkossa hakutulosten kärjessä kohtuullisen pienellä työpanoksella.

Jos sivustosi on aivan uusi, kannattaa sinun tehdä ilmainen Google Search Console -tili ja lähettää kotisivujesi sivukartta Googlelle. Tämä auttaa Googlea lisäämään sivustosi hakemistoonsa nopeammin.

Ota tämä huomioon Google hakukoneoptimoinnissa

Hakukoneoptimoinnissa on hyvä ottaa huomioon, että kyseessä on iso kokonaisuus, jossa jokaisen yksittäisen asian viilaaminen 100 prosenttisesti kuntoon vie yleensä paljon aikaa ja rahaa. Se, että vaikkapa 90 prosenttia asioista on hyvällä mallilla, voi olla kuitenkin täysin riittävää ja tuoda hyviä tuloksia. SEO on kokonaisuus, jossa kannattaa pyrkiä katsomaan isoa kuvaa ja miettiä tärkeimpiä toimenpiteitä ensin.

Hyvä alku kotisivujen hakukoneoptimoinnin parantamiselle on selvittää, 

  • Miten haussa sijoitutaan tällä hetkellä
  • Mitkä ovat tärkeimmät hakusanat, joilla halutaan sijoittua
  • Kuinka hyvin sisällöt ovat tällä hetkellä hakukoneoptimoitu tärkeimmille hakusanoille
  • Mikä on sivuston kunto teknisen hakukoneoptimoinnin kannalta ja mitkä olisivat tärkeimmät parannuskohteet sekä
  • Miten menee off-site hakukoneoptimoinnin kannalta, onko esimerkiksi tärkeimpien yhteistyökumppaneiden sivustoilla linkki kotisivuillesi.

Jos olisi aika saada kotisivusi näkymään paremmin Googlessa, varaa täältä ilmainen alkukartoitus ja jutellaan, miten voisin auttaa.

Aiheeseen liittyvää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *