Hakukoneoptimointi Wordpress nettisivuille

Hakukoneoptimointi WordPress nettisivuille

Uudet nettisivut ovat valmiit, mutta nyt pitäisi saada näkyvyyttä Googlessa. Tässä kohdassa hakukoneoptimointi WordPress nettisivuillesi tulee ajankohtaiseksi. Hakukoneoptimointia eli SEO:a voi oppia ja WordPress on ehkäpä paras alusta nettisivuille, kun halutaan oikeasti panostaa sivuston hakukoneoptimointiin.

Miksi valita WordPress, kun haluat panostaa kotisivujen hakukoneoptimointiin

Kun hakukoneoptimointi on tärkeä osa markkinointiasi, on WordPress hyvä valinta nettisivujen alustaksi. Erityisesti WordPress hakukoneoptimoinnissa nousee esille mahdollisuus vaikuttaa sivun tekniseen SEO:on. Kun puhutaan valmiista sivualustoista, kuten Squarespace tai Wix, sinun ei ole mahdollista vaikuttaa sivuston tekniikkaan ja sitä kautta esimerkiksi latausnopeuteen. Onkin aivan tavallista, että esimerkiksi Squarespacella tehdyt sivustot saavat huonoja tehokkuus-pisteitä Googlen Page Speed Insightsista.

Mitä WordPress kotisivujen hakukoneoptimointi pitää sisällään

Hakukoneoptimoinnissa on kolme keskeistä osa-aluetta: tekninen SEO, sisältö SEO ja off-page SEO. Kaikkiin näistä kannattaa kiinnittää huomiota, mutta muistaa, että hakukoneoptimointi on kokonaisuus, jossa ei kannata aina jäädä jumiin yksittäisten asioiden viilaamiseen.

Tekninen SEO

Tekninen SEO keskittyy sivuston rakenteellisiin ja teknisiin puoliin, jotka vaikuttavat hakukoneiden kykyyn indeksoida ja ymmärtää sivuston sisältöä. Tarkoituksena on varmistaa, että sivusto on teknisesti moitteeton ja tarjoaa hyvän käyttökokemuksen. Tekninen SEO pitää sisällään mm. sivuston nopeuden, responsiivisuuden eli sen toimivuuden kaikilla laitteilla, ja URL-rakenteiden selkeyden. 

Sisältö SEO

Sisältö SEO keskittyy laadukkaaseen sisältöön ja siihen, miten se vastaa käyttäjien hakutarkoituksiin ja tarpeisiin. Laadukas sisältö on avainasemassa, kun halutaan saavuttaa hyviä sijoituksia hakutuloksissa. 

Tähän kuuluu avainsanojen strateginen käyttö, jotta sisältö vastaa hakukoneiden ja käyttäjien odotuksiin. Sisältö SEO painottaa myös lukijalle hyödyllisen sisällön luomista, joka tarjoaa vastauksia lukijan kysymyksiin. Säännöllinen sisällön päivitys ja uuden sisällön luominen pitävät sivuston ajantasaisena ja mielenkiintoisena, mikä parantaa sen näkyvyyttä hakukoneissa.

Off-page SEO

Off-page SEO viittaa toimenpiteisiin, jotka tehdään sivuston ulkopuolella ja jotka vaikuttavat sivuston näkyvyyteen ja luotettavuuteen hakukoneiden silmissä. Tämä osa-alue keskittyy sivuston maineen ja auktoriteetin rakentamiseen verkkoympäristössä. Tärkeänä osana off-page SEO:a ovat backlinkit eli linkit muilta sivustoilta omalle sivustolle, jotka kertovat hakukoneille sivuston luotettavuudesta. Myös arvostelut, sosiaalinen media ja sivuston saamat maininnat muilla verkkosivustoilla ovat merkittäviä tekijöitä. Off-page SEO:ssa onkin usein kyse hakukoneoptimoinnin lisäksi myös kokonaisvaltaisesta brändin rakentamisesta.

Mitä työkaluja WordPress hakukoneoptimointiin löytyy

Hakukoneoptimointi WordPress sivuille on siinä mielessä helppoa, että WordPressille löytyy lisäosia, jotka auttavat sinua. Tunnetuimpia näistä ovat Yoast SEO, Rank Math SEO ja All In One SEO. Itse käytän ja suosittelen Rank Math SEOa, mutta kaikki näistä lisäosista ovat toimivia ja hyviä vaihtoehtoja.

Lisäosissa on hyvä ottaa huomioon, että ne eivät varsinaisesti tee puolestasi hakukoneoptimointia. Sen sijaan ne antavat työkaluja, jotka helpottavat hakukoneoptimoinnin tekemistä WordPress sivuilla. Tällaisia ovat esimerkiksi sivustokartan teko, metaotsikoiden ja -kuvausten muokkaus sekä vinkit sisällön hakukoneoptimointiin.

Rank Math SEO:ssa ja muissa vastaavissa lisäosissa löydät aina kohdan, johon voit syöttää päähakusanan kullekin sivulle ja artikkelille. On hyvä ymmärtää, että tämän tarkoitus ei ole kertoa Googlelle, mille sanalle sivu pitäisi indeksoida. Sen perusteella lisäosa antaa sinulle ehdotuksia sisällön hakukoneoptimoinnin parantamiseen. Lisäosissa on usein myös pisteytys ja/tai värikoodi näyttämään, kuinka hyvällä tasolla yksittäisen sivun tai artikkelin hakukoneoptimointi on sisällön osalta.

Sivuston nopeus on myös tärkeä osa WordPress hakukoneoptimointia. WordPressille löytyy sekä ilmaisia että maksullisia välimuistilisäosia, jotka auttavat nopeuttamaan sivuston latautumista. Ilmaisista vaihtoehdoista WP Fastest Cache on ehkä helpoin ottaa käyttöön. Mikäli olet valmis maksamaan lisäosasta, kannattaa harkita WP Rocket -lisäosaa. WP Rocketin hinta yksittäiselle sivustolle on hyvin kohtuullinen ja ainakin omassa käytössä olen todennut sen parantavan sivuston nopeutta selkeästi. Heillä on myös hyvät englanninkieliset ohjeistukset lisäosan käyttöön.

Hakukoneoptimointi WordPress nettisivuille ja webhotellin merkitys

WordPressin hakukoneoptimoinnissa mahdollisuus vaikuttaa sivuston latausnopeuteen on yksi tärkeimmistä asioista verrattuna moniin muihin alustoihin. Tärkeä osa tätä on valita palveluntarjoaja, joka tarjoaa toimintavarman ja nopean webhotellin. 

Webhotelli ei olekaan se kohta, jossa kannattaa pyrkiä säästämään pari euroa kuussa ja valita toimija, josta kukaan ei ole kuullut. Suosittelen omille asiakkailleni webhotelliksi suomalaista Hostaania. Hintataso on kohtuullinen ja itse webhotelli sekä asiakaspalvelu ovat erittäin hyvin toimivia. 

Sivuston latausnopeus yksi teknisen hakukoneoptimoinnin osasista. Hidas sivusto vaikuttaa myös suoraan vierailijan käyttökokemukseen, kun hän joutuu odottamaan sivujen latautumista. 

Mistä lähteä liikkeelle WordPress hakukoneoptimoinnissa

Jos nettisivut ovat jo olemassa, kannattaa WordPress hakukoneoptimointi aloittaa selvittämällä sivuston tämän hetkistä tilaa. Googlen Page Speed Insight on hyvä työkalu sivuston tekniikan ja nopeuden testaamiseen. Kannattaa ottaa huomioon, että Google painottaa nykyisin nettisivujen toimivuutta mobiilissa, joten kannattaa kiinnittää huomiota varsinkin Page Speed Insightsin mobiililaitteille antamille tuloksille.

Jos tulokset ovat punaiselle, on selvää, että toimenpiteitä kannattaa alkaa tekemään. Page Speed Insights kertoo myös, mitä korjauksia sivustolle olisi hyvä tehdä. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että täyteen 100 pisteeseen pyrkiminen ei yleensä ole ajan ja kustannusten osalta järkevää.

Googlen ilmainen Search Console on puolestaan hyvä apuväline, kun haluat tietää, miten ja millä hakusanoilla sivustosi sijoittuu hakutuloksissa. Search Consolen käyttöönotosta voit lukea lisää täältä. 

Kun nykytilannetta on selvitetty, on usein myös kannattavaa tehdä avainsanakartoitus. Siinä etsitään ne avainsanat, joilla asiakkaat hakevat palveluitasi ja mietitään kannattavimmat hakusanat, joille sisältöä lähdetään jatkossa optimoimaan. 

Sisällön optimoinnissa aiemmin käsitellyt hakukoneoptimointilisäosat ovat hyvä apu, koska ne antavat vinkkejä, joilla voit parantaa sisällön hakukoneoptimointia. Kun sisältöä optimoi lisäosien avulla, on hyvä pitää mielessä, että lisäosat ovat englanninkielisiä eivätkä ymmärrä suomen kielen taivutusta. Google sen sijaan ymmärtää suomea. 

Kuinka nopeasti WordPress hakukoneoptimointi tuo tuloksia

Hakukoneoptimointi on aina pitkäjänteistä työtä, jossa tulokset eivät useinkaan tule päivissä vaan niitä voi joutua odottamaan useamman viikon tai kuukaudenkin. Ei siis kannata vaipua epätoivoon, jos sijoitukset eivät ala heti nousemaan. Hyvänä puolena hakukoneoptimoinnissa on se, että kun hyviä tuloksia saavutetaan, niiden ylläpito ei yleensä vaadi suurta työtä.

Sivuston hakukoneoptimointia kannattaa kehittää jatkuvasti. Tämä voi tarkoittaa teknisen tai off-page SEO:n toimenpiteitä, mutta myös uusien sisältöjen kirjoittamista tai vanhojen sisältöjen muokkaamista. Sisältöjä muokattaessa kannattaa kuitenkin muistaa odottaa tarpeeksi pitkä aika muokkausten välillä, jotta näet, millaisia tuloksia ne ovat tuoneet.

Mitä maksaa hakukoneoptimointi WordPress kotisivuille

WordPress hakukoneoptimoinnin hinta vaihtelee suuresti niin tekijän kuin työn laajuuden mukaan. Hakukoneoptimointi voi pitää sisällään esimerkiksi vain avainsanakartoituksen tai sivuston teknisen tilanteen läpikäynnin. Toisaalta se voi olla myös kuukausittaista hakukoneoptimoidun sisällön tuotantoa ja sivuston tilan seurantaa. Se, paljonko asiakas haluaa tehdä itse ja minkä hän haluaa ulkoistaa, vaikuttaa hintaan paljon.

SEO Päivässä™ on hakukoneoptimoinnin palvelu asiakkaille, jotka haluavat saada kuvan sivustonsa nykytilasta sekä selkeän suunnitelman jatkoon. Se sisältää SEO auditin, jossa käydään läpi nettisivujesi nykyinen tilanne sekä korjausehdotukset, avainsanakartoituksen, jossa etsitään kannattavimmat hakusanat 1-3 palvelullesi sekä SEO strategian, joka vetää yhteen nykytilanteen sekä mitkä ovat niitä hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä, joita sinun kannattaa lähteä tekemään. Lopuksi saat itsellesi kirjallisen SEO strategian, jonka käymme yhdessä läpi etätapaamisessa. 

Jos SEO Päivässä™ kiinnostaa, lue lisää palvelusta täältä ja varaa samalla ilmainen alkukartoitus.

Aiheeseen liittyvää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *