fbpx

Yritysilme – mistä lähteä liikkeelle

Saako asiakkaasi mainoksistasi, käyntikorteistasi, toimitiloistasi – ja sinusta – yhtenäisen kuvan? Monesti huomaa, että mainokset kertovat yrityksestä yhtä tarinaa, toimitilat toista, käyntikortit ovat ihan erilaisia ja itse yrittäjäkään ei tuo pukeutumisellaan yritystysilmettä esille. Onko yritysilme sinulle uusi tuttavuus? Sen avulla sinulla on tiedossasi millaiselta mainoksesi ja nettisivusi näyttävät, millä väreillä sisustat yrityksesi ja millaisia kuvia teet vaikkapa Facebookiin.

Käydään aluksi läpi yritysilmettä sekä tarkemmin yrityksen logoa ja värimaailmaa. Jatkossa kerron sinulle miten voit hyödyntää yritysilmettä netissä sekä kuinka helpotat oman markkinointiaineistosi tekoa yritysilmeen avulla.

Mikä se yritysilme on?

Yritysilme tarkoittaa yleensä yrityksen visuaalista ilmettä. Logoa, värimaailmaa, typografiaa (eli esim. nettisivuilla käytettyjä fontteja), käyntikortteja jne. Kokonaisen yritysilmeen voi teettää esimerkiksi graafisella suunnittelijalla, mutta monesti perusasioiden, kuten logon, teettäminen on riittävää. Kerron sinulle tarkemmin yritysilmeestä ja sen käyttämisestä yrityksesi toiminnassa. Lähdetään liikkeelle tärkeimmistä rakennuspalikoista eli logosta ja värimaailmasta.

Logo

Onhan sinulla logo yrityksellesi? Logo muodostuu yleensä yrityksen nimestä ja/tai nimeen tai toimialaan viittaavasta kuviosta. Se on helppo liittää käyntikortteihin, nettisivuille, mainoksiin jne.

Jos logossa on yrityksesi nimi, pidä mielessä, että se pitää pystyä lukemaan vaikkapa lehtimainoksesta tai käyntikortista. Sen on siis hyvä olla selkeä myös pienessä koossa. Mieti missä kaikkialla haluaisit logoa käyttää? Käyntikorteissa, ikkunateippauksissa, työvaatteisiin painettuina, liitettynä somessa julkaistaviin kuviin?

Muista tutustua kilpailijoittesi logoihin. Ethän halua, että logosi tuo asiakkaalle mieleen naapurikorttelin liikkeen.

Mieti myös, kuinka ison tilan logosi vie mainoksissa. Tämän virheen tein itse. Alunperin valitsemani hieno, koukeroinen fontti vei todella paljon ylimääräistä tilaa mainosmateriaaleissa. Sittemmin viisastuin ja teetin uuden logon yritykselle.

Logoja tekevät esimerkiksi graafiset suunnittelijat ja mainostoimistot. Google on yksi apuväline sopivan tekijän löytämiseksi. Myös Facebookissa on paljon erilaisia pienyrittäjien ryhmiä, joista kannattaa kysellä suosituksia suunnittelijoista. Tutustu tekijöiden työnäytteisiin, joita yleensä löytyy heidän nettisivuiltaan, ja tiedustele hintoja kiinnostavimmilta.

Logon voi toki suunnitella itsekin. Muista kuitenkin, että tarvitset yleensä jonkun muuttamaan piirroksen tai tietokoneella tehdyn suunnitelman painokelpoiseen muotoon esim. käyntikortteja varten.

Värimaailma

Valitse yrityksellesi 1-2 väriä, joita käytät markkinoinnissasi. Yleensä nämä värit löytyvät myös yrityksesi logosta. Voit käyttää värejä vaikkapa liikkeesi sisustuksessa, työvaatteissasi, nettisivuillasi ja Facebookissa julkaisemissasi kuvissa. Vähitellen asiakkaat oppivat yhdistämään värisävyn yritykseesi.

Värit tuovat ihmisille erilaisia mielikuvia. Netistä löydät paljon tietoa eri värien merkityksistä. Voit itse päättää kuinka vakavasti niihin suhtaudut ja haluatko ottaa ne huomioon yrityksesi tunnusvärejä valitessa.

Logon suunnittelijalta saat varmasti apua hyvien sävyjen valintaan. Esimerkiksi Design Seeds -sivustolta löydät myös erilaisia väriyhdistelmiä, joista voi olla apua värimaailmaa miettiessä. Sivuilla on myös HEX-koodit väreille (kuusi kirjainta ja/tai numeroa sisältävä koodi värisävylle, esim. #ffffff on valkoinen).

HEX-koodin avulla pystyt kertomaan graafiselle suunnittelijalle, mitä värisävyä tarkalleen tarkoitat, toki sävyt voivat vaihdella vähän tietokoneen näytöstä riippuen. Netin kuvanmuokkausohjelmissa (kuten Canva ja Picmonkey) värisävyjä pystyy määrittelemään HEX-koodilla. Sinun kannattaa ottaa lopullisten värien koodit talteen, jolloin et joudu arvailemaan, onko kyseessä juuri oikea värisävy.

Jätä kommentti