Vinkit kauneushoitolan markkinointiin
Oletko huomannut, että uusia varauksia tarvittaisiin kirjaan juuri nyt ja alkanut suunnitella markkinointia paniikissa? Yleensä tuloksena on ollut kaikenlaista kikkailua, jonka vaikutus asiakasmääriin on olematon tai vaihtoehtoisesti mainoskampanja, joka on vienyt rahaa enemmän kuin tuonut asiakkaita. Olet törmännyt monen yrittäjän tuntemaan ongelmaan – kauneushoitolan markkinointi ei tuo asiakkaita sormia napauttamalla, vaan sen pitäisi olla jatkuvaa. Listasin sinulle vinkit kauneushoitolan markkinointiin.
Tiedä, mitä olet markkinoimassa
Ensimmäiseksi sinun tulisi tietää, mikä on se viesti, jonka haluat asiakkaillesi kertoa. Mieti, mitkä on sinun yrityksesi valttikortti, jolla erotut muista kauneushoitoloista. Tiivistä tämä selkeäksi viestiksi ja kerro sitä asiakkaille markkinoinnissasi. Muista pitää viestisi johdonmukaisena, jolloin yrityksesi mainonta aletaan tunnistaa nopeammin.
Varmista, että asiakas löytää sinut
Jos yritystäsi ei löydy netistä, uusien asiakkaiden on hyvin vaikea löytää sinua. Toki hyvä ja näkyvä liikepaikka voi tuoda asiakkaita myös suoraan ovelta. Tässäkin on kuitenkin ongelmana se, että moni asiakas haluaisi tietää mihin on menossa ja mitä palveluita siellä tarjotaan ennen kuin varaa ajan.
Kauneushoitolalla olisi hyvä olla nettisivut, joilta asiakas saa tarvitsemansa tiedot. Nettisivut ovat toki korvattavissa myös Facebookin yrityssivulla, mutta jos haluat, että yrityksesi löydetään hyvin ovat nettisivut korvaamattomat. Tämän lisäksi kannattaa myös ilmoittaa yhteystiedot ja nettisivujen osoite esim. käyttämiesi tuotteiden maahantuojille ja Suomen Kosmetologien Yhdistykselle, mikäli olet yhdistyksen jäsen.
Kerro rohkeasti itsestäsi ja yrityksestäsi
Asiakkaan pitää pystyä löytämään helposti tärkeimmät tiedot yrityksestäsi. Oli sinulla sitten netti- tai Facebook-sivut, julkaise yhteystietosi, hinnastosi ja kuka hoitoja tekee. Näistä viimeinen tuntuu olevan monelle kompastuskivi.
Jostain syystä vieläkin törmää yrityksiin, joissa tietoa yrittäjästä (ja työntekijöistä) tahdotaan pantata viimeiseen asti. Saattaa olla, että sivuilta löytyy nimi, mutta ei mitään muuta tietoa. Liekö syynä ”ei tehdä tästä numeroo”-mentaliteetti vai pelko siitä, että joku ei pidäkään juuri minusta. Kyllä – oman kuvan julkaiseminen nettisivuilla ja itsestään kertominen voi tarkoittaa, että joku asiakas ei tulekaan luoksesi. Todennäköisemmin se kuitenkin tarkoittaa, että löydät asiakkaita, jotka toteavat, että sinun luoksesi uskaltaa tulla. Ehkä olet saman ikäinen tai -tyylinen kuin asiakaskin tai muuten vaan symppis. Se, että tiedetään kenen luo ollaan menossa, helpottaa asiakkaan päätöksentekoa paljon.
Hyödynnä sosiaalinen media
Sosiaalinen media on tuonut mahdollisuuden tehdä kauneushoitolan markkinointia ilmaiseksi tai suhteellisen edullisesti. Esimerkiksi Facebook-sivut on mahtava tilaisuus julkaista sisältöä, joka saa asiakkaan luottamaan sinun osaamiseesi.
Sosiaalista mediaa hyödyntäessä kannattaa kuitenkin muistaa, että pääpainon ei pitäisi olla mainoksissa. Sinulla on loistava mahdollisuus kertoa asiakkaille, millaista työtä teet, esitellä itsesi ja osaamisesi sekä kertoa hoito-ohjeita, trendejä jne. Toki kaiken tämän lisäksi voit kertoa tarjouksistasi, mutta sen ei pitäisi olla pääasia.
Facebook tarjoaa myös mahdollisuuden maksettuun markkinointiin. Sen valtteja ovat ehdottomasti edullisuus verrattuna esim. lehtimainoksiin sekä mainosten kohdistaminen juuri sopiville henkilöille.
Tee suunnitelma
Kuten jo aiemmin mainitsin, markkinointia tehdään helposti vain silloin kun epätoivo iskee. Juuri sillä hetkellä, kun asiakkaita tarvittaisiin NYT eikä huomenna. Tämä ei valitettavasti tuo asiakkaita kovin hyvin. Markkinoinnin pitäisi olla jatkuva osa yritystoimintaa, silloinkin kun kalenterit ovat täynnä. Kannattaakin ottaa kalenteri esiin ja suunnitella itselleen pääpiirteet siitä, mitä ja miten markkinoi ainakin seuraavan kolmen kuukauden aikana. Laita kalenteriin samalla muistutus tehdä suunnitelma myös seuraavalle kolmen kuukauden jaksolle!
Kauneushoitolan markkinointi vaatii ehdottomasti pitkäjänteisyyttä ja selkeää suunnitelmaa siitä, mitä viestit asiakkaillesi, missä ja milloin.
Oletko suunnitellut markkinointiasi valmiiksi vai paneudutko markkinointiin vain silloin, kun siihen on tarvetta?