fbpx

Näin suunnittelet kauneushoitolasi tavoitteet vuodelle 2019

Miten vuosi 2018 meni sinun kauneudenhoitoalan yrityksessäsi? Oliko kaikki hyvin vai kaipaatko lisää asiakkaita tai myyntiä? Nyt on hyvä aika miettiä, mitä haluat tehdä toisin vuonna 2019. Tässä blogikirjoituksessa kerronkin sinulle, miten lähteä suunnittelemaan kauneushoitolasi tavoitteita.

Jos et ole vielä aloittanut tämän vuoden suunnittelua, älä huoli! Ehdit vielä hyvin miettiä tavoitteesi vuodelle 2019.

Viime vuoden tilinpäätös

Miten viime vuosi sujui yrityksessäsi? Vaikka kirjanpito on yleensä aika tylsää puuhaa, nyt kannattaa kaivaa esille vuoden viimeisiä tuloslaskelmia. Samoin kannattaa ottaa asiakaskortit näkösälle.

Vaikka vanhojen asiakaskorttien ja kirjanpitojen läpi käyminen on aikaa vievää puuhaa, kannattaa sille varata oma hetkensä. Pelkkä mutu-tuntuma nimittäin antaa harvoin tarkkaa tietoa siitä, missä todellisuudessa mennään. Ja jos et tiedä tämän hetkistä tilannetta, on vaikea suunnitella jatkoa.

Listaa itsellesi konkreettisia lukuja. Esimerkiksi seuraavat asiat auttavat sinua muodostamaan kuvaa tämän hetkisestä tilanteestasi.

  • Paljonko sait keskimäärin voittoa/palkkaa itsellesi kuukaudessa?
  • Kuinka suuri osa asiakkaistasi on vanhoja asiakkaita?
  • Mitä palveluita myyt eniten? Kuinka suuren osan myynnistäsi ne tuovat?
  • Ostavatko vakioasiakkaat joitain tiettyjä palveluita?
  • Kuinka täynnä varauskalenterisi on?
  • Tiedätkö, mitä kautta uudet asiakkaat ovat löytäneet sinut? Puskaradion, Googlen, sosiaalisen median?

Tavoitteesi vuodelle 2019

Kun nykytilanne on hallussa, voit lähteä suunnittelemaan, mitä haluat tältä vuodelta. Onko se enemmän asiakkaita, korkeampaa myyntiä tai ehkä enemmän vapaa-aikaa itselle?

Monesti tavoitteet ovat konkreettisiä ja sisältävät selkeitä lukuja, joita kohti pyrkiä. Nämä voivat olla esimerkiksi euroja, asiakasmääriä tai varausmääriä. Esim. haluan lisätä koko vuoden myyntiä 10% tai haluan rajata työviikkoni vain viiteen päivään viikossa ja pitää vapaata neljä viikkoa vuoden aikana.

Tietäessäsi, mihin pyrit, sinun on helpompi lähteä miettimään tarvittavia askelia.

Ehkä tavoitteesi on viiden päivän työviikko ja neljä viikkoa lomaa vuodessa. Tämä vaatii yleensä sitä, että sinulla on varaa pitää haluamasi vapaat. Sinun täytyy siis miettiä, paljonko enemmän sinun pitäisi ansaita, jotta tämä onnistuu.

Askel kohti määränpäätä

Saatko riittävän määrän asiakkaita tehtyä työaikasi puitteissa? Jos kalenterisi on jo täynnä, mutta tulot eivät silti riitä loman pitämiseen, kannattaa katse kääntää hinnastoon ja kuluihin.

Jos taas asiakkaita ei ole tarpeeksi, mieti miten voisit parantaa markkinointiasi ja tavoittaa enemmän asiakkaita.

Listaa itsellesi yksityiskohtaisia askeleita, joita voit ottaa saavuttaaksesi tavoitteesi.

Uusien asiakkaiden saaminen voi vaatia esimerkiksi markkinoinnin lisäämistä. Mieti, mitä teet jo tällä hetkellä ja mikä nykyisessä markkinoinnissa on toiminut parhaiten. Kannattaako sinun kokeilla jotain uusia markkinointikeinoja tai panostaa enemmän johonkin osa-alueeseen.

Suunnitelma kannattaa myös aikatauluttaa. Älä jätä asioita tehtäväksi jossain vaiheessa vuotta vaan mieti niille aikataulut.

Oman jaksamisen kannalta kaikkea ei kannata suunnitella tehtäväksi heti kättelyssä. Mieti tärkeimmät askeleet ja aloita niistä. Valitse muutama asia toteutettavaksi tammikuussa, seuraavat pari helmikuussa ja niin edelleen.

Pyri myös seuraamaan tuottavatko tekemäsi muutokset tuloksia. Tiedustele asiakkailta mitä kautta he ovat löytäneet yrityksesi, katso montako ihmistä tavoitat sosiaalisessa mediassa, seuraa myyntimääriä ja varaustilannetta.

Mahtavaa vuotta 2019!

Tuntuuko, että et tavoita asiakkaitasi sosiaalisessa mediassa? Lataa ilmainen oppaani ”4 askelta koukuttavaan someen” ja lue vinkit asiakkaitasi kiinnostavan sisällön tekemiseen.

Lataa ilmainen "4 askelta koukuttavaan someen" -opas

Antamalla sähköpostiosoitteesi tilaat samalla uutiskirjeeni ja saat kauneudenhoitoalan markkinointivinkkejä ilmaiseksi suoraan sähköpostiisi.

Jätä kommentti