fbpx

Mietinnässä nettiajanvaraus

Asiakkaat päätyvät nettisivuillesi esim. Googlen ja Facebookin kautta ympäri vuorokauden. Oletko antanut heille mahdollisuuden tulla asiakkaiksesi eli varata ajan heti, kun he löytävät sivusi?

Miksi nettiajanvaraus tarvitaan?

Miten sinut tavoittaa liikkeesi aukioloaikojen ulkopuolella? Luultavasti melko huonosti tai ainakaan moni asiakas ei kehtaa lähteä soittamaan iltamyöhällä. Toki voit ottaa ajanvarauksia sähköpostilla tai Facebook-viesteillä. Yleensä tämä kuitenkin johtaa pitkään viestiketjuun, kun sopivaa aikaa etsitään. Mikäli et ehdi tai halua olla jatkuvasti netin äärellä, viestittely ei edes suju nopeasti.

Nettiajanvaraus tarjoaa mahdollisuuden varata aika juuri silloin, kun asiakas päätyy nettisivuillesi tai muistaa asian. Sieltä on helppo verrata vapaita aikoja omiin aikatauluihin. Se on myös etu kilpailijoihisi nähden. Vaikka olisit paikkakunnan tunnetuin alallasi, osa asiakkaista siirtyy etsimään aikaa muualta, jos ajanvaraus ei onnistu heti. Kannattaa myös muistaa, ettei nettiajanvaraus tarkoita sitä, etteivät asiakkaat saa soittaa sinulle. Puhelimitse tulleita ajanvarauksia nettiajanvaraus ei ikinä poista kokonaan eikä sen tarvitsekaan. Puhelimeen vastailuun kulunutta aikaa se kuitenkin vähentää.

Nettiajanvaraus parantaa myös Facebookin kautta tehtävän markkinoinnin toimivuutta. Markkinoinnillasi tähtäät siihen, että asiakkaat varaisivat aikoja ja Facebookissa puolestaan ollaan usein vapaa-ajalla. Luultavasti siis aukioloaikojesi ulkopuolella. Uskotko, että asiakkaasi muistaa seuraavana päivänä mainoksesi ja että tarkoitus oli varata se aika? Varmempaa on ohjata hänet nettiajanvaraukseen, josta hän voi varata ajan heti.

Onko sitten tilanteita, jolloin nettiajanvaraus ei kannata? Lähes kaikenikäiset ihmiset varaavat aikoja netin kautta. Edes ikäihmisiä ei kannata tässä väheksyä, vaikka onkin varmasti totta, että heillä sähköisten palveluiden käyttö on vähäisempää. Ellei asiakaskuntasi siis muodostu täysin vanhuksista, ei nettiajanvarausta kannata sivuuttaa.

Mitä ottaa huomioon nettiajanvarausta valitessa?

Ajanvarauspalveluita löytyy todella paljon ja sopivan valinta voi olla vaikeaa. Listasin sinulle tärkeimpiä seikkoja, joihin kannattaa kiinnittää huomoita palveluntarjoajaa valitessa.

Helppokäyttöisyys

Palvelun pitää olla selkeä ja helppokäyttöinen sekä asiakkaallesi että sinulle. Se, että asiakas saa aikansa varattua helposti ei paljoa lämmitä, jos itse joutuu taistelemaan ohjelman kanssa. Yleensä palveluita on mahdollisuus testata esim. kuukauden ajan ilmaiseksi, jolloin saa jo hyvän kuvan siitä, millaista ohjelmaa on käyttää.

Mieti, paljonko ja millaista tietoa asiakkaista haluat säilyttää ajanvarausohjelmassa. Jos haluat, että se toimii samalla myös asiakasrekisterinä (mikä on kätevää), tarkista miten saat tietoja talletettua ohjelmaan ja löytyvätkö ne tarvittaessa helposti.

Entä haluatko, että asiakas tekee tunnukset voidakseen katsoa tai varata aikoja. Toisissa ohjelmissa tunnuksia ei tarvita tai kirjautuminen onnistuu asiakkaan halutessa myös Facebook-tunnuksilla.

Toimivuus mobiililaitteilla

Kannattaa ehdottomasti varmistaa, että ajanvarausohjelma toimii hyvin tietokoneella, tabletilla että kännykällä. Niin asiakkaalla kuin sinullakin.

Asiakaspalvelu

Nettiajanvarausta käyttääkseen ei tarvitse olla suuri tekniikkaosaaja. Jos kaikki tekniikkaan liittyvä tuntuu kuitenkin todella haasteelliselta, kannattaa varmistaa, että palveluntuottajan asiakaspalvelu toimii aina tarvittaessa.

Skaalautuvuus

Jos yrityksessäsi on, tai tulee olemaan, useita henkilöitä ja/tai hoitohuoneita, joihin aikoja varataan, varmista, että tämä onnistuu ohjelmalla. Osa ajanvarauspalveluista tarjoaa myös kassaohjelmia. Kannattaa siis miettiä, onko tällaiselle tarvetta ja onko molempien hankkiminen samalta palveluntarjoajalta toimiva ratkaisu.

Lisäpalvelut

Mikäli teet työtä, joissa hoitoihin myydään lisäpalveluita (esim. kestovärit kasvohoidon yhteyteen) kannattaa ottaa huomioon, että tämä onnistuu ajanvarauspalvelussa.

Yhdistettävyys nettisivuihin

Yleensä ajanvarauspalvelu liitetään yrityksen nettisivuihin. Jos olet vasta aloittelemassa, etkä ole halunnut investoida nettisivuihin, kannattaa valita palvelu, johon kuuluu siisti, erillinen ajanvaraussivu. Tällöin pystyt linkittämään tämän sivun vaikkapa yrityksen Facebook-sivuille.

Tekeekö ajanvarauspalvelun tuottaja jotain asiakastiedoilla

Ei ehkä tule ensimmäisenä mieleen, että ajanvarauspalvelun tuottanut yritys alkaa markkinoida asiakkaillesi muiden alasi yrittäjien palveluita, mutta tähänkin on törmätty. Kannattaa siis varmistaa käyttääkö yritys asiakastietoja esim. markkinoidakseen omaa ajanvaraussivustoon kaikille asiakkaillesi.

Oletko jo ottanut nettiajanvarauksen käyttöön? Jos et, kerro minulle, mikä on saanut sinut epäröimään ajanvarauspalvelun suhteen?

 

 

Jätä kommentti