Saa palveluyrityksesi näkyville netissä
Google on monesti se ensimmäinen paikka, johon asiakas suuntaa etsiäkseen vastauksia kysymyksiinsä ja löytääkseen uuden palveluntarjoajan. Yrittäjille onkin yleensä selvää, että yrityksen pitää saada näkyvyyttä verkossa.
Pienyrittäjällä ei kuitenkaan välttämättä ole varaa suureen määrään maksullista mainontaa esim. Google Adsin kautta. Tässä blogijutussa kerronkin sinulle, mihin sinun kannattaa kiinnittää huomiota, jotta yrityksesi tulisi mahdollisimman hyvin esiin netissä.
Nettisivut kuntoon
Nettisivut ovat ensimmäisiä asioita, joihin yrityksen kannattaa panostaa. Varsinkin uuden yrittäjän olisi hyvä muistaa budjetoida rahaa (tai omaa aikaa) verkkosivujen tekoon.
Hyviltä nettisivuilta asiakkaasi löytää helposti kaiken oleellisen ja ne kuvastavat juuri sinun yritystäsi. Ne saavat myös asiakkaan haluamaan ostaa palvelun juuri sinun yritykseltäsi.
Ulkonäöltään kauniit nettisivut eivät kuitenkaan vielä riitä. Jotta yrityksesi kotisivut tulisivat esiin Googlessa, niiden teossa täytyy ottaa huomioon hakukoneoptimointi eli SEO. Hakukoneoptimointi sisältää sekä seikkoja sivujen teknisessä toteutuksessa (kuten sivuston riittävä nopeus ja toimiminen niin tietokoneella kuin mobiililaitteilla) että sivuston sisällön.
Kun nettisivujesi tekninen puoli on kunnossa, yksi tapa pyrkiä parempaan näkyvyyteen Googlessa onkin pitää blogia nettisivuillasi. Näin pystyt lisäämään sivuillesi jatkuvasti sisältöä, josta asiakkaasi ovat kiinnostuneita.
- Ovatko yrityksesi nettisivut ajantasalla? Tai jos olet uusi yrittäjä, oletko jo hankkinut nettisivut?
- Miten sijoitut tällä hetkellä Googlen hakutuloksissa?
- Oletko panostanut jo hakukoneoptimointiin? Mikäli et, miten voisit hyödyntää sitä sivuillasi?
Google My Business
Google tarjoaa yrityksille ilmaisen My Business -palvelun. Olet ehkä huomannut, että hakiessasi paikallisia palveluita Googlesta, saat ensimmäisenä näkyviin kartan, jossa on hakuusi liittyviä paikallisia yrityksiä. Nämä ovat yrityksiä, joilla on Googlen My Business -sivu. My Business -sivut tulevat näkyviin myös, jos asiakas hakee nimenomaan sinun yritystäsi.
Kuten sanottu, kyseessä on ilmainen palvelu ja sen käyttöönotto on melko yksinkertaista. Menemällä Google My Business -sivustolle pääset kirjatumaan sisälle Google-tililläsi (mikäli et sellaista vielä omista, on senkin tekeminen ilmaista). Tämän jälkeen palvelu pyytää sinua täyttämään yrityksesi tiedot. Annettuasi kaikki pakolliset tiedot, Google varmistaa, että olet yrityksen omistaja. Tämä tapahtuu joko yrityksen osoitteeseen postitse lähetettävällä vahvistuskoodilla (toimii kaikentyyppisillä yrityksillä) tai puhelimen, sähköpostin tai pikavahvistuksen avulla (toimivat vain tietyille yrityksille).
Kun olet vahvistanut olevasi yrityksen omistaja, pääset muokkaamaan kaikkia My Business -sivun tietoja. Sivuille voit mm. lisätä yrityksesi yhteystiedot, aukioloajat, yrityksen esittelyn ja kuvia. Lisäksi asiakkaat voivat arvostella yrityksesi. Olet ehkä huomannut, että älypuhelimeesi tulee välillä ilmoituksia, jossa Google pyytää sinua arvioimaan jonkin yrityksen, jonka sijainnissa olet juuri ollut. Nämäkin arvostelut menevät kyseisen yrityksen My Business -sivulle.
Googlen My Business-sivu kannattaa ehdottomasti tehdä. Saat ilmaiseksi ja melko pienellä työllä mahdollisuuden saada yrityksesi paremmin näkyviin Google hakutuloksissa.
Sosiaalinen media
Monesti ensimmäisiä asioita, joita uusi yrittäjä tekee on luoda yritykselle sometilit. Se, mitkä somekanavat ovat oikeita juuri sinun yrityksellesi, riippuu niin asiakkaistasi, palveluistasi kuin siitäkin, mitä kanavia haluat itse käyttää.
Sosiaalinen media on toimiva markkinoinikanava, muta sitä ei kannata jättää täysin fiilispohjalle. Silloin käy helposti niin, että postaamme hätäpäissämme vain tarjouksia, koska mitään muuta ei siihen hätään keksi.
Facebookin, Instagramin ja muun sosiaalisen median valttikortti on nimenomaan se sosiaalisuus. Seuraajia ja maksavia asiakkaita somen kautta saa parhaiten sillä, että pystyy auttamaan asiakkaitaan. Yksi hyvä tapa aloittaa uusi vuosi onkin tehdä itselleen ainakin runko siitä, mitä aikoo julkaista somessa. Näin vältät tarjouksia täynnä olevan sometilin ja olet kuitenkin aktiivinen somessa.
Voit lähteä liikkeelle miettimällä, miten voit oikeasti auttaa asiakkaitasi. Mitä sinulta kysytään jatkuvasti tai minkä asioiden kanssa olet huomannut asiakkaiden painivan? Miten voisit parhaiten auttaa heitä näissä asioissa?
Sinua voisi kiinnostaa myös
Suunniteltuja Facebook-päivityksiä
Miten suunnittelet sisältöä kauneushoitolasi blogiin ja someen