Nettisivut vai Facebook-profiili yritykselle?

Oletko vasta miettimässä omia nettisivuja yrityksellesi? Moni palveluyrittäjä aloittaa melko rajallisella budjetilla, jolloin asioita on alussa vain pakko tehdä itse. Silloin mieleen tulee helposti seuraava kysymys. Kannattaako nettisivuista maksaa, kun Facebookin yrityssivun saa tehtyä ilmaiseksi? Lue eteenpäin niin kerron kannattaako hankkia nettisivut vai Facebook-profiili yritykselle.

Nettisivut vai Facebook-profiili

Facebookin yrityssivu on helppo luoda. Tarvitset vain oman Facebook-profiilin, jonka yhteyteen luot yrityssivun. Aikaa tähän menee maksimissaan puoli tuntia, jos vähän pohdit yrityssivun nimeä ja täytät kaikki lisätiedot profiiliin. Yrityssivu on siis nopeasti netissä ja voit alkaa keräämään tykkäyksiä ja postata sisältöä sivulle. Kuulostaa helpolta ja toimivalta vai mitä?

Miksi se nettisivu pitäisi sitten hankkia erikseen? Ensinnäkään, et pysty vaikuttamaan kovinkaan paljoa Facebook-sivun ulkonäköön. Voit toki lisätä profiili- ja kansikuvat, mutta sen suuremmin et voi sivua muuttaa. Näiden lisäksi ainoita keinoja yritysilmeen esiin tuomiseen ovat tekemäsi postaukset.

Sivulle saat näkyviin yhteystietosi ja nykyään sivulle voi lisätä erilaisia toimintakehoitus-painikkeita. Voit siis lisätä esim. varaa aika -painikkeen sivun yläreunaan. Mutta kysymys kuuluukin, että kuinka moni asiakas etsii sinua Facebookista?

Jos tiedät yrityksen nimen, on se toki helppo löytyy Facebookin haulla. Mutta jos asiakas haluaa vain löytyy alasi yrityksen paikkakunnaltasi, Facebookin kautta hakeminen ei ole kovin toimivaa. Facebook-sivut löytyvät kyllä Googlesta, mutta harvoin ne ovat hakutulosten ensimmäisillä sivuilla. Nettisivujen hakukoneoptimoinnilla voit taas päästä parhaimmillaan Googlen hakutulosten kärkeen.

Näkyvyyttä ilmaiseksi Facebookissa

On totta, että Facebookissa pääset alkuun ilmaiseksi. Yrityssivu ovat ilmainen ja päivityksiä saat tehdä niin paljon kuin haluat. Se kuinka monta tykkääjää päivityksesi tavoittaa on sitten eri asia.

Jos teet päivityksen, johon ihmiset reagoivat ja kommentoivat, voit saada sille näkyvyyttä hyvin tykkääjiesi joukossa. Mutta jos haluat oikeasti tavoittaa uusia ihmisiä ja saada päivityksesi mahdollisimman monen potentiaalisen asiakkaan eteen, joudut käyttämään maksettuja mainoksia. Toki Facebookin mainokset ovat edullisia ja parhaimmillaan todella toimivia. Harjoitella voi vaikka vain muutamilla euroilla ja kohderyhmää on helppo rajata.

Kannattaa myös muistaa, että et pysty vaikuttamaan siihen, miten Facebook näyttää päivityksiäsi tykkääjille. Facebook on jatkuvasti kehittynyt suuntaan, jossa yritysten täytyy maksaa, jotta ne saavat päivityksilleen enemmän näkyvyyttä.

Lue lisää: Näin teet täydellisen Facebook-päivityksen

Kannattaako Facebook-sivu tehdä

Kannattaa ehdottomasti. Facebook toimii hyvin markkinointikanavana, jossa voit tehdä postauksia tarjouksista, yrityksesi toiminnasta ja tuoda esiin millainen henkilö yrityksen takana on. Mutta mikään toimiva perustietosivu yrityksestäsi se ei ole.

Mikä on sitten lopputulos? Kannattaako hankkia nettisivut vai Facebook-profiili yritykselle? Ehdottomasti molemmat! Jos haluat, että asiakkaat löytävät yrityksesi mahdollisimman helposti, panosta Facebookin lisäksi myös toimiviin nettisivuihin ja tee (tai teetä) niihin hyvä hakukoneoptimointi.

Miksi sinulla kannattaa olla nettisivut Facebookin yritysprofiilin lisäksi

  • Nettisivujen ulkonäköä voit muokata täysin sellaiseksi kuin haluat eikä se ole ikinä riippuvainen kolmannen osapuolen tekemistä muutoksista kuten Facebookin yritysprofiili
  • Nettisivuille pystyt tekemään hakukoneoptimointia, jolloin ne saa Googlessa paremmin esille kuin pelkän Facebookin yrityssivun
  • Nettisivuille saat kaiken asiakkaiden etsimän tiedon selkeästi ja voit pitää myös blogia
  • Yrityksen nettisivut mahdollistavat myös paljon muita toimintoja kuten ajanvarauksen tai verkkokaupan.

Kaipaako yrityksesi nettisivuja? Varaa aika ilmaiseen konsultaatioon ja jutellaan lisää!

Jätä kommentti