fbpx

Pelkät Facebook-sivut yritykselle?

Oletko vasta miettimässä omia nettisivuja? Saatat pohtia kannattaako nettisivuista maksaa, kun Facebookin yrityssivun saa tehtyä ilmaiseksi. Tämä kirjoitus on juuri sinulle.

Eikö se riitä, että on Facebookissa?

Facebookin yrityssivu on helppo luoda. Tarvitset vain oman Facebook-profiilin, jonka yhteyteen luot yrityssivun. Aikaa tähän menee maksimissaan puoli tuntia, jos vähän pohdit yrityssivun nimeä ja täytät kaikki lisätiedot profiiliin. Yrityssivu on siis nopeasti netissä ja voit alkaa keräämään tykkäyksiä ja postata sisältöä sivulle. Kuulostaa helpolta ja toimivalta vai mitä?

Miksi se nettisivu pitäisi sitten hankkia erikseen? Ensinnäkään, et pysty vaikuttamaan kovinkaan paljoa Facebook-sivun ulkonäköön. Voit toki lisätä profiili- ja kansikuvat, mutta sen suuremmin et voi sivua muuttaa. Näiden lisäksi ainoita keinoja yritysilmeen esiin tuomiseen ovat tekemäsi postaukset.

Sivulle saat näkyviin yhteystietosi ja nykyään sivulle voi lisätä erilaisia toimintakehoitus-painikkeita. Voit siis lisätä esim. varaa aika -painikkeen sivun yläreunaan. Mutta kysymys kuuluukin, että kuinka moni asiakas etsii sinua Facebookista? Jos tiedät yrityksen nimen, on se toki helppo löytyy Facebookin haulla. Mutta jos asiakas haluaa vain löytyy alasi yrityksen paikkakunnaltasi, Facebookin kautta hakeminen ei ole kovin toimivaa. Facebook-sivut löytyvät kyllä Googlesta, mutta harvoin ne ovat hakutulosten ensimmäisillä sivuilla. Nettisivujen hakukoneoptimoinnilla voit taas päästä helpostikin Googlen hakutulosten alkupuolelle.

Mutta Facebookissa saan ilmaiseksi näkyvyyttä

Noh, miten sen nyt ottaa. Toki sivut ovat ilmaiset ja päivityksiä saat tehdä niin paljon kuin haluat. Se kuinka monta tykkääjää päivityksesi tavoittaa on sitten eri asia. Jos teet päivityksen, josta ihmiset tykkäävät ja kommentoivat, voit saada sille näkyvyyttä hyvin tykkääjiesi joukossa. Mutta jos haluat oikeasti tavoittaa uusia ihmisiä ja saada päivityksesi mahdollisimman monen potentiaalisen asiakkaan eteen, joudut käyttämään maksettuja mainoksia. Toki Facebookin mainokset ovat edullisia ja parhaimmillaan todella toimivia. Harjoitella voi vaikka vain muutamilla euroilla ja kohderyhmää on helppo rajata.

Kannattaa myös muistaa, että et pysty vaikuttamaan siihen, miten Facebook näyttää päivityksiäsi tykkääjille. Facebook on jatkuvasti kehittynyt suuntaan, jossa yritysten täytyy maksaa, jotta ne saavat päivityksilleen enemmän näkyvyyttä.

Kannaatko Facebook-sivuja sitten tehdä?

Kannattaa ehdottomasti. Facebook toimii hyvin markkinointikanavana, jossa voit tehdä postauksia tarjouksista, yrityksesi toiminnasta ja tuoda esiin millainen henkilö yrityksen takana on. Mutta mikään toimiva perustietosivu yrityksestäsi se ei ole. Jos haluat, että sinut löydetään helposti (varsinkin uusien asiakkaiden toimesta), hanki myös toimivat nettisivut ja tee (tai teetä) niihin hyvä hakukoneoptimointi.

Jätä kommentti