fbpx

Pahimmat virheet Facebookissa

Oletko sitä mieltä, että olisi ihanaa, jos kaikki someen liittyvä työ olisi ohi, kun on saanut Facebook-sivut luotua. Siellähän ne sitten ovat netissä niin kuin yrityksen nettisivutkin. Valmiina ja muuttumattomina.

Tämä ei valitettavasti toimi sosiaalisen median maailmassa. Tässä kohtaa moni hyytyy, koska pelkää tekevänsä jonkun ylitsepääsemättömän virheen Facebookissa. Tässä ovat pahimmat virheet, joihin voit Facebookissa syyllistyä.

Yrityksesi ei ole Facebookissa ollenkaan

Ensimmäinen ja aika perustavaa laatua oleva virhe. Toki, jos jätät tämän virheen korjaamatta, et voi syyllistyä mihinkään muuhun listalla. Mutta mennäänpä itse asiaan.

Vuonna 2015 Facebookilla oli noin kaksi miljoonaa suomalaista päivittäiskäyttäjää. Aika moni asiakkaasikin siis on siellä, kuten varmaan jo tiesit. Ehkä mietit, että yritykselläsi on nettisivut, joten muuta ei tarvita. Facebook antaa kuitenkin mahdollisuuden viestiä nykyisille ja uusille asiakkaille eri tavalla. Sen kautta on helpompaa esitellä omaa osaamistaan, kertoa pieniä tarinoita työpäivästä, jakaa kuvia tai vaikka videoita. Facebookissa pystyt lähestymään asiakkaitasi persoonana ja tuomaan esille millaiseen yritykseen he ovat tutustumassa.

Et julkaise yrityssivuillasi mitään

Yritykselläsi on Facebook-sivut ja olet julkaissut sisältöäkin – viimeksi joulukuussa 2015.

Tässä piilee yksi Facebookin kompastuskivi. Yrityssivuille pitää tehdä julkaisuja. Jos viimeisin julkaisu on vuoden (tai vuosien) takaa, alkaa sivuille eksynyt vierailija miettimään, onko yritys edes toiminnassa enää. Tälläisiä Facebook-sivuja on yllättävän paljon. Sivuillasi tulisi julkaista sisältöä mielellään viikoittain. Jos jostain syystä tyydyt siihen, että Facebook-sivu on ylipäätänsä olemassa etkä halua sitä varsinaisesti hyödyntää, niin pyri julkaisemaan kuitenkin joka kuukausi jotain. Näin potentiaaliset asiakkaat tietävät, että yritys on edelleen toiminnassa.

Et kerro itsestäsi mitään

Facebook-sivullasi on sisältöä, mutta et kerro asiakkaillesi mitään itsestäsi.

Facebook toimii erinomaisesti siinä, että pystyt kertomaan asiakkaillesi kuka sinä olet ja miten voit auttaa heitä. Jos et uskaltaudu kertomaan itsestäsi mitään Facebookissa, tämä on vaikeaa. Tällöin FB-sivujen sisältö muuttuu helpoksi kokoelmaksi kuvia ja ”ollaan lomalla” -ilmoituksia.

Tässä kohtaa ehkä mietit, että et todellakaan halua kertoa yksityiselämästäsi asiakkaillesi. Älä huoli, sinun ei tarvitse kertoa kaikkea elämästäsi. Mieti, kuka asiakkaasi on, mitä yhteistä teillä on ja kerro siitä. Sinun ei tarvitse kertoa isoja tarinoita vaan jaa pieniä asioita.

Olet Facebook-myyntitykki

Tämä on yksi versio edellisestä kohdasta. Julkaiset yrityksesi Facebook-sivuilla usein ja päivityksilläsi on yksi yhteinen tekijä, myynti.

Teet Facebook-sivuillesi kyllä päivityksiä. Ne ovat suurimmaksi osaksi omia tarjouksia palveluistasi tai myymistäsi tuotteista ja tuotesarjojen maahantuojien materiaalia (eli mainoksia). Välissä toivottelet hyvät juhlapyhät ja kerrot loma-ajat.

Ongelma tässä lähestymistavassa on se, että yrität myydä asiakkaalle, joka ei välttämättä tiedä sinusta mitään. Vanhat asiakkaat toki tietävät, kuka yrityksen takana on, mutta uudet asiakkaat tietävät vain tarjoukset. Someen tehty tarjous viestii asiakkaalle hyvin harvoin, miksi hänen kannattaisi ostaa juuri sinulta. Julkaise siis sisältöä, joka kertoo asiakkaalle ammattitaidostasi ja persoonastasi.

Julkaiset tai jaat ns. clickbait-sisältöä

Clickbait tarkoittaa klikkausten kalastelua. Olet varmasti törmännyt Facebookin uutisvirrassa sivustoihin, jotka julkaisevat linkkejä artikkeleihin, joiden otsikot loppuvat tyyliin ”et ikinä usko mitä sitten tapahtui”. Toisin sanoen otsikko on suunniteltu niin, että klikkaisit sivustolle lukemaan artikkelin. Yleensä itse jutun sisältö on vähintäänkin heppoinen. Vaikka et itse (toivottavasti) tällaista sivustoa ylläpidä, kannattaa muistaa, ettei tätä sisältöä kannata myöskään jakaa Facebookissa.

Miksi clickbait-sisältöä pitäisi sitten välttää? Facebookin algoritmi määrittelee, minkä verran mitäkin julkaisuja käyttäjille näytetään. Algoritmi on monimutkainen ja siihen vaikuttavat useat tekijät. Tietyillä asioilla oman yrityssivunsa näkyvyyteen pystyy kuitenkin vaikuttamaan. Yksi näistä on clickbait-tyylisen sisällön välttäminen. Kannattaa myös muistaa, että Facebook ei arvosta ns. likebait-taktiikkaa. Tämä tarkoittaa tykkäyksien, kommenttien ja jakojen pyytämistä julkaisuissa.

Hyvä kirjoitus Facebookin algoritmistä ja siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon sisältöä suunnitellessa löytyy Hootsuiten blogista. https://blog.hootsuite.com/facebook-algorithm/

Muutama vinkki hyvään Facebook-sivuun

  1. Julkaise päivityksiä riittävän usein, mielellään useita kertoja viikossa.
  2. Älä pelkästään myy, kerro myös itsestäsi.
  3. Julkaise laadukasta sisältöä, joka kiinnostaa asiakkaitasi.
  4. Vältä epämääräisten linkkien jakoa.

Jätä kommentti