Kuvassa teksti Nettisivujen hankkiminen – Mitä asiantuntija- ja palveluyrittäjän pitää tietää

Nettisivujen hankkiminen – Mitä asiantuntija- ja palveluyrittäjän pitää tietää

Tarvitset uudet nettisivut, mutta mistä lähteä liikkeelle ja mitä sinun pitäisi ottaa huomioon, jotta sivusi eivät ole vain olemassa vaan tuovat myös asiakkaita?

Monelle yksinyrittäjälle uudet nettisivut ovat iso ja ehkä vähän pelottavakin projekti. Vaihtoehtoja toteutukseen on paljon, etkä ole varma kannattaisiko sivut tehdä itse vai ulkoistaa ammattilaiselle. Tiedät kuitenkin, että nettisivut, jotka tuovat esiin sinun osaamisesi ja ammattitaitosi ovat pakolliset, jotta saat myyntiä.

Tämä opas auttaa sinua näkemään, mitä kannattaa ottaa huomioon nettisivuja hankittaessa ja varmistaa, että teet fiksuja päätöksiä alusta alkaen. Sen sijaan, että sivusi olisivat vain näitti käyntikortti, saat sivut, jotka toimivat 24/7 myyjänäsi, tuovat sinulle uusia asiakkaita ja kasvattavat liiketoimintaasi.

Hoida nämä perusasiat kuntoon ensin

On helppo keskittyä ensin kivoihin juttuihin eli värien ja fonttien etsimiseen, mood bordien tekemiseen ja yleiseen fiilistelyyn. Mutta keskittymällä vain näihin, ohitat helposti yhden tärkeimmistä asioista nettisivujen toteuttamisessa. Ja se on nettisivujesi tarkoitus.

Paras tapa saada nettisivut, jotka eivät tuo sinulle myyntiä, on toteuttaa nettisivut, joilla ei ole selkeää tavoitatta. Tällöin tuloksena on yleensä hämmentyneet vierailijat, jotka eivät muutu asiakkaiksi.

Mikä on nettisivujesi tavoite?

Mitä nettisivujen tavoitteena pitäisi sitten olla? Tämä riippuu täysin alastasi ja siitä, millä tavalla myyt asiakkaillesi. 

Yleensä nettisivuilla on hyvä olla vain yksi tai kaksi pääasiallista tavoitetta. Tällaisia ovat esim.

  • Ajanvaraukset: Suoraan maksullisiin palveluihin (esim. kauneudenhoito- ja hyvinvointialoilla) tai ilmaiseen konsultointiin / alkutapaamiseen.
  • Yhteydenotot: Yhteydenottolomakkeen täyttäminen tai esim. puhelinsoitto / yhteydenotto Whatsappilla.
  • Sähköpostilistan kasvattaminen: Liidimagneetin lataaminen tai sähköpostilistalle liittyminen muuten.
  • Myynti: Verkkokurssin, valmennuksen tai fyysisen tuotteen myynti suoraan sivuilla olevasta verkkokaupasta.

Jotta voit suunnitella sivuillesi rakenteen ja sisällön, joka tuo asiakkaita, sinun täytyy ensin tietää, mitä haluat näiden asiakkaiden tekevän sivuillasi.

Tavoitteen valinta vaikuttaa myös sivuillesi tuleviin toimintakehotteisiin (CTA). Ne ovat käytännössä usein painikkeita, jotka kertovat, mitä kävijän pitäisi tehdä seuraavaksi ja ohjaavat hänet oikeaan paikkaan. Toimintakehote voi olla esim. “Varaa aika ilmaiseen alkukartoitukseen” tai “Lataa opas”.

Mitä sivuja todella tarvitset sivustolle?

Asiakkaita tuovat nettisivut eivät tarvitse valtavaa määrä yksittäisiä sivuja. Sinun täytyy kuitenkin ymmärtää, mitkä sivut ja sisällöt ovat olennaisia asiakkaan ostamisen kannalta. 

Nettisivuille tarvitaan yleensä vähintäänkin seuraavat sivut:

  • Etusivu: Etusivun ensimmäinen osanen, ns. hero-osio, on se kohta, jossa saat tai menetät kävijän. Sen tulee heti kertoa mitä teet, kenelle ja miksi. Tämän jälkeen etusivu ohjaa kävijää eteenpäin. 
  • Palvelut: Hakukoneoptimoinnin kannalta on usein paras vaihtoehto, että jokaiselle palvelulle tai palvelukategorialle on oma sivunsa.
  • Hinnasto: Hinnasto-sivu ei ole aina välttämätön, koska saatat haluta kertoa hintatiedot suoraan palveluiden sivuilla. Hinnat kannattaa kuitenkin pyrkiä kertomaan sivuilla ainakin jollain tasolla. Jos et voi antaa tarkkoja hintoja, voitko antaa esim. hintahaarukan tai esimerkkihintoja? Suosittelen hintojen kertomista ainakin jollain tasolla aina, kun asiakkaina ovat yksityishenkilöt tai pienyrittäjät.
  • Kuka olen: Haluat esitellä sivuillasi myös itsesi ja yrityksesi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tämänkin sisällön tarkoituksena on puhua myös asiakkaastasi eikä pelkästään sinusta.
  • Yhteystiedot: Sivuilta selkeästi löytyvien yhteystietojen merkitystä ei voi korostaa liikaa. Jos yrityksesi on kivijalkaliike, muista myös kartta, selkeät saapumisohjeet ja tiedot parkkipaikoista sekä julkisesta liikenteestä.
  • Asiakaspalautteet / referenssit: Riippuu alastasi, onko näille tarpeen tehdä omaa sivua vai sopivatko asiakaspalautteet hyvin esim. etusivulle ja palvelu-sivuille varsinaisen sisällön sekaan.
  • Tietosuojaseloste: Mitä todennäköisemmin keräät jonkinlaista asiakasrekisteriä, jolloin sinulla pitää olla myös tietosuojaseloste, joka täytyy olla asiakkaiden nähtävissä. Yleensä helpoin tapa tähän on lisätä se nettisivuille.

Mitä ottaa huomioon sivujen sisällöissä

Kun lähdet kirjoittamaan tekstejä sivuillesi, kannattaa muistaa, että niiden pitäisi kertoa enemmän asiakkaastasi kuin sinusta. Kyllä, jopa kuka olen -sivun tekstit kannattaa pyrkiä kirjoittamaan niin, että liität osaamisesi ja taustasi ihanneasiakkaan tilanteeseen.

Etusivusi hero-osio (eli se osa sivusta, joka nähdään scrollaamatta alaspäin), on se osa, joka usein määrittää kiinnostuuko kävijä palveluistasi vai ei. Sen takia siinä kannattaakin keskittyä nimenomaan asiakkaasi ongelmaasi ja siihen, miten voit ratkaista sen.

Tekstejä kirjoitettaessa on hyvä miettiä, mitä asiakkaasi pitää tietää palveluistasi, jotta hän on valmis ostamaan. Tämä antaa usein hyvän rungon esimerkiksi palveluiden kuvauksille. 

Ylipäätänsä sisällöissä kannattaa hyödyntää väliotsikoita, jotka pilkkovat tekstiä ja tekevät siitä helpommin selattavaa lukijalle.

Miten valita sopiva alusta nettisivuille

Ei ole yhdentekevää, millä alustalla toteutat nettisivusi. Varsinkin, jos mietit tulevaisuudessa esim. verkkokauppaa tai -kursseja, kannattaa nämä ottaa huomioo myös sivualustan valinnassa.

WordPress vai valmis sivualusta?

WordPress pyörittää noin 43 % kaikista maailman verkkosivuista, ja syystä. (Lähde: WPZOOM) Se on tehokkain työkalu asiantuntija- ja palveluyrittäjälle, joka tähtää kasvuun.

WordPressin hyviä puolia ovat sen joustavuus ja skaalautuvuus. Halusitpa tulevaisuudessa sivuiltasi mitä tahansa, sen rakentaminen onnistuu hyvin todennäköisesti WordPressillä. Monesti yksinyrittäjät kuitenkin ajattelevat WordPressin ylläpidon olevan haastavaa ja ajatus WordPressistä vaikeasti opittavana alustana, tuntuu olevan melko sitkeässä.

Itse asiassa WordPressin käytön oppiminen ei ole niin vaikeaa kuin usein kuvitellaan ja sivujen ylläpitokin on kohtuullisen nopeaa ja helppoa, kunhan sivut on rakennettu järkevällä tavalla. WordPress ylipäätänsä ei myöskään vaadi koodaustaitoja, vaan toimivat ja hyvät WordPress-sivut voi rakentaa ilman, että sinun tarvitsisi kirjoittaa pätkääkään koodia.

Vaihtoehto WordPressille ovat erilaiset valmiit sivualustat, kuten Squarespace ja Wix. Näiden hyvänä puolena on helppo aloitus eikä teknistä osaamista tarvita. Valmiiden sivualustojen huonona puolena on kuitenkin skaalautuvuus. Riippuu täysin alustasta, mitä pystyt tulevaisuudessa tekemään sillä ja usein lisää ominaisuuksia tarkoittaa myös korkeampaa kuukausi- tai vuosimaksua. 

Kannattaa myös ottaa huomioon, että vaikka esimerkiksi verkkokaupan toteuttaminen Squarespacella tai Wixillä voi onnistua, niitä ei ole varsinaisesti tehty tätä varten. Sen takia eteen voi tullakin tilanteita, jossa haluamiasi ominaisuuksia ei yksinkertaisesti pysty toteuttamaan.

Kuka hoitaa sivuston ylläpitoa?

WordPressin hyvä puoli ovat sen muokkausmahdollisuudet, mutta sen mukana tulee myös tarve sivujen ylläpitoon. Käytännössä tämä tarkoittaa WordPressin, sivuston teeman sekä lisäosien päivityksiä sekä sivuston varmuuskopiointia. 

Kuten jo aiemmin mainitsin, sivuston ylläpitoa on mahdollista hoitaa myös itse eikä sen oppiminen ole erityisen vaikeaa. Tähän kuitenkin vaikuttaa kuitenkin paljon myös se, miten sivustosi on toteutettu ja kuinka laaja se on.

Kun mietit, haluatko hoitaa WordPress-sivujesi ylläpidon itse, kannattaa ottaa huomioon nämä asiat:

  • Hyvin tehdyllä perussivustolla tarvitaan harvemmin mitään erillistä koodausta tai erikoisia lisäosia. Mutta mitä monimutkaisemmaksi sivustosi tulee, sitä todennäköisemmin jotain voi mennä pieleen päivityksissä. Varsinkin jos kyseessä on esim. verkkokauppa, jonka jatkuva toimivuus on tärkeää, kannattaa vakavasti harkita ylläpidon ulkoistamista sivujen tekijälle.
  • Ylläpidon helppouteen vaikuttaa myös sivujen toteutus. Kun sivuilla on käytetty järkevällä tavalla tunnettuja ja luotettavia teemoja sekä lisäosia, on todennäköisempää, että päivityksien kanssa ei tule suuria ongelmia.
  • Isoin tietoturvariski WordPress-sivustoilla (helposti arvattavien käyttäjätunnusten ja salasanojen lisäksi) ovat päivittämättä jätetyt lisäosat. Sen takia päivityksistä kannattaisikin huolehtia ainakin kuukausittain. Jos tiedät, että niiden tekeminen unohtuu helposti, voi olla parempi ostaa ylläpito palveluna.

Kannattaa ottaa huomioon, että aika on myös rahaa. Ylläpidon ulkoistamista ei kannatakaan ajatella pelkästään kuluna, vaan myös oman ajan säästönä sekä sivuston turvallisuuden varmistamisena.

Ota hakukoneoptimointi huomioon

Sisällöltään ja tekniikaltaan täydelliset nettisivut eivät toimi, jos kukaan ei löydä niitä. Sen takia hakukoneoptimointia ei kannata unohtaa sivujen toteutuksen yhteydessä. 

SEO on asiantuntijayrittäjän paras pitkän aikavälin myyjä. Se toimii passiivisesti tuoden sinulle juuri niitä ihmisiä, jotka etsivät ratkaisua ongelmaansa.

Valitsemasi sivualusta vaikuttaa siihen, paljonko hakukoneoptimoinnin eteen on mahdollista tehdä. WordPress onkin SEO:n kannalta hyvä vaihtoehto, koska alustan tekniikkaan voi vaikuttaa ja pystyt tekemään hyviä päätöksiä hakukoneoptimoinnin eteen.

Hakukoneoptimointi koostuu kolmesta pääosa-alueesta: 

  • Tekninen SEO, joka sisältää nimensä mukaisesti sivuston tekniikkaan liittyviä asioita, kuten latausnopeuden, mobiiliystävällisyyden, kuvien koot ja tiedostomuodot yms.
  • Sisältö SEO puolestaan liittyy sivujen teksteihin ja niiden hakukoneoptimointiin. Tämä on se asia, joka monelle tulee mieleen, kun puhutaan hakukoneoptimoinnista. Sisältö SEO:on liittyy esimerkiksi avainsanatutkimuksen ja -strategian tekeminen sekä sisältöjen hakukoneoptimointi sopiville hakusanoille.
  • Off site SEO, joka liittyy omien sivujesi ulkopuolella tapahtuviin asioihin. Tällaisia ovat esim. backlinkkien saaminen, yleinen brändin rakentaminen ja näkyvyys somessa tai mediassa, asiakkaiden arvostelut ja Google Yritysprofiilin hyödyntäminen.

Sivujen tekijää valitessa on hyvä ymmärtää, millä tasolla hakukoneoptimointi kuuluu heidän tarjoamiinsa palveluihin. Eri tekijät puhuvat SEO-palveluistaan hieman eri nimillä, mutta usein nettisivujen toteutukseen kuuluu esim. perustason hakukoneoptimointi. Usein kyse on nimenomaan teknisen SEO:n huomioimisesta sivujen toteutuksessa. 

Tekninen SEO on kuitenkin vain yksi osanen kokonaisuudesta ja pelkästään sen kuntoon laittaminen ei tuo vielä kovinkaan suuria tuloksia hakukonenäkyvyydessä. Siksi kannattaakin miettiä myös sisältö SEO:on panostamista sivujen toteutuksen yhteydessä.

Mitä WordPress-nettisivut maksavat?

Tavallisimpia kysymyksiä WordPress-sivuista on, mitä ne maksavat. WordPress-sivujen kohdalla hintaa tulee toki itse sivujen toteutuksesta, mutta myös muista asioista.

Webhotelli ja domain

WordPress-julkaisujärjestelmä itsessään on ilmainen, mutta pyörittääksesi WordPress-sivuja tarvitset webhotellin sekä domainin. 

Webhotelli on käytännössä palvelintila, jossa sivustosi asustaa “fyysisesti”. Niiden hinnat vaihtelevat, mutta perussivustolle webhotellin hinnat liikkuvat 7-20 € / kk + alv. Kannattaa myös ottaa huomioon, että mitä suurempi sivusto on, mitä enemmän siellä on ominaisuuksia (esim. verkkokauppa) ja mitä enemmän liikennettä, sitä enemmän webhotellille tulee hintaa.

Webhotelli ei ole myöskään se kulu, jossa haluat säästää. Webhotelli nimittäin vaikuttaa myös omien sivujesi nopeuteen, jolloin se halvin mahdollinen vaihtoehto, jonka onnistuit löytämään, on harvoin se paras. Lisäksi toimiva (ja suomenkielinen) asiakaspalvelu on usein kullan arvoista.

Webhotellin lisäksi tarvitset domainin eri verkko-osoitteen sivuillesi. Fi-päätteisen domainin hinta on n. 15 € / vuosi + alv, hinnat toki vaihtelevat palveluntarjoajien välillä. Webhotellien palveluntarjoajat myyvät myös domaineja ja usein onkin helpointa ostaa domain samasta paikasta kuin webhotelli.

Teema ja lisäosat

WordPress-sivuilla kuluja voi tulla myös sivuston teemasta (joka toimii ulkoasun pohjana) että erilaisista lisäosista. Jos tarvitset perussivuston ilman erikoisempia toimintoja, sivujen rakentaminen onnistuu todennäköisesti aivan hyvin ilmaisella teemalla ja lisäosilla. Mutta mitä enemmän toimintoja tarvitaan sitä todennäköisempää on, että tarvitset myös maksullisia lisäosia ja ehkä maksullisen teemankin.

Maksullisia lisäosia vaativia ominaisuuksia voivat olla esim. monikielisyys, erilaiset verkkokaupan toiminnot, verkkokurssien myyminen ja ajanvarauspalvelut (jotka toimivat WordPressissä).

Maksullisten lisäosien ja teeman käytössä on hyvä muistaa se, että kyse on yleensä kulusta, joka varmistaa sen, että sivusto toimii hyvin ja luotettavasti. Esimerkiksi verkkokaupassa asiakkaan käyttökokemus vaikuttaa paljon myyntiin, jolloin on järkevää maksaa lisäosista, jotka tekevät käyttökokemuksesta paremman. 

Sivuston toteutus

WordPress-sivuilla isoin kertakustannus tulee yleensä sivujen toteutuksesta. Toisaalta tämänkin voi välttää tekemällä itse. Mikä olisi siis paras vaihtoehto ja millä hinnalla WordPress-sivut saa hankittua?

WordPress-sivujen tekeminen itse

Varsinkin, jos budjetti on pieni, monella käy mielessä kannattaisiko WordPress-sivut tehdä itse. Se on aina yksi mahdollisuus ja jos et koe tekniikkaa täysin ylitsepääsemättömäksi esteeksi, niin WordPress-sivujen teon voi opetella myös itse. 

Itse tekeminen voi säästää sinulta rahaa, mutta toisaalta käytät työhön omaa aikaasi (joka on myös rahan arvoista) ja usein sitä vierähtää enemmän kuin on ajatellutkaan. Kannattaa siis miettiä kumpaa olet valmis panostamaan sivujen toteutukseen.

Jos itse tekeminen tuntuu parhaalta vaihtoehdolta, käy tutustumassa valmiisiin mallipohjiini WordPress-sivuille. Niiden avulla saat kauniin ja ammattimaisen näköisen ulkoasun sivuille nopeasti ja helposti. Lisäksi saat video-ohjeet, jotka opastavat sinua askel askeleelta sivujen toteutuksessa. Tutustu mallipohjiin täällä.

WordPress-sivujen hankkiminen ammattilaiselta

Ammattilaisen rakentamien sivujen hinnat voivat vaihdella paljonkin riippuen siitä, millä tyylillä ja kuka toteuttaa sivuja. Lähtökohtaisesti sivuston hankkiminen markkinointitoimistolta on kalliimpaa kuin freelanceriltä / yksinyrittäjältä. Markkinointitoimiston kulurakenne on tietysti hyvin erilainen kuin yksinyrittäjällä, jolloin hinnatkin muodostuvat korkeammiksi. 

Hintaan vaikuttaa myös, miten sivusto toteutetaan. Perussivustolla kohdalla on harvemmin syytä alkaa koodata sivuja alusta asti, mutta tämäkin on mahdollista. Silloin työtä on yleensä enemmän ja hintakin totta kai korkeampi. Ja totta kai hintaan vaikuttaa sivuston laajuus ja halutut ominaisuudet.

Jos budjettisi pyörii enintään 500 eurossa, kannattaa todennäköisesti miettiä sivujen tekemistä itse. Tällä summalla saatat löytää tekijän yhden sivun sivustoon, joka on tehty jollain valmiilla pohjalla ilman suuria muutoksia. Käytännössä siis sivun, jonka ammattilainen saa toteutettua nopeasti ja liukuhihnalta.

500-1000 euron budjetilla voit edelleen saada pienen, todennäköisesti yhden sivun sivuston. Nyt puhutaan perussivustosta, joka ei sisällä mitään erikoisia ominaisuuksia, mutta ulkoasu voi olla jo sinulle suunniteltu.

1000-2000 euron budjetilla alat jo saada vähän isompia perussivustoja ja saatat ehkä löytyy freelancerin pikkuruiseen verkkokauppaankin. Ja kun budjetti lähenee 3000 euroa, saat todennäköisesti freelancerin kautta jo sivut, jossa voi olla muutakin kuin perusominaisuuksia tai esim. verkkokauppa. Pienellä perussivustolla tähän hintaan saattaa sisältyä myös sisällön hakukoneoptimointia.

Sivuston ylläpito

Kuten kerroin aiemmin, WordPress-sivut vaativat päivityksiä ja ylläpitoa. Voit hoitaa tätä itse (jolloin se oikeasti kannattaa muistaa hoitaa jo tietoturvankin kannalta) tai ostaa ylläpidon palveluna, yleensä sivujen tekijältä. Ylläpidon hinta ja sisältö vaihtelee tekijöiden välillä, mutta todennäköisesti liikutaan ainakin joissain kymmenissä euroissa kuukaudessa.

Mitä kannattaa miettiä valmiiksi, kun lähtee pyytämään tarjouksia sivuista

“Mihin hintaan teet nettisivut” ei vielä anna sivuston tekijälle paljon pohjaa tarjouksen tekemiseen. Siksi kannattaakin miettiä jo valmiiksi, mitä sivustolta toivot.

Hyviä asioita kertoa tarjouspyynnössä ovat esim.

  • Kuinka monta sivua sivustolla pitäisi olla
  • Tarvitsetko verkkokauppaa, verkkokursseja, monikielisyyttä tms. ominaisuuksia
  • Jos haluat sivustolle hakukoneoptimoinnin, tarkoitatko myös sivun tekstisisältöjen hakukoneoptimointia
  • Onko sinulla kuvat sivuille vai haluatko esim. että sivujen tekijä etsii kuvat kuvapankeista
  • Onko sinulla jo valmiina visuaalinen brändi (värit, fontit, logo)

Vertaillessasi saamiasi tarjouksia, kannattaa puolestaan kiinnittää huomiota ainakin seuraaviin asioihin:

  • Kuinka monta muutoskierrosta sivuihin tehdään? Yleensä sivujen ulkoasua ei muokata loputtomiin, vaan tarjouksessa on jokin määrä muokkauksia / muutoskierroksia, joiden puitteissa sivut tulisi saada valmiiksi.
  • Käytetäänkö toteutuksessa jotain valmista ulkoasupohjaa vai suunnitellaanko ulkoasu alusta asti? Valmis pohja mahdollistaa yleensä edullisemman hinnan, mutta tällöin sen ulkoasuun ei välttämättä tehdä kovinkaan suuria muokkauksia.
  • Mitä hakukoneoptimointi sisältää? Usein sivujen toteutus sisältää perushakukoneoptimoinnin, mutta moni asiakas ymmärtää tämän laajuuden väärin. Perus-SEO sisältää tavallisesti sivuston toteutuksessa huomioon otettavat perusasiat, mutta ne ovat vain pieni osanen SEO:n kokonaisuutta eivätkä vielä tarkoita, että sivustosi on nyt täysin hakukoneoptimoitu.
  • Saatko opastuksen sivujen käyttöön ja pystytkö tekemään sivuille muutoksia itse? Varsinkin yksinyrittäjille on usein tärkeää, että he voivat tarvittaessa ylläpitää sivujaan myös itse.

Oletko valmis saamaan nettisivut, jotka tuovat asiakkaita?

Nettisivuja kannattaa miettiä sijoituksena yritykseesi. Ne eivät ole pakollinen paha, johon täytyy käyttää rahaa, vaan työkalu, joka hyvin toteutettuna auttaa sinua saamaan jatkuvasti uusia asiakkaita.

Tämän takia lähdenkin asiakkaideni kanssa liikkeelle nettisivujen sisällön ja asiakaspolun miettimisestä, sen sijaan, että keskittyisin pelkästään sivujen ulkoasuun. Koska kauneimmatkaan nettisivut eivät tuo sinulle asiakkaita, jos niiden viesti ja sisältö eivät puhuttele oikeita ihmisiä.

Jos haluat lähteä toteuttamaan seuraavia WordPress nettisivujasi kanssani, varaa alta ilmainen alkukartoitus ja jutellaan lisää.

Aiheeseen liittyvää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *