Näin kauneushoitola hyödyntää Facebook-kilpailun

Facebookissa julkaistavat kilpailut ovat monelle kauneushoitolalle tuttu tapa saada lisänäkyvyyttä. Kilpailut leviävät yleensä nopeasti ja sivuille tulee samalla uusia tykkääjiä. Toisaalta väärin toteutettu kilpailu voi pahimmillaan johtaa yrityksen Facebook-sivun sulkemiseen. Mitä siis pitäisi muistaa Facebook-kilpailua tehdessä? Entä miten tehdä kilpailu, josta myös sinä hyödyt mahdollisimman paljon?

Facebookin säännöt

Facebook-sivujen käyttöehdoissa kerrotaan seuraavia ehtoja kampanjojen (kuten kilpailujen tai arvontojen) järjestämiselle:

  • Kampanjan järjestäjä on vastuussa kampanjan laillisesta toiminnasta, kuten virallisista säännöistä, tarjouksen ehdoista ja kelpoisuusvaatimuksista sekä kampanjaan liittyvien säädösten noudattamisesta ja kampanjan yhteydessä tarjotuista palkinnoista.
  • Kampanjassa kerrotaan, että Facebook ei sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa eikä se liity mitenkään Facebookiin. Lisäksi jokainen osallistuja vapauttaa Facebookin kaikesta vastuusta.
  • Kampanjan järjestejä käyttää Facebookin palveluja kampanjansa hallitsemiseen omalla vastuullaan.

Tärkein käyttöehdoista löytyvä kohta, joka usein sivuutetaan, tulee kuitenkin tässä:

”Mainoksia tai kampanjoita voidaan levittää ja hallita sivuilla, ryhmissä, tapahtumissa tai Facebookin sovelluksissa. Henkilökohtaisia aikajanoja ja kaveriyhteyksiä ei saa käyttää mainosten tai kampanjoiden levittämiseen ja hallintaan (esimerkiksi ”jaa aikajanallasi ja osallistu”- tai ”jaa kaverisi aikajanalla ja osallistut useammin”- ja ”osallistu merkitsemällä kavereitasi tähän julkaisuun” -tyyppiset kehotukset on kielletty).”

Kilpailuun osallistuminen ei saa tapahtua jakamalla kilpailupäivitystä eteenpäin tai tägäämällä kavereita julkaisuun. Sen sijaan kilpailuun osallistuminen voi edellyttää kilpailupäivityksen kommentoimista tai kilpailupäivityksestä tai yrityksen Facebook-sivusta tykkäämistä. Voit toki pyytää julkaisussasi ihmisiä jakamaan päivitystäsi, mutta tämä ei voi olla kilpailuun osallistumisen edellytys.

Nämä osallistumisohjeet on tarkistettu heinäkuussa 2019. Ajantasaiset ohjeet kannattaa aina tarkistaa Facebook-sivujen käyttöehdoista.

Hyötyä vai hukkaan heitettyjä palkintoja

Kilpailua tehdessä on hyvä miettiä, millaista hyötyä toivot sen tuovan kauneushoitolallesi. Ei kannata vain pistää käyntiin kilpailua millä tahansa palkinnolla. Mieti seuravia asioita suunnitellessasi kilpailua.

Miksi järjestät kilpailun? Haluatko myydä enemmän jotain palvelua tai tuotetta vai saada ylipäätänsä enemmän näkyvyyttä kauneushoitolallesi. Uudelle yritykselle Facebookin kilpailu voi olla hyvä tapa saada sivutykkäyksiä ja näkyvyyttä. Toki sivutykkäykset eivät itsessään tuo jatkossa näkyvyyttä, mutta voivat tuoda aivan uudelle yritykselle pientä lisäuskottavuutta.

Kauemmin toimineen kauneushoitolan kannattaa miettiä, mitä halutaan tuoda esille. Onko kyseessä ihan uusi palvelu tai tuote vai halutaanko vauhdittaa jonkun vanhan palvelun/tuotteen myyntiä. Vaikka kilpailun tarkoitus olisi pääasiassa suurempi näkyvyys, voi silloinkin miettiä, mikä olisi parhaiten yrityksen tavoitteita palveleva aihe kilpailulle.

Miten kilpailuun osallistutaan? Yleensä helpointa palkinnon arpomisen kannalta on edellyttää päivityksen kommentointia. Kannattaa kuitenkin miettiä, mitä pyydät osallistujia kommentoimaan. Koska kilpailu on yksi tapa markkinoida yritystäsi, mieti miten saisit sen tuomaan sinulle asiakkaita. Mikä olisi kysymys, joka saa osallistujan miettimään palveluitasi tai tuotteitasi, siihen voi vastata lyhyesti eikä se ole liian henkilökohtainen (jolloin ihmiset jättävät osallistumatta, koska eivät halua kertoa vastaustaan).

Mikä on sopiva palkinto? Kuinka arvokkaan palkinnon olet valmis jakamaan ja miten hoidat mahdollisen palkinnon toimittamisen. Jos esim. tuotepalkinto pitää noutaa yrityksen toimipaikasta, tämä kannattaa mainita kilpailupäivityksessä. Kannattaa muistaa myös mahdollinen arpajaisvero, jos voitto on kovin arvokas.

Kun seuraavan kerran päätät pistää Facebook-kilpailun pystyyn, mieti siis mitä hyötyä haluat sen tuovan kauneudenhoitoalan yrityksellesi!

Aiheeseen liittyvää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *