Näin hankit asiakkaita Facebook-sivusi avulla

Parhaimmillaan (tai pahimmillaan) yrityksesi Facebook-sivu voi ratkaista ostaako uusi asiakas sinun palveluitasi. Jos asiakas päätyy nettisivuiltasi tutustumaan vielä Facebook-sivuusi, on syynä luultavasti se, että hän haluaa tietää lisää yrityksestäsi. En tarkoita tällä pitkää historiaa yrityksesi synnystä. Sen sijaan asiakas haluaa tietää, mihin ja kenen luo hän on tulossa.

Tässä kirjoituksessa kerron sinulle,

  • miten hankit asiakkaita Facebook-sivusi avulla
  • miten teet yrityssivun, joka saa asiakkaan varaamaan ajan
  • millainen aikajana on kiinnostava ja
  • mitä sitten, kun asiakas on saatu Facebook-sivulle

Miten tehdään yrityssivu, joka saa asiakkaan varaamaan ajan

Mitä sinä haluaisit tietää kauneus- tai hyvinvointialan yrityksestä, jonne harkitset varaavasi ajan? Minua kiinnostaa ainakin kenen luo olen menossa ja minkä näköiseen paikkaan. Mitä palveluita on tarjolla ja mihin hintaan. Facebookin yrityssivulla on tavallisten päivitysten lisäksi monia mahdollisuuksia tuoda nämä kaikki asiat selkeästi esille.

Mistä sinut löytää ja mitä teet

Aloitetaan tärkeimmästä eli kuka tekee, mitä ja missä. Varmista ensin, että kaikki yrityksesi yhteystiedot ovat ajantasalla. Pääset muuttamaan niitä yrityssivullasi vasemmassa reunassa olevalta Tietoja-välilehdeltä. Samalla kannattaa kertoa myös yrityksestäsi ja itsestäsi enemmän Tarina-kohdassa.

Tämän jälkeen suuntaa Palvelut-välilehdelle. Tänne voit listata tarjoamasi palvelut hintoineen. Mikäli sinulla ei ole syystä tai toisesta vielä nettisivuja, tämä toimii mainiosti hinnastona. Mikään ei tapa kiinnostusta ajanvaraukseen niin tehokkaasti kuin puuttuvat hintatiedot.

Tee ajanvaraus niin helpoksi kuin mahdollista

Jos haluat hankkia asiakkaita Facebook-sivusi avulla, sinun kannattaa tehdä yhteydenotto heille mahdollisimman helpoksi. Facebook tarjoaa mahdollisuuden lisätä kansikuvan alapuolelle toiminto-painike. Vaihtoehtoja on useampia uutiskirjeen tilauksesta sähköpostin lähettämiseen. Jos haluat asiakkaan varaavan ajan sinulle, tähän kannattaa lisätä varaa aika -painike, joka linkittyy nettisivuillesi tai nettiajanvaraukseesi.

Miltä yrityksesi näyttää

Yrityssivusi kansikuva ja profiilikuva kertovat nopealla silmäyksellä siitä, millainen yrityksesi on. Näiden ilme kannattaa siis miettiä vastaamaan yrityksesi muuta visuaalista ilmettä. Toki kansikuvaan voi myös saada hyvin mahdutettua kuvan tiloistasi.

Tämän lisäksi suosittelen hyödyntämään Kuvat-välilehden albumeita. Voit tehdä albumit toimitiloille, työnäytteille jne. Näin asiakkaan on helpompi etsiä kuvia, jotka kiinnostavat häntä, selaamatta läpi monta sataa aikajanakuvaa.

Aikajana, joka saa asiakkaan kiinnostumaan

Kun Facebook-sivusi yleisilme on saatu kuntoon, on aika miettiä sisältöä. Varma tapa tappaa asiakkaan kiinnostus, on se, että sivua ei päivitetä. Onko viimeisin julkaisusi parin vuoden takaa, kun kuulit, että yrityksellä pitäisi olla Facebook-sivut? Älä huoli, se ei tarkoita, ettetkö voisi tehdä asialle jotain nyt.

Aktiivisuus on valttia. Sivu, jonka edellinen julkaisu on kuukausien takaa, saa miettimään onko yrityskään enää toiminnassa? Pyri tekemään uusia päivityksiä ainakin pari kertaa viikossa. Kerro itsestäsi ja yrityksestäsi, kuvaile palveluitasi ja niiden hyötyjä, tuo esiin omaa osaamistasi.

Huomasitko, että listalta puuttuu kokonaan mainosta palveluitasi tai julkaise tarjouksia? Isoimpia virheitä sosiaalisessa mediassa on, että sitä käytetään pelkkänä mainosten jakokanavana. Kuvittele, että saat eteesi tarjouksen yritykseltä, jota et tunne. Täysin tuntemattoman yrityksen tarjous ei juurikaan houkuttele, mutta päätät kuitenkin vierailla heidän Facebook-sivuillaan. Sieltä löydät päivityksiä, jotka kertovat tästä ja muista tarjouksista. Et ole niin vakuuttunut, että ostaisit palvelun.

Entäpä, jos päädytkin Facebook-sivulle, jossa näet yrittäjän naaman. Tällainen ihminen siellä olisi vastassa. Seuraavana on jaettu palveluihin liittyvä artikkeli kommenttien kera, sitten lyhyt videopätkä toimitiloista. Positiivinen asiakaspalaute ja kuvia työnäytteistä. Sinulle aiemmin täysin tuntematon yritys onkin jo vähän tutumpi, ehkä tähän tarjoukseen voisikin tarttua. Ja jos ei tähän, niin ehkäpä seuraavaan, joka nyt jo tutulta yritykseltä tulee vastaan.

Muuta Facebook-päivityksesi myyvemmiksi näillä vinkeillä:

  • Mieti, mitä itse haluaisit tietää yrityksestä, jonka palveluita harkitset.
  • Ole monipuolinen. Jaa vaihtevasti eri tyyppistä sisältöä.
  • Uskalla kokeilla erilaisia päivityksiä.
  • Vältä pelkkää tekstiä sisältäviä päivityksiä. Käytä kuvia ja videoita.

Mitä sitten, kun asiakas on saatu Facebook-sivulle

Nyt olet alkanut tekemään ahkerammin päivityksiä. Olet päässyt asiakkaasi näköpiiriin ja hän haluaa tietää lisää. Miten tästä eteenpäin?

Vaikka Facebook-päivityksesi ei olisikaan mainos, se ei tarkoita ettetkö voi lisätä siihen linkkiä nettisivuillesi. Näin asiakas pääsee helposti etsimään lisää tietoa yrityksestäsi. Ihmiset on tunnetusti laiskoja, eivätkä he välttämättä lähde etsimään yrityksen nettisivuja ellei linkki niille ole suoraan näkyvillä.

Kun asiakas tulee tutustumaan nettisivuihisin, sinä pääset nappaamaan tästä potentiaalisesti asiakkaasta kiinni. Tapoja siihen on kaksi: uutiskirje sekä Facebook-pikseli.

Pidä yhteyttä uutiskirjeellä

Kun saat uuden asiakkaan nettisivuillesi, tarvitset tavan, jolla tavoitat hänet uudelleen. Yksi vaihtoehto on kerätä kävijöiden sähköpostiosoitteita. Näin voit jatkossa lähettää heille tietoa yrityksestäsi ja palveluistasi uutiskirjeen muodossa.

Tätä varten tarvitset sähköpostiohjelman kuten esimerkiksi MailChimp ja jotain, mitä tarjoat vastineeksi sähköpostiosoitteen luovuttamisesta. Tämä voi olla esim. alennus jostain palvelusta, tutustumistarjous, opas tai video. Jos myyt vaikkapa kauneudenhoitopalveluita, varma tapa saada sähköpostiosoitteita on pieni alennus tiettyyn hoitoon. Tarjoukseen sopiva palvelu kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan. Valitse palvelu, johon haluat uusia asiakkaita. Vielä parempi on, jos palvelua tullaan todennäköisesti käyttämään säännöllisesti jatkossakin.

Tämän jälkeen lisäät nettisivuillesi mahdollisuuden tilata uutiskirje. Helpoiten tämä onnistuu lisäämällä nettisivuille lomake, jonka kautta uutiskirjeen voi tilata. MailChimp ja muut vastaavat sähköpostiohjelmat mahdollistavat lomakkeiden rakentamisen ja liittämisen nettisivuille.

Lue lisää: Kannattaisiko kirjoittaa uutiskirjettä.

Tavoita Facebook-mainoksilla

Toinen vaihtoehto on lisätä nettisivuille Facebook-pikseli ja käyttää Facebookissa retargeting-mainontaa. Se tarkoittaa, että kohdennat Facebook-mainoksia nettisivuillasi vierailleille henkilöille. Näin saat mainoksesi suoraan sellaisten ihmisten eteen, jotka ovat jo tutustuneet yritykseesi.

Käytännössä lisäät nettisivuillesi Facebookista saatavan koodinpätkän. Pikselin avulla pystyt keräämään mainoksia varten kohderyhmän sivuillasi vierailleista ihmisistä. Tarvittaessa se mahdollistaa myös yksityiskohtaisemman kohderyhmän keräämisen, kuten vaikkapa tiettyä tuotetta katsoneet henkilöt.

Facebookin ohjeista löydät tiedot pikselin lisäämiseen.

Lisättyäsi Facebook-pikselin alat kerätä kohderyhmää, jolle voit kohdistaa Facebook-mainoksiasi. Nyt pystyt mainostamaan henkilöille, jotka ovat jo vierailleet sivuillasi ja tietävät yrityksesi. Myyminen heille on jo askeleen helpompaa kuin täysin uusien asiakkaiden tavoittelu.

Valitsit kumman tavan tahansa (tai vaikka molemmat), tärkeää on pystyä tavoittamaan asiakkaat uudelleen ja ohjaamaan heitä ostamaan palveluitasi.

Mitä tehdä seuraavaksi:

  • katso Facebook-sivujasi ulkopuolisen silmin, saako asiakas riittävästi tietoa?
  • mieti, millaisia päivityksiä teet ja varmista, että ne sisältävät muutakin kuin mainoksia.
  • ohjaa asiakkaat nettisivuillesi.
  • harkitse uutiskirjettä tai Facebook-pikselin lisäämistä nettisivuillesi.

 

Jätä kommentti