Miten kauneushoitola myy blogin avulla

Onko sinun kauneudenhoitoalan yritykselläsi jo blogi? Yrityksesi nettisivuilla oleva blogi on hyvä markkinointikanava, kunhan tiedät miten käyttää sitä oikein. Kauneushoitolan blogi ei ole paikka, johon kannattaa vain jakaa kuukauden tarjouksia vaan sitä kannattaa hyödyntää oman yrityksesi brändin rakentamisessa.

Blogin avulla voit mm.

  • rakentaa omaa tai yrityksesi brändiä alansa asiantuntijana
  • luoda suhdetta asiakkaisiisi
  • esitellä palveluitasi ja niiden tuloksia syvällisemmin
  • parantaa yrityksesi näkyvyyttä Googlessa.

Myy kauneushoitolasi palveluita blogin avulla

Miten blogi sitten auttaa sinua saamaan enemmän asiakkaita?

Blogin avulla voit vaikuttaa nettisivujesi näkyvyyteen Googlessa. Lyhyesti kerrottuna blogikirjoitukset antavat sinulle mahdollisuuden käyttää sivuillasi enemmän erilaisia hakusanoja, joilla tarjoamiasi palveluita haetaan.

Nettisivuille ei ole välttämättä järkevää kirjoittaa pitkiä kuvauksia erikoishoidoista. Nettisivuilla sijaitsevassa blogikirjoituksessa voit kuitenkin kertoa syvällisemmin yksittäisestä palvelusta ja samalla tulet käyttäneeksi termejä, joilla asiakkaat hakevat tietoa aiheesta.

Google myös arvostaa nettisivuilla olevaa omaa sisältöä. Tämä tarkoittaa, että sisältö, jonka olet kirjoittanut itse, on yleensä arvokkaampaa, kuin esim. maahantuojalta suoraan kopioitu tekstinpätkä, joka löytyy monelta muultakin sivustolta.

Kirjoittamalla omaa, asiakkaita kiinnostavaa sisältöä voit siis saada nettisivusi sijoittumaan paremmin Googlen haussa. Toki hyvä sijoitus Googlessa vaatii myös esim. sivuston teknisen puolen toimivuutta.

Tiesitkö muuten, että Googlen ensimmäinen luonnollinen hakutulos (oikea hakutulos, ei maksettu mainos) saa n. 33% klikkauksista, kun taas seuraavalla niitä on n. 18% ja Googlen ensimmäisen sivun viimeinen hakutulos saa klikkauksia vain reilut 2%. Hyvä sijoitus siis kannattaa. (Lähde: https://chitika.com/2013/06/07/the-value-of-google-result-positioning-2/)

Kauneudenhoitoalan asiantuntijaksi blogin avulla

Asiantuntijuuden rakentaminen on yksi tehokas tapa saada uusia asiakkaita. Jakamalla omaa osaamistasi asiakkaille, heidän on helpompi valita juuri sinun kauneushoitolasi palvelut.

Blogikirjoitusten aiheita kannattaa miettiä omien asiakkaidesi näkökulmasta. Mistä he ovat kiinnostuneita ja mitä tietoa voit jakaa heille. Voit esimerkiksi

  • jakaa hoitotuloksia
  • kertoa syvällisemmin eri hoidoista
  • kertoa ihon erilaisten ongelmien syistä ja hoitomahdollisuuksista
  • vertailla eri hoitojen lopputuloksia (esim. kestotaivutus / klassisiset ripsienpidennykset / volyymiripset)
  • jakaa erilaisia hoito-ohjeita (esim. ihon kosteutus ja suojaus talvella tai aurinkosuojan merkitys kesällä)

Avainsana (tai oikeastaan sanat) asiantuntijuuden rakentamisessa on asiakkaan auttaminen. Tämän takia kannattaa ymmärtää, että hyvä blogipostaus ei ole suoraa myyntiä tai tarjousten jakamista. Voit kyllä kertoa, mitä tuotteita tai palveluita sinulla on tarjolla asiakkaan ongelman ratkaisuun. Se ei voi kuitenkaan olla kirjoituksen pääasia.

Oletko lukenut erilaisten bloggaajien mainos- tai affiliate-kirjoituksia? (Affiliate tarkoittaa myyntiä, jossa bloggaaja jakaa johonkin tuotteeseen esim. verkkokaupan linkin ja saa verkkokaupalta provision, jos lukija ostaa tuotteen tuon linkin kautta.)

Pääosassa hyvässä tekstissä ei ole ikinä ”osta tämä tuote heti edullisesti” vaan kirjoittaja jakaa usein oman kokemuksensa tuotteesta lukijan vertaisena. Lopussa hän kertoo, mistä tuotteen voi halutessaan ostaa. Riippuen bloggaajasta myynti perustuu siihen, että lukija luottaa bloggaajan asiantuntijuuteen tai kokee hänet samaistuttavaksi henkilöksi.

Blogitekstejä pystyt myös hyödyntämään sosiaalisessa mediassasi. Voit jakaa kirjoituksiasi some-tileilläsi ja aiheeseen sopivissa ryhmissä. Voit myös tehdä tekstisi pohjalta muuta sisältöä, esim. pieniä vinkki-tekstejä someen.

Mitä kannattaa tietää blogia perustaessa

Jos päätät perustaa kauneudenhoitoalan yrityksellesi blogin, kannattaa ottaa muutamia seikkoja huomioon.

Yrityksen kannattaa perustaa bloginsa nimenomaan omien nettisivujen yhteyteen. Tällöin saat hyödyn myös Googlen hakutulosten osalta. Erillään oleva blogi ei auta tuomaan asiakkaita nettisivuillesi yhtä tehokkaasti.

Harkitessasi blogin aloittamista, mieti myös kuinka usein olet valmis kirjoittamaan sisältöä. Kun kyse on yrityksen blogista, olisi hyvä, että tekstejä tulisi vähintäänkin kuukausittain. Toki, jos puhutaan ammattimaisesta bloggaamisesta, jossa blogi on se varsinainen tulonlähde, sisältöä pitää tuottaa vähintäänkin viikottain.

Jos haluat, että tekstit hyödyttävät sinua Googlen hakutulosten parantamisessa, kannattaa niiden pituus olla vähintään 300 sanaa.

Entäpä sitten, jos haluat saada blogin tuomat hyödyt, mutta et ehdi tai halua kirjoittaa sisältöä blogiin itse?

Sisällöntuotannon blogiin voi myös ulkoistaa. Tällöin toki maksat palvelusta, mutta toisaalta saat ammattimaisesti tehtyä sisältöä ja säästät omaa aikaasi varsinaiseen hoitolatyöhön.

Aiheeseen liittyvää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *