fbpx

Mihin yrityksesi on matkalla?

Onko sinulla selkeä kuva siitä, mihin suuntaan yritystoimintasi on menossa? Mitkä ovat yrityksesi tavoitteet? Ilman visiota siitä, millaista yritystä haluamme johtaa, on vaikea tehdä suunnitelmisesia ja tavoitteita. Tällöin yrityksen kehittäminen muuttuu helposti reagoimiseksi kilpailijoiden päätöksiin.

Kilpailijan ottaessa valikoimaan uuden palvelun tai uuden yrityksen muuttaessa naapuriin, iskee yrittäjälle helposti paniikki. Mitä nyt tehdään, pitäisikö jotain muuttaa, miten selviän kilpailussa? Kun olet tehnyt itsellesi selväksi, mihin suuntaan haluat kehittää omaa yritystäsi, sinun on helpompi suhtautua muutoksiin ympäristössäsi.

Tavoitteita selkiyttämässä

Kirjoita itsellesi ylös, missä haluat yrityksesi olevan vuoden päästä? Entä viiden vuoden päästä?

  • Millaista työsi on?
  • Millaisia palveluita tarjoat?
  • Onko työssäsi joku osa-alue, johon haluat keskittyä?
  • Millaisia asiakkaasi ovat?
  • Entä toimitilasi?
  • Onko sinulla työkavereita?

Mieti rauhassa, mitä juuri sinä haluat. Vääriä vastauksia ei ole.

Hyvä! Nyt olet saanut paperille yrityksesi tavoitteet. Seuraavaksi mietitään, miten pääset niitä kohti. Listaa itsellesi, mitä tavoitteisiisi pääseminen vaatii.

  • Tarvisetko lisää asiakkaita tai työntekijöitä?
  • Erilaiset toimitilat?
  • Lisäkoulutusta?
  • Pitääkö sinun markkinoida enemmän ja mitä palveluja?
  • Tarvitsetko uusia tuotteita tai palveluja?
  • Pitäisikö sinun karsia palveluitasi?

Kirjoita itsellesi ylös, miten aiot lähteä kohti tavoitteitasi. Osa tavoitteista voi olla hyvinkin helposti toteutettavia, toiset vaativat enemmän ja pitkäjänteisempää työtä. Määritä itsellesi aikataulu tavoitteiden vaatimille toimenpiteille. Kaiken ei tarvitse tapahtua juuri nyt, mutta älä myöskään viivytä helposti toteutettavia asioita kuukausien päähän.

Nyt kun olet selkiyttänyt itsellesi kuvan siitä, mitä kohti haluat yritystäsi viedä, muuttuu kilpailuun reagointikin helpommaksi. Painottaako kilpailijasi edes samoja asioita kuin sinä? Kaikille meistä riittää niitä omia, juuri sinulle oikeita asiakkaita, joten kuinka paljon kilpailusta kannattaa huolestua?

Markkinoille tulevien uusien tuotteiden ja palveluiden kohdalla voit miettiä, tukevatko ne sitä kokonaisuutta, jonka haluat yrityksestäsi luoda? Kauneuden- ja hyvinvoinnin alalla riittää aina uusia tuotteita, palveluita ja koulutuksia. Jos yrität haalia yritykseesi kaikki mahdolliset palvelut, tulet hankkineeksi myös sellaisia, joille unelma-asiakkaillasi ei ole tarvetta. Samalla tulet käyttäneeksi rahaa, jolla voisi olla tavoitteitasi paremmin tukeva käyttökohde.

Pidä kuva unelmayrityksestäsi kirkkaana mielessä ja muista, että joskus unelmatkin saattavat muuttaa hieman muotoaan matkan varrella. Ole siis joustava niiden suhteen!

Jätä kommentti