fbpx

Miten varaudut peruutuksiin kauneushoitolassa

Varsinkin kesällä tuntuu, että auringon paistaessa yhä useampi asiakas unohtaa ajanvarauksensa. Mitä tehdä, jos asiakas jättää tulematta? Kauneushoitolan peruutusehdot kannattaa laittaa näkyviin sekä hoitolaan että nettisivuille, jotta voit tarvittaessa laskuttaa käyttämättä jätetyn ajan.

Vaikka suurin osa asiakkaista osaa ottaa myös yrittäjän huomioon ja peruu tai siirtää aikansa ajoissa, joukkoon mahtuu aina heitä, jotka ilmoittavat samana päivänä etteivät pääsekään paikalle tai eivät vain ilmesty hoitolaan.

Nämä viime tipassa perutut tai peruuttamatta jätetyt ajat voivat tehdä kauneudenhoitoalan yrittäjän palkkaan ison loven. Varsinkin jos näitä ”no-show” asiakkaita kertyy useampia lyhyelle ajalle, kuten kesällä usein käy. Jotta voisit minimoida rahallista menetystä, tarvitsee kauneushoitolasi peruutusehdot.

Kauneushoitolan peruutusehtojen kulmakivet

Peruutusehdoista pitää kertoa asiakkaalle. Ne onkin hyvä laittaa näkyviin nettisivuille sekä hoitolaan esimerkiksi kassalle. Jos käytät nettiajanvarausta, saa varauksen vahvistusviestiin yleensä liitettyä kauneushoitolan peruutusehdot. Tällöin myös puhelimitse ajanvarauksen tehneeltä kannattaa kysyä sähköpostiosoite, jolloin voit lähettää varausvahvistuksen – ja samalla peruutusehdot – myös hänelle. Ota huomioon, että myös puhelimitse varatuissa ajoissa pitäisi kertoa peruutusehdoista.

Peruutusehtoihin ei ole mitään vakiopohjaa. Yleisin tapa lienee, että ainoastaan samana päivänä perutusta tai peruuttamatta jätetystä ajasta veloitetaan. Jonkin verran näkee myös tapaa, jossa peruutus pitää tehdä 48 tuntia aiemmin ja tämän jälkeen peruutuksesta veloitettu summa nousee asteittain.

Kuinka paljon liian myöhään perutusta tai peruuttamattomasta ajasta voi sitten veloittaa? Yrittäjä on oikeutettu veloittamaan asiakkaalta työnosuuden hinnan. Ainekuluthan on säästetty, kun palvelu on jäänyt tekemättä. Peruutusehdoissa voi siis kertoa edellä mainitun tai päättää prosenttiosuuden, joka kattaa aina ainekulut, esim. veloitetaan 70 % käyttämättömän ajan hinnasta. Prosenttiosuuden käyttäminen on toki yrittäjällekin yksinkertaisempi tapa.

Moni ei veloita perutusta ajasta mitään, jos kyseessä on äkillinen sairastapaus. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisujen mukaan näissäkin tapauksissa yrittäjä olisi oikeutettu veloittamaan samana päivänä peruutetusta ajasta summan, joka on kuitenkin asiakkaalle kohtuullinen. Monesti tuntuu kuitenkin järkevämmältä ottaa asiakkaan sairastuminen omaksi tappioksi kuin lähettää hänelle laskua.

Uskallatko laskuttaa peruutuksista?

Entä sitten kun viime hetken peruutus tulee eteen? Toisilla on selkeä linja, että esim. äkillisissä sairastapauksissa ei veloiteta mitään ja muulloin lasku käyttämättömästä ajasta lähtee varmasti. Osa taas lipsuu veloittamisesta ja kokonaankin peruuttamatta jätetyt ajat jäävät omaksi tappioksi.

Yleisin syy siihen, miksi veloitusta ei tehdä on, ettei haluta menettää asiakasta. Pelätään, että laskun lähettämisen takia asiakas ei enää varaa uutta aikaa. Varmasti osassa tapauksista tämä onkin totta. Asiakas ei ehkä tule uudestaan, kun häneltä on veloitettu peruuttamaton aika.

Mietitäänpä asiaa kuitenkin sinun kannaltasi. Jos kyseessä on vakioasiakas, jonka tiedät normaalisti tulevan varattuna aikana sekä hoitavan peruutuksen ja siirrot ajoissa, ei yksittäinen peruuttamatonkaan aika ole suuri asia. Vahinkojahan sattuu aivan kaikille. Toisaalta asiakas saattaa myös reilusti ilmoittaa maksavansa unohtamansa ajan.

Mutta entä uusi asiakas, joka ei ilmesty ollenkaan tai asiakas, joka jättää aina puolet ajoistaan käyttämättä. Haluatko pitää asiakkaan, joka ei arvosta sinun työtäsi niin paljoa, että peruisi aikansa ajoissa? Olisiko tällöin kuitenkin parempi laskuttaa asiakkaalta käyttämätön aika? Tällöin myös asiakkaalle on selkeää, että kauneushoitola pitää kiinni peruutusehdoista.

Myös kuluttajariitalautakunnan mukaan yrittäjällä on oikeus veloittaa käyttämättömästä ajasta perutuusehtojen mukaan. Nykyisin peruutusehdot ovat käytössä lääkäriasemilla, eläinlääkäreillä, hierojilla jne. Et siis toimi millään lailla väärin, kunhan ehdoista on kerrottu asiakkaalle.

Kannattaa ottaa huomioon, että laskuttamista varten sinulla olisi hyvä olla asiakkaan osoitetiedot. Toki voit lähettää laskun pelkällä vastaanottajan nimellä asiakkaan sähköpostiin tai laittaa maksutiedon tekstiviestillä. Mikäli asiakas ei kuitenkaan maksa laskua muistutuksista huolimatta, et voi laittaa saatavaa perintään näillä tiedoilla. Tämän takia kannattaa pyytää asiakkaalta myös osoitetiedot.

Lähteet

Pinni.fi, Voinko veloittaa asiakkaalta tämän käyttämättä jättäneen ajan?
Kuluttajariita.fi Kuluttajariitalautakunnan ratkaisu 1, Kuluttajariitalautakunnan ratkaisu 2
Kuluttaja.fi, 250 euroa tyhjästä

Oletko jo Kaunista markkinointia Facebook-ryhmässäni? Tule mukaan keskustelemaan kauneudenhoitoalan markkinoinnista!

Jätä kommentti