Miten valitset oikeat some-kanavat

Sosiaalisen median viidakko tuntuu alati kasvavalta. Otit haltuun Facebookin eli teit sinne sivut, joihin välillä muistat päivittää ainakin tarjouksia. Sitten tuli Instagram, jonne pitäisi ottaa kuvia. Lisäksi löytyy Twitter, Pinterest, Snapchat, Periscope ja mitä niitä olikaan. Yrität olla mukana kaikissa, mutta et ehdi tai osaa. Kuulostaako tutulta?

Tarvitseeko somessa olla kaikkialla?

Ei, ei tarvitse. Jos et ole markkinoinut yritystä juurikaan sosiaalisessa mediassa, älä turhaan kerää paineta itsellesi ja tee kasaa some-tilejä. Parasta on pysähtyä hetkeksi ja miettiä, mistä sosiaalisen median palveluista olisi sinulle eniten hyötyä ja millä niistä tavoitat oikeasti asiakkaitasi.

Aloita yhdestä tai kahdesta palvelusta ja ota ne haltuun. Tämän jälkeen voit halutessasi laajentaa valikoimaasi.

Miten valitset omalle yrityksellesi parhaat some-kanavat?

Millaisia asiakkaasi ovat, mitä palveluita he käyttävät? Entä millaista työtä teet? Jos toimit vaikkapa kauneusalalla ja julkaiset paljon työkuvia, Instagram voi olla hyvin toimiva some-kanava sinulle.

Millaista sisältöä haluat julkaista? Esimerkiksi Facebook mahdollistaa hyvin monenlaisen sisällön julkaisemisen.

Onko sinusta luontevaa käyttää kyseistä palvelua? Esim. tiedätkö, millaista sisältöä julkaisisit Twitterissä? Toisaalta, jos olet intohimoinen Pinterestin käyttäjä vapaa-ajallasi, saatat haluta kokeilla sitä myös yrityksesi markkinoinnissa.

Tässä sinulle pieni pintaraapaisu muutamiin sosiaalisen median palveluihin.

Facebook on se yksittäinen some-kanava, jossa jokaisen yrityksen kannattaa olla toimialasta riippumatta. Siellä on myös hyvin laaja otanta potentiaalisista asiakkaistasi. DNA:n teettämän somebarometrin mukaan 75 % kaikista suomalaisista käyttää Facebookia.* Facebookissa pystyt kirjoittamaan päivityksiä, julkaisemaan kuvia tai videoita, tekemään tarjouksia tai tapahtumia ja ennen kaikkea mainostamaan.

Instagram on sosiaalisen median palvelu, jossa julkaistaan kuvia tai lyhyitä videoita. Instagramin käyttäjistä 59 % on naisia ja 15-24-vuotiaista sitä käyttää 66 %, 25-44-vuotiaissa käyttäjiä on reilu 27 % suomalaisista.** Instagramilla tavoittaa siis hyvin varsinkin nuoria aikuisia. Kauneusalalla toimivissa yrityksissä työkuvia on helppo jakaa Instagramissa. Toki se sopii myös monille muille aloille.

Twitter on mikroblogipalvelu, jossa pystyy julkaisemaan max 140 merkkiä sisältäviä viestejä. Palvelussa voi julkaista myös videoita. Twitteriä käyttää 24 % suomalaisista.*

Pinterest on ennemminkin hakukone kuin sosiaalisen median palvelu. Hakusanoilla voi etsiä sisältöä kiinnostuksen aiheistasi meikkauksesta yritystoimintaan. Palvelussa hakutulokset ovat kuvia, jotka linkittyvät alkuperäiseen sisältöön. Käyttäjät voivat tehdä kiinnostavista aiheista tauluja, joihin kiinnittävät (pin) sisältöä.

Google+ on puolestaan se outo sosiaalinen media, jota kukaan tuntemasi henkilö ei käytä, mutta jossa yrityksen pitää olla. Google+ piti olla Facebookin haastaja, mutta ei sitä sitten ollutkaan. Googlen hakukone kuitenkin pitää mm. siitä, että yrityksesi on (aktiivinen) heidän omassa sosiaalisen median palvelussaan Google+:ssa. Eli yhteenvetona, tee yrityksellesi Google+ -tili ja muista päivittää sinnekin edes niitä tarjouksia.

Kuinka monessa some-kanavassa sinun yrityksesi on esillä?

* DNA Digitaalisen elämäntavan tutkimus 04/2016
** Sosiaalisen median katsaus 10/2016

 

Aiheeseen liittyvää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *