Miten saat liikennettä nettisivuille

Pelkäätkö, että asiakkaasi eivät löydä nettisivujasi? On totta, että kauniista kotisivuista ei ole hyötyä yrityksellesi, mikäli et saa liikennettä nettisivuille.

Jotta asiakkaat voisivat ostaa palveluitasi, heidän pitää ensin löytää sinut ja tämä tarkoittaa yleensä yrityksesi nettisivujen löytämistä. Varsinkaan aivan uudet sivut eivät yleensä heti sijoitu hyvin Googlessa vaan niiden saaminen hakutulosten kärkeen vaatii aikaa (ja työtä). Miten voisit siis alkaa saada liikennettä nettisivuillesi?

Liikennettä nettisivuille sosiaalisesta mediasta

Ensimmäinen paikka, josta asiakkaita kannattaa lähteä etsimään on sosiaalinen media. Se, mitä kanavaa haluat käyttää riippuu toki asiakaskunnastasi ja palveluistasi. Ovatko asiakkaasi Facebookissa, Instagramissa, Pinterestissä vai ehkä LinkedInissa?

Mieti, mistä somekanavista tavoitat asiakkaasi ja panosta niihin. Yksi tai kaksi somekanavaa riittää alussa (voit toki luoda tilit valmiiksi vaikka kaikkiin). Kun koet, että markkinointi sujuu hyvin näissä somekanavissa, voit ottaa haltuun uuden kanavan.

Miten sitten voit hyödyntää sosiaalista mediaa ihan oikeasti? Sinun kannattaa julkaista asiakkaitasi kiinnostavaa sisältöä omalla somesivullasi ja muistaa mainita myös kotisivusi samalla. Tämän lisäksi kannattaa tutkia myös esim. Facebook-ryhmiä. Ne ovat paikkoja, joissa voit auttaa potentiaalisia asiakkaita osallistumalla keskusteluihin. Voit jakaa myös esim. blogikirjoituksiasi, jos niistä on ryhmäläisille hyötyä. Muista kuitenkin, että pelkkä mainosten tai tarjousten jakaminen ryhmään ei auta ketään. Jos et ole ollut ryhmässä esillä muutoin kuin mainosten kautta, ei kannata odottaa kovin suurta innostusta.

Jos tuntuu, että pelkkä ilmainen näkyvyys ei tuo sisältöäsi asiakkaidesi näkyviin somessa, kannattaa harkita myös maksullista mainontaa. Esimerkiksi Facebook- ja Instagram-mainoksilla saat sivustosi oman kohderyhmäsi eteen kohtuullisilla kustannuksilla.

Lue lisää: 4 askelta asiakkaita tuovaan Facebook-mainokseen

Jaa nettisivusi yhteistyökumppaneille

Vaikka nettsivujesi osoitteen ilmoittaminen yhteistyökumppaneillesi, kuten maahantuojille, voi tuntua vähän turhalta, ei sitä kannata unohtaa. Moni maahantuoja ja tukkukauppias linkittää tuotteitansa myyvät tai käyttävät yritykset sivuilleen. Samoin esim. oman alan ammattiyhdistyksen sivuilla voi olla hakemisto alan yrityksistä.

Nämä saattavat tuoda suoraa liikennettä vähän, mutta hakukoneoptimoinnin osalta myös sillä, kuinka paljon nettisivuillesi on linkkejä muilla luotettavilla sivuistoilla on merkitystä.

Hakukoneoptimointi kuntoon

Tavoitteenasi on varmasti saada nettisivusi sijoittumaan mahdollisimman hyvin Googlessa. Tällöin pääset asiakkaidesi esiin suoraan hakutuloksissa ja saat todennäköisemmin asiakkaita nettisivuillesi. Tavoiteltaessa hyvää sijoitusta Googlessa avainasemassa on nettisivujesi hakukoneoptimointi.

Hakukoneoptimointi sisältää niin nettisivujesi sisällön kuin niiden teknisen toteutuksen. Hyvä keino saadaksesi nettisivuillesi tasaisesti uutta, hakukoneoptimoitua sisältöä, on kirjoittaa blogia. Tämä antaa sinulle samalla mahdollisuuden auttaa asiakkaitasi ja kertoa omasta osaamisestasi. Blogitekstejä on myös helppo muuttaa sosiaalisen median sisällöiksi ja saada kävijöitä sivuille myös tätä kautta.

Lue lisää: Nettisivut näkyviin hakukoneoptimoinnilla

Muu media

Vaikka nyt puhutaan näkyvyydestä netissä, ei kannata unohtaa muita medioita liikenteen lähteenä. Voisitko olla esillä oman alasi lehdessä tai saisitko vaikkapa paikallislehden kiinnostumaan haastattelun tekemisestä? Lehtimainokset eivät välttämättä ole toimiva keino saada näkyvyyttä (toki poikkeuksiakin voi olla alasta riippuen), mutta lehtijuttu saa yleensä paremmin lukijoita ja eikä se ole pelkkä mainos, joka ohitetaan helposti.

Vaikuttajamarkkinointi

Yksi tapa saada näkyvyyttä palvelulleen tai tuotteelleen on vaikuttajamarkkinointi. Kyseessä voi olla siis vaikkapa blogiyhteistyö. Kannattaa kuitenkin muistaa, että puhe on markkinoinnista ja tässäkin tapauksessa se yleensä maksaa jotain.

Miettiessäsi esim. blogiyhteistyötä vaihtoehtona, käy läpi kuinka todennäköisesti tavoitat asiakkaitasi tätä kautta ja sopiiko tuotteesi tai palvelusi tämän tyyppiseen markkinointiin. Hyvin mietitty yhteistyö bloggaajan kanssa voi olla todella toimiva markkinointitapa, joka tuo liikennettä nettisivuillesi. Huonosti valmisteltuna se voi kuitenkin olla hukkaanheitettyä aikaa (ja rahaa).

Mitä teet, kun olet saanut liikennettä nettisivuillesi

Entäpä sitten, kun nettisivuille on alkanut tulemaan liikennettä. Mahdollisista asiakkaista olisi hyvä pitää kiinni jollain tapaa.

Suosituimpia keinoja asiakkaiden tavoittamiseen on sähköpostimarkkinointi. Tarjoamalla asiakkaalle jotain hänelle arvokasta asiakkaan sähköpostiosoitetta vastaan, pystyt tavoittamaan hänet uudelleen. Saatat tarjoata esimerkiksi ilmaisen oppaan tai mini-kurssin palveluihisi liittyen. Samalla pyydät asiakasta liittymään sähköpostilistallesi ja voit jatkossa lähettää hänelle uutiskirjeitä.

Hyvänä puolena sähköpostilistassa on se, että et ole riippuvainen kolmansista osapuolista kuten Facebookista. Sähköpostilistasi on sinun hallinnassasi ja ellei asiakas halua poistua siltä, voit markkinoida hänelle jopa ilmaiseksi riippuen käyttämästäsi uutiskirjeohjelmasta.

Toinen tapa saada sivusi vierailijat ”talteen” on Facebookin pikseli, jonka avulla voit kohdentaa heille Facebook-mainontaa. Tämä on myös toimiva tapa tavoittaa asiakkaat uudelleen. On kuitenkin hyvä muistaa, että olet tällöin riippuvainen Facebookista, joka voi tehdä mainostussääntöihinsä yllättäviäkin muutoksia. Lisäksi Facebook-mainonta tietenkin maksaa. Sen takia Facebook-mainonnan rinnalle kannattaa harkita sähköpostilistan keräämistä, vaikka et olisikaan valmis panostamaan siihen aluksi täysillä.

Kaipaatko apua nettisivujesi kanssa? Varaa aika ilmaiseen konsultaatioon ja jutellaan lisää!

Jätä kommentti