Miten nettisivut auttavat palveluyritystäsi kasvamaan

Tiedät varmasti, kuinka on tärkeää toimivat kotisivut ovat yritykselle. Niissä ei ole kuitenkaan kyse vain siitä, että löydyt netistä. Parhaimmillaan palveluyrityksesi nettisivut auttavat yritystäsi kasvamaan.

Tässä 6 asiaa, jotka voit tehdä, jotta saat muutettua palveluyrityksesi kotisivujen vierailijat asiakkaiksi.

Mieti, mitä toivot vierailijan tekevän nettisivuillasi

Kotisivuja tehdessä on hyvä miettiä, mikä sivujen tarkoitus onkaan. Yleensä nettisivulle löytyy yksi pääasiallinen tavoite. Ehkä se on ajanvarauksien saaminen, yhteydenotot asiakkailta tai vaikkapa tuotteen tai palvelun myynti.

Nettisivujen päätavoite kannattaa selvittää itselle ensimmäisenä. Tämän jälkeen sinulle on selkeämpää, mitä vierailijoiden halutaan tekevän sivuilla. 

Ei ole itsestään selvää, että vierailija ymmärtää, mitä haluat hänen tekevän nettisivuillasi tai toimii halutulla tavalla, jos sitä ei ole tehty hänelle helpoksi. Siksi sivuille on hyvä laittaa selkeästi näkyviin toimintakehoite, jossa ohjaat vierailijaa tekemään haluamasi toiminnon. Tällainen on esim. varaa aika tai ota yhteyttä -painike.

Hyödynnä hakukoneoptimointi nettisivuillasi

Nettisivut antavat sinulle mahdollisuuden hyödyntää hakukoneoptimointia ja parantaa mahdollisuuksiasi nousta esiin Googlen hakutuloksissa. Esimerkiksi sosiaalisen median tileille tehty sisältö ei anna samanlaisia hyötyjä kuin hakukoneoptimoidut nettisivut.

Hakukoneoptimointi ei ole vain teknistä puurtamista, vaan myös nettisivujesi sisällöllä on suuri vaikutus.

Ensimmäiseksi kannattaa selvittää millaisilla hakusanoilla ihmiset hakevat palveluitasi. 

  • Mieti, mitä ihmiset oikeasti hakevat Googlesta, kun he etsivät palveluitasi.
  • Katso, mitä hakusanoja Google ehdottaa. Kun alat kirjoittaa hakusanaa Googleen näet samalla ehdotuksia muista, paljon käytetyistä hakusanoista.
  • Etsi myös pidempiä hakusanoja. Pidemmät hakusanat (eng. long-tail keywords) ovat 3 tai useammasta sanasta muodostuvia hakusanoja. 

Kun olet saanut itsellesi listan hakusanoista, on aika käyttää niitä nettisivujesi sisällössä. Hakusanoja on hyvä löytyä esim. sivun otsikosta ja väliotsikoista, meta-kuvauksesta ja meta-otsikosta sekä itse tekstisisällöstä.

Saa oikeat asiakkaat kiinnostumaan palveluistasi

Nettisivujen tekstejä kirjoitettaessa on hyvä miettiä hakukoneoptimointia, mutta myös asiakastasi. 

Asiakas tulee nettisivuillesi, koska hänelle on ongelma, johon hän etsii ratkaisua. Silloin hän ei ole niinkään kiinnostunut sinusta ja yrityksesi historiasta vaan siitä, miten voit auttaa häntä.

Tekstejä kirjoitettaessa kannattaakin lähteä siitä, miten kerrot asiakkaalle, että

  • ymmärrät hänen ongelmansa
  • sinulla on ratkaisu hänen ongelmaansa
  • olet juuri oikea henkilö auttamaan häntä.

Toimiva ohje on pyrkiä kiinnittämään asiakkaan huomio heti etusivun ensimmäisissä lauseissa.

Saa blogin avulla lisää näkyvyyttä

Nettisivut antavat myös hyvän mahdollisuuden blogin kirjoittamiseen. Blogi tuo taas uuden mahdollisuuden hyödyntää hakukoneoptimointia.

Mahdollisilla asiakkailla on varmasti kysymyksiä liittyen palveluihisi ja he etsivät kysymyksiinsä vastauksia Googlesta. 

Koska kaikkiin näihin kysymyksiin ei ole välttämättä järkevää yrittää vastata nettisivujesi varsinaisessa sisällössä, on blogi hyvä apuväline. Mitäpä, jos sinun blogistasi löytyisi vastaus asiakkaan kysymyksiin ja tietenkin mahdollisuus hankkia palveluitasi?

Blogiin voit kirjoittaa pidempiä tekstejä, joissa vastaat asiakkailla oleviin kysymyksiin ja kerrot heitä askarruttavista asioista. Samalla pääset käyttämään blogin sisällössä hakusanoja (varsinkin ne aiemmin mainitut pitkät hakusanat toimivat hyvin blogiteksteissä).

Hyödynnä automaatiot

Haluat tehdä kanssasi asioimisen ja ostamisen asiakkaalle mahdollisimman helpoksi. Nettisivuilla kannattaakin hyödyntää erilaisia automaatioita. 

Hyvä esimerkki tästä on sähköinen ajanvaraus. Sen avulla asiakkaasi voi varata helposti ajan palveluun tai konsultaatioon juuri silloin, kun hänelle sopii.

Älä siis menetä asiakkaita kilpailijalle, joka on tehnyt ajanvarauksesta helpompaa vaan ota sähköinen ajanvaraus käyttöön.

Kerää vierailijat talteen

Olet saanut vierailijan nettisivuillesi. Ehkä hän on heti valmis ostamaan sinulta, mutta on ihan yhtä mahdollista, että hän ei ole. Et kuitenkaan halua hukata vierailijoita, jotka voisivat ostaa sinulta tulevaisuudessa.

Mutta miten heidät sitten kerätään talteen?

Voit tietenkin käyttää sivuillasi markkinointievästeitä ja hyödyntää jatkossa Facebook- tai Google-mainontaa uudelleenmarkkinointiin. Tämä tietenkin vaatii myös rahaa.

Toinen huomattavasti edullisempi tapa, on pyrkiä saamaan nettisivujesi vierailijat sähköpostilistallesi. 

Voit toki lisätä sivuillesi pelkän uutiskirjeen tilauslomakkeen, mutta toimivampi tapa on tarjota vierailijalle ns. liidimagneetti hänen sähköpostiosoitettaan vastaan. 

Liidimagneetti voi olla esim. ilmainen opas, tarjouskoodi tai vaikkapa lyhyt video. Tärkeää on kuitenkin, että liidimagneetti liittyy selkeästi tarjoamaasi palveluun ja vie vierailijaa askeleen lähemmäs hänen toivomaansa lopputulosta. 

Liidimagneetin toimittaminen ja sähköpostilistan kerääminen kannattaa toteuttaa tähän tarkoitetulla uutiskirjeohjelmalla, kuten MailerLitella.

Toivottavasti näistä vinkeistä oli sinulle apua. Lähde toteuttamaan niitä rauhassa yksi kerrallaan ja alat varmasti nähdä tuloksia!

Jos nettisivujen päivittäminen on sinulle ajankohtaista tutustu Nettisivut Päivässä -palveluuni ja varaa ilmainen alkukartoitus niin jutellaan lisää!

Aiheeseen liittyvää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *