Miten hankit nettisivut yritykselle

Netti on ensimmäisiä paikkoja, mistä asiakkaat hakevat tietoa uusista palveluista ja palveluntarjoajista. Tämän takia yrittäjän tehtävälistalla olisi hyvä olla omat nettisivut yritykselle.

Tässä blogitekstissä käyn läpi

  • miksi tarvitset nettisivut
  • mitä nettisivut maksavat
  • entä jos päätätkin tehdä nettisivut itse ja
  • mitä sinun pitää ottaa huomioon nettisivujen sisällössä ja ulkoasussa.

Miksi tarvitset nettisivut yritykselle

Varsinkin, jos palveluyrittäjä aloittaa osa-aikaisesti tai budjetti on pieni, nettisivut ovat niitä ensimmäisiä asioita, joista säästetään. Meillähän on Facebook, joka mahdollistaa yrityssivut ja Instagram, johon voi laittaa kuvia töistään ja linkin ajanvaraukseen.

Facebook- tai Instagram-sivun saaminen näkymään Googlen hakutuloksissa ei kuitenkaan ole kovin helppoa. Jos asiakas hakee suoraan yrityksesi nimellä, nämäkin sivut varmasti ovat hakutuloksissa. Mutta entäpä uudet asiakkaat, jotka vasta etsivät sopivaa palveluyritystä? Todennäköisesti he hakevat Googlesta palvelua omalla alueellaan. Vaikkapa ”kampaaja Jyväskylä”. Tällöin vaatii jo melko paljon töitä, että saisit pelkän Facebook- tai Instagram-sivun näkymään hakutulosten ensimmäisellä sivulla.

Pystyt myös rakentamaan yrityksesi nettisivuista juuri sellaiset kuin haluat. Voit valita fontit ja värit, tehdä tekstiä juuri niin paljon kuin haluat ja saada sivut sopimaan yrityksesi brändiin. Sinun ei myöskään tarvitse huolehtia siitä, mitä tapahtuu näkyvyydellesi, jos Facebook päättää tehdä muutoksia yrityssivuihin. Verrattuna sosiaalisen median yrityssivuihin, omille nettisivuille saat jäsenneltyä kaiken tiedon, jonka asiakas tarvitsee, huomattavasti käyttäjäystävällisemmin kuin somessa.

Mitä kaikkea pitäisi tietää nettisivuja hankkiessa

Jos nettisivujen teko ei ole sinulle tuttua, saatat pelätä, että et osaa ottaa kaikkea huomioon tai sinulle tulee kuluja, joista et alunperin tiennyt. Sen takia halusinkin käydä tässä kirjoituksessa läpi, mitä sinun pitää ottaa huomioon kun hankit nettisivut yritykselle.

Mitä nettisivut maksavat

Nettisivujen kulut muodostuvat tietenkin itse sivujen teosta että domainista (sivujesi osoite) ja sivun hostingista eli webhotellista, jossa sivusi tulevat sijaitsemaan.

Domain maksetaan yleensä vuodeksi kerrallaan ja sen hinta riippuu osoitteen päätteestä. Esim. .fi-päätteinen osoite maksaa yleensä n. 15€/vuodessa. Jos yrityksesi toimii Suomessa, on .fi-pääte yleensä hyvä valinta. Domain hankitaan yleensä käyttämäsi webhotellin kautta ja niiden sivuilla löytyy normaalisti työkalu, jolla voit tarkistaa onko haluamasi verkko-osoite jo käytössä.

Webhotelli on paikka, jonka palvelimilla sivusi sijaitsevat. Niitä löytyy monessa hintaluokassa, mutta aika hyvä nyrkkisääntö on se, että halvinta ei kannata ottaa. Edullinen hinta yleensä kostautuu asiakaspalvelun hitautena ja mahdollisesti myös omien nettisivujesi hitautena. Tässäkin kohtaa kannattaa valita suomalainen palveluntarjoaja. Jos nettisivujesi käyttäjät ovat suomalaisia, on sivuston nopeuden kannalta parempi, että myös webhotellin palvelimet ovat Suomessa. Vaihtoehtoja webhotelleiksi ovat esimerkiksi Hostingpalvelu, Zoner ja Shellit.org. Yrityksen nettisivuille sopivan webhotellin hinta liikkuu yleensä n. 15-30 eurossa kuukaudessa.

Entäpä itse nettisivujen teettäminen. Tähän vaikuttaa toki paljon se, mitä sivuille haluat. On selvää, että jos lähdetään rakentamaan isoa sivustoa, jolla on laaja verkkokauppa, paljon sivuja jne., on hintakin korkeampi kuin pienen palveluyrityksen nettisivulla. Toki myös se lähteekö tekijä koodaamaan sivustoasi tyhjästä vai käyttääkö hän vaikkapa valmista pohjaa vaikuttaa asiaan.

On hyvä miettiä valmiiksi, mikä oma budjettisi on ja mitä haluat nettisivuilta. Kun kyseessä on palveluyritys, joka ei tarvitse ainakaan heti verkkokauppaa sivuilleen, kauniiden ja toimivien sivujen toteutus onnistuu yleensä hyvin myös kohtuullisella budjetilla.

Itse teen palveluyritysten nettisivuja WordPressillä. Voit tutustua nettisivupaketteihini täällä.

Haluan tehdä nettisivuni itse

Ehkä olet päättänyt, että budjettisi ei riitä siihen, että joku muu toteuttaa nettisivusi, joten aiot tehdä ne itse. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun pitää päättää millä työkalulla toteutat sivusi. Nykyisin yleisimpiä vaihtoehtoja ovat WordPress, Wix ja Squarespace. Näiden lisäksi monet webhotellit tarjoavat myös erilaisia omia kotisivukoneitaan.

WordPress

WordPress on nettisivujen julkaisujärjestelmä, joka mahdollistaa monen tyyppisten nettisivujen teon niin pienistä sivustoista isoihin verkkokauppoihin. Monet nettisivujen tekijät (myös minä) käyttävätkin WordPressiä. Sen käyttöön löytyy netistä myös paljon ilmaisia ohjeita.

WordPress itsessään on ilmainen, joten maksat vain domainista ja webhotellista. WordPressiin on myös saatavilla erilaisia maksullisia lisäosia, mutta pienen palveluyrityksen sivustoa rakennettaessa ilmaisilla lisäosilla päästään yleensä jo pitkälle.

Hyviä puoli WordPressissä on sen muunneltavuus. Voit toteuttaa lähes mitä vain ja jatkossa voit laajentaa sivustoasi esim. verkkokaupalla. Erilaiset teemat tarjoavat valmiita ulkoasuja nettisivuillesi, joten sivun ulkoasun rakentamista ei tarvitse aloittaa tyhjästä. Toisaalta WordPress vaatii, jonkin verran opettelua, mikäli et ole sitä aiemmin käyttänyt. Lisäksi sinun pitää selvittää mm. tietoturva-asioita ja hakukoneoptimointia. Jos olet kuitenkin valmis laittamaan reilusti omaa aikaasi asioiden opetteluun ja sivujen toteuttamiseen, on Wordpress hyvä vaihtoehto.

Wix ja Squarespace

Wix ja Squarespace ovat puolestaan kuukausi- tai vuosimaksullisia palveluita, jonne pystyt rakentamaan nettisivut palvelujen omilla nettisivueditoreilla. Molemmissa palveluissa on valmiita pohjia sekä ns. drag and drop -editori eli rakennat sivuja siirtämällä valmiita moduuleja haluamiisi kohtiin sivuilla. Tämä tarkoittaa sitä, että et tarvitse koodaustaitoja sivuja tehdäksesi. Myös WordPressiin löytyy vastaavia ilmaisia editoreita, kuten esimerkiksi Elementor.

Sekä Wix että Squarespace sisältävät sivun hostauksen eli et tarvitse erikseen webhotellia. Myös oman domainin hankkiminen onnistuu palveluiden kautta. Wixin hinta on 8,50-12,50 €/kk (kun maksat koko vuoden kerralla) ja Squarespacen kuukausihinta on 17€/kk (jos maksat koko vuoden kerralla) tai 24 €/kk. (Hinnat 01/2020, ajantasaiset hinnat kannattaa tarkistaa palveluntarjoajien sivuilta.) Mikäli haluat sivuillesi verkkokaupan, ovat hinnat korkeampia ja maksuvaihtoehdoiksi ei saa suomalaisia verkkopankkeja.

Molemmat palvelut ovat helpohkoja käyttää, vaikka et olisikaan tehnyt nettisivuja ennen. Toki kannattaa ottaa huomioon, että opetteluun menee silti aikaa.

Nettisivujen sisältö

Päätitpä tehdä sivusi itse tai ostaa ne, tarvitset sisällön nettisivuille. Mikäli teetät sivusi nettisivujen tekijällä, hän saattaa tarjota myös sisällöntuotantopalveluita ja kirjoittaa sivujesi sisällöt maksua vastaan. Toinen vaihtoehto on kirjoittaa tekstit valmiiksi itse.

Ei ole yhdentekevää millaista sisältöä nettisivuillesi teet. Kannattaa lähteä liikkeelle siitä, mitä tietoa asiakkaasi haluaa sivuilta löytää. Pahimpia virheitä on kuvitella, että asiakkaat ovat kiinnostuneita pitkistä historiikeista. Sisällössä kannattaakin keskittyä siihen, mikä asiakkaasi ongelma on ja miten voit ratkaista sen hänen puolestaan.

Yleensä asiakas etsii nettisivuilta tietoa palveluista, hinnastoa, yhteystietoja, mahdollisia asiakaskokemuksia, ajanvarausohjeita ja tietoa tai kuvia toimipaikasta ja työntekijöistä. Nämä muodostavat jo erittäin toimivan rungon nettisivuille.

Tekstisisältöjä tehdessä on hyvä ottaa huomioon myös hakukoneoptimointi. Mieti, mitkä ovat ne termit, joilla tarjoamiasi palveluita etsitään Googlessa. Näitä pitäisi löytyä myös nettisivujesi teksteistä. Ota myös huomioon, että yksittäisillä sivuilla olisi hyvä olla vähintäänkin 200 sanan verran tekstiä.

Lue lisää: Nettisivut näkyviin hakukoneoptimoinnilla

Nettisivujen ulkoasu

Kun tiedät, mitä sivuillesi haluat, pitää vielä päättää nettisivujen ulkoasu. Tässä vaiheessa kannattaa surffailla netissä ja etsiä inspiraatiota siihen, minkä tyyppiset haluaisit sivujesi olevan. Kun sinulla on näyttää jotain esimerkkejä siitä, millaiset toivoisit nettisivujesi olevan, on sivuston tekijän helpompi päästä selville toivomuksistasi ja kertoa, mitä niiden toteuttaminen vaatii.

Nettisivut myös auttavat vahvistamaan yrityksesi brändiä. Yleensä toteutuksessa otetaan huomioon sopivat värit ja fontit. Jos sinulla on logo, se voi monesti antaa suuntaa värimaailmalle, mikäli sitä ei ole jo valmiiksi mietitty.

Lisäksi nettisivuille kaivataan myös kuvia. Jos palveluyritykselläsi on liiketilat, joissa asiakkaat vierailevat, haluat luultavasti kuvia niistä sivuille. Samoin kuvia itsestäsi ja mahdollisista työntekijöistä. Kannattaa miettiä, haluatko investoida valokuvaajaan, joka käy ottamassa ammattimaiset kuvat liiketiloistasi ja henkilökunnasta. Tämä vaikuttaa myös sivujen toteutuksen aikatauluun, koska kuvat täytyy saada sivuille ennen niiden valmistumista. Tällaiset asiat on siis hyvä muistaa ottaa huomioon, kun nettisivuprojektin aikataulua mietitään.

Toki kuvat voi ottaa myös itse. Tällöin kannattaa muistaa, että kuvien tulee olla tarpeeksi tarkkoja ja suuria, että niistä on helppo lähteä muokkaamaan sivuille sopivia versioita. Jos taas haluat etsiä valmiita kuvia netistä, kannattaa käyttää ilmaisia kuvapankkeja. Esimerkiksi Unsplash ja Pixabay sallivat kuviensa käytön myös kaupallisiin tarkoituksiin.

Kun lähdet miettimään nettisivujen hankkimista yrityksellesi, käy läpi

  • budjettisi
  • oletko valmis käyttämään omaa aikaa opetteluun vai ostatko sivujen toteuttamisen ulkopuoliselta
  • mitä sivuiltasi toivot

Jos kaipaat nettisivuja palveluyrityksellesi, varaa aika ilmaiseen alkukartoitukseen ja jutellaan miten voisin auttaa sinua!

Aiheeseen liittyvää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *