Mistä lisää myyntiä

Monella palvelualan yrittäjällä vuoden asiakasmäärät kulkevat aaltoina. Toisilla hiljaisinta on kesä, toisilla syksy ja alkuvuosi. Alasta riippuu, mihin vuoden asiakaspiikit osuvat. Yhteistä palvelualoille on se, että työtä ei voi tehdä määräänsä enempää kiireisinäkään aikoina. Päivästä loppuvat tunnit, yrittäjältä voimat ja asiakkaatkaan eivät halua tulla luoksesi keskellä yötä. On siis hankalaa yrittää ansaita koko vuoden tuotot muutamien ruuhkakuukausien aikana. Yrittäjän pitäisi siis saada hankittua asiakkaita tasaisesti ympäri vuoden tai sitten löytää tapoja, joilla ansaita enemmän hiljaisinakin aikoina.

Lisämyyntiä tekemässä

Myytkö asiakkaillesi oheistuotteita palvelujesi lomassa? Tuotemyynti tuo parhaimmillaan ison lisän pelkästä palvelujen myynnissä koostuviin tuloihin. Varsinkin kauneus- ja hyvinvointialalla tuotemyynti koetaan kuitenkin usein tuputtamiseksi. Sitä sen ei kuitenkaan tarvitse olla. Kannattaa muistaa, että myynnin pitäisi lähteä asiakkaan tarpeesta. Ammattitaitoon kuuluu myös suositella asiakkaalle oikeita tuotteita tai jatkohoitoja.

Jos et vielä myy mitään oheistuotteita, mieti millaiset tuotteet auttaisivat asiakkaitasi parhaiten. Tätä kautta löydät tuotteita, joita sinun on luonnollista myydä asiakkaalle. Jos taas tuotevarastot seisovat myyntihyllyssä, uskalla avata suusi ja korvasi. Kysy asiakkaalta hänen ongelmistaan, kuuntele hänen vastauksiaan ja kerro ratkaisuvaihtoehtoja.

Teemaillat ym. tapahtumat

Voitko järjestää yrityksessäsi hiljaisempina aikoina esim. teemailtoja vakioasiakkaillesi? Voit samalla tuoda esiin ammattitaitoasi, kertomalla jostain palvelustasi tai osaamisalueestasi. Ehkä haluat yhdistää voimasi toisen paikallisen yrittäjän kanssa ja pyytää hänet kertomaan palveluistaan. Samalla voit tarjota esimerkiksi pieniä alennuksia illan aikana varatuista hoidoista.

Oman osaamisen paketointi uuteen muotoon

Entä jos alat tarjota osaamistasi täysin uudessa muodossa? Erilainen verkossa tapahtuva liiketoiminta yleistyy hurjasti ja myös asiakkaat osaavat etsiä palveluita. Onko osaamistasi mahdollista myydä vaikkapa verkkokurssina?

Toteutustapoja verkkokurssille löytyy useita ja helpommillaan se saattaa olla vaikkapa sähköpostitse toteutettu. Kurssi voi olla myynnissä jatkuvasti tai voit avata sen asiakkaille vain muutamia kertoja vuodessa. Verkkokurssi myös mahdollistaa asiakkaiden saamisen lähialueen ulkopuolelta. Jos verkkokurssi tuntuu sopivalta tavalta myydä omaa osaamista, kannattaa aiheen valintaa miettiä huolella. Tärkeää on löytää aihe, joka tarjoaa ratkaisun asiakkaan todelliseen ongelmaan.

Mikään helppo ja nopea ansaintatapa verkkokurssi ei ole. Kurssin suunnittelu, markkinointi ja toteutus vaatii työtä. Toisaalta, kun palaset saa loksahtamaan paikoilleen, voit myydä kurssia uudelleen ja uudelleen pienillä päivityksillä.

 

Haluaisitko tietää, miten löydät myyvän aiheen verkkokurssille? Lataa ilmainen Täydellinen aihe verkkokurssille 3 askeleella -opas.

Jätä kommentti