Miksi markkinoida Facebook-mainoksilla

Aloittaessani hoitolani en ollut edes tutustunut Facebook-mainontaan. Se valikoitui kuitenkin nopeasti pääasialliseksi markkinointikeinokseni. Sain sillä näkyviä tuloksia huomattavasti edullisemmin kuin vaikkapa lehtimainonnalla.

Lehtimainokset maksoivat halvimmillaankin reippaasti yli sata euroa, eivätkä välttämättä tuoneet yhtään asiakasta. Yhdistettynä asiakasystävällisiin nettisivuihin ja nettiajanvaraukseen, Facebook-mainokset sen sijaan toimivat loistavasti. En joutunut enää miettimään saanko yhteen mainostuskertaan käyttämäni rahat takaisin.

Kerron sinulle seuraavaksi:

  • miksi Facebook-mainonta kannattaa kauneus- ja hyvinvointialalla sekä
  • mistä lähteä liikkeelle Facebookissa mainostamisessa.

Miksi Facebook-mainonta kannattaa kauneus- ja hyvinvointialalla

Facebookilla on Suomessa noin 2,5 miljoonaa käyttäjää kuukaudessa. Sekaan mahtuu siis iso joukko monen kauneus- ja hyvinvointialan yrittäjän potentiaalisia asiakkaita.

Kilpailua asiakkaiden eteen pääsystä Facebookissa tuntuu kuitenkin olevan kohtuu vähän kauneus- ja hyvinvointialalla. Kolmekymppisenä naisena odottaisin törmääväni useammin minulle suunnattuihin paikallisten yritysten mainoksiin. Tosi asiassa se on yllättävän harvinaista.

Jos Facebook-mainokset eivät ole vielä tuttuja, niin kyse on päivityksistä tai varsinaisista mainoksista, jotka tulevat näkyviin valitun kohderyhmän aikajanalla. Mainoksen tunnistaa sponsoroitu-tekstistä.

Helsingin Sanomat kirjoitti joku aika sitten Googlen, Vainu.io Softwaren ja Suomen yrittäjien selvityksestä pk-yritysten kotisivujen toiminnasta ja markkinointiviestinnästä verkossa. Sen mukaan vain 14 prosenttia pk-yrityksistä tavoittelee asiakkaita aktiivisesti verkossa. Ei siis ihme, että suurta mainosruuhkaa paikallisten yrittäjien suunnalta ei Facebookin aikajanallani ole.

Facebook-mainoksilla on kuitenkin monia etuja, kuten

  • mahdollisuus valita kohderyhmä erittäin tarkasti
  • edullisuus verrattuna moniin muihin mainostustapoihin
  • mahdollisuus seurata mainosten tuomia tuloksia ja
  • mahdollisuus muuttaa tai poistaa mainoksia, jotka eivät toimi halutulla tavalla.

Kohdennettua mainontaa

Moni kauneus- ja hyvinvointialan yrittäjä tarjoaa palveluitaan hyvin paikallisesti. Esimerkiksi kampaaja tai hieroja kerää asiakaskuntansa samalta paikkakunnalta tai sen välittömästä läheisyydestä. Tällöin mainoksilla pitäisi tavoittaa juuri lähialueella asuvat ihmiset.

Paikallislehdessä mainostaminen toki auttaa rajaamaan tavoitetut henkilöt oikealle alueelle. Ongelmana siinä on, että päädyt mainostamaan kaikille paikallislehden lukijoille, joista vain osa on kohderyhmääsi. Lisäksi osa lukijoista sivuuttaa lehtimainokset joka tapauksessa.

Facebookissa pystyt rajaamaan kohderyhmän hyvinkin tarkasti alueen, sukupuolen ja iän mukaan. Tämän lisäksi kohderyhmää voi rajata kiinnostuksen kohteiden avulla, mutta kun haetaan asiakkaita vain lähialueelta, voi kohderyhmä muuttua liian pieneksi.

Pystyt myös vaikuttamaan siihen, missä mainoksesi näkyy Facebookissa. Voit esimerkiksi valita, että mainosta näytetään pelkästään uutisvirrassa, mutta ei tietokoneilla oikeassa sivupalkissa. Halutessasi saat saman mainoksen pyörimään myös Instagramiin. Tämä onnistuu vaikka yritykselläsi ei olisi Instagram-tiliä.

Alkuun pienellä budjetilla

Facebookissa mainostaminen ei vaadi suuria mainosbudjetteja. Mainostamaan voi lähteä vaikka muutamalla eurolla päivässä. Toki mitä enemmän maksat, sitä enemmän tavoitat kohderyhmääsi kuuluvia ihmisiä. Mutta mainostamista ei kannata pelätä sen takia, että menettäisi suuria summia mainokseen käytettyjä rahoja.

Toki tässäkin asiassa rahaa saa käytettyä paljon, jos niin haluaa. Kohtuullisella mainosbudjetilla kuitenkin selviää jo erittäin hyvin. Kun mainostin omaa hoitolaani, käytetyt summat vaihtelivat 30-80 € muutamia päiviä pyörinyttä mainosta kohti. Suurista summista ei siis ole kyse verrattuna vaikkapa lehtimainokseen.

Facebook-mainokset pystyy maksamaan tällä hetkellä pankki- tai luottokortilla, PayPal-tililtä tai suoraveloituksena pankkitililtä.

Seuraa tuloksia ja reagoi

Kuinka usein olet tiennyt, miten hyvin joku mainoksesi toimii? Lehtimainoksen toimivuutta ajanvaranneina asiakkaina tai nettisivulla kävijöinä on hyvin vaikeaa mitata. Ainoaksi tavaksi toteuttaa seurantaa on kupongilla toimiva tarjous tai ajan varanneilta asiakkailta kysyminen.

Facebookissa pystyt seuraamaan, kuinka paljon mainoksiisi reagoidaan sekä paljonko olet maksanut toteutuneista reagoinneista. Valitsemastasi tavoitteesta riippuen kyseessä voivat olla linkin klikkaukset, tykkäykset, sivuilla käynnit tms. Saat myös tietoa siitä, missä sijoitteluissa mainoksesi toimivat parhaiten ja ketkä kohderyhmässäsi reagoivat siihen ikäryhmän ja sukupuolen mukaan luokiteltuna.

Mikäli mainoksesi ei ala saamaan reagointeja toivomallasi tavalla, sinun on aina mahdollista muuttaa mainosta. Voit katkaista sen näyttämisen kokonaan ja tehdä uuden mainoksen tilalle tai muokata mainoksen kohderyhmää.

Mistä lähteä liikkeelle Facebookissa mainostamisessa

Jotta saisit mainoksillasi heti mahdollisimman hyviä tuloksia, kannattaa aluksi varata hetki aikaa suunnitteluun. Käymällä läpi nämä neljä kohtaa, on mainoksesi perusasiat suunniteltu.

1. Mitä haluat saavuuttaa

Kun lähdet suunnittelemaan Facebook-mainosta, päätä ensin mitä tavoittelet mainoksella. Yleensä palveluita myytäessä toivotaan asiakkaan varaavan aika. Mainoksilla voidaan toki hakea vaikkapa lisää tykkäyksiä Facebook-sivuille, mutta tämä ei tuo sinulle juurikaan (rahallista) hyötyä. Parempi tapa hakea tykkäyksiä on vaikkapa laittaa pystyyn kilpailu Facebook-sivulle.

Lue lisää: Näin hyödynnät Facebook-kilpailun

2. Mitä mainostetaan

Alussa helppo vaihtoehto on tehdä mainos, joka sisältää jonkin tarjouksen. Mainoksen sisältöä suunnitellessa, pidä mielessä mitä haluat asiakkaan tekevän mainoksen nähtyään. Kerro siis selkeästi haluatko asiakkaan varaavan ajan netistä, soittavan sinulle tai laittavan sähköpostia. Muista myös tarvittavat yhteystiedot.

Mikäli tavoitteenasi on saada ajanvarauksia palveluillesi, nettiajanvaraus kannattaa ehdottomasti olla käytössä. Oma kokemukseni on ollut, että nettiajanvarauksen puuttuminen vähentää huomattavasti Facebook-mainosten toimivuutta. Facebookiahan yleensä selaillaan työajan ulkopuolella, jolloin ajanvaraus puhelimitse ei enää onnistu. Toki tuloksia voi saada myös ilman nettiajanvarausta, mutta tämä vaatii todella hyvän tarjouksen, joka saa asiakkaan näkemään ajanvaraamisen vaivan puhelimitse.

3. Kenet halutaan tavoittaa

Seuraavaksi lähdetään miettimään kohderyhmää. Pidä mielessä, että tavoittelet ”osuvimpia” asiakkaita. Vaikka yritykseesi on joskus tullut asiakas paikkakunnalta B, ei mainosta kannata esittää siellä, jos 99% asiakkaistasi on paikkakunnalta A.

Voit miettiä seuraavia seikkoja:

  • minkä ikäiset henkilöt ovat kiinnostuneet mainostamastasi palvelusta? Ovatko kävijät selkeästi esim. yli 45-vuotiaita tai 25-35-vuotiaita?
  • onko kyseessä lähinnä miehille tai naisille mainostettava palvelu vai tavoitteletko molempia asiakkaiksi?
  • Miltä alueelta tavoittelet asiakkaita? Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla voi olla järkevää pienentää aluetta koko kaupungista tiettyihin kaupunginosiin. Vastaavasti pienten kylien ympäröimässä kunnassa voi olla hyvä mainostaa myös lähialueilla, joilta ei välttämättä löydy samoja palveluita.

4. Budjetti ja aikataulu

Lopuksi päätetään, kuinka kauan haluat mainoksen näkyvän Facebookissa ja millaisella budjetilla. Budjetti määritetään päiväkohtaisesti tai kokonaisbudjettina mainostusajalle. Kuten jo aiemmin kerroin, mainostaminen onnistuu pienilläkin summilla, jo vaikkapa 5 eurolla päivässä.

Mainos pitää laittaa näkymään vähintään yhdeksi vuorokaudeksi. Alussa kannattaa seurata saatko joinain tiettyinä viikonpäivinä parempia tuloksia mainoksillasi. Esimerkiksi oman asiakaskuntani kohdalla huomasin, että sunnuntait ja maanantait olivat päiviä, jolloin mainokset toivat parhaiten ajanvarauksia.

Mitä sitten, kun ensimmäinen mainos on tehty?

Kun mainoksesi lähtee pyörimään, voit seurata alkaako se saada reagointeja ihmisiltä. Mainoksia kannattaa testata eri ajankohtina ja erilaisilla sisällöillä. Näin opit, millaiseen mainokseen ja milloin juuri sinun kohderyhmäsi reagoi.

Oletko jo kokeillut Facebook-mainoksia? Millaisia tuloksia sait?

Kommentoi alle!

 

Jätä kommentti