Markkinoi suunnitelmallisesti ja saa enemmän asiakkaita

Huutaako kalenterisi tyhjyyttä ja itse mietit kuumeisesti, mitä nyt tehdään?

Samalla tavalla kuin talvi yllättää autoilijat, vuoden hiljaiset kuukaudet pääsevät helposti yllättämään yrittäjän. Kauneus- ja hyvinvointialoilla ne kuukaudet toistuvat joka vuosi samoihin aikoihin, mutta silti ne tulevat nurkan takaa. Edelliset kuukaudethan olivat niin hyviä, mistä tämä nyt tuli?

Tässä vaiheessa alkaa yleensä kuumeinen markkinoinnin suunnittelu. Tai oikeastaan mahdollisimman hyvän tarjouksen suunnittelu, jotta asiakkaita saataisiin sisään.

Entä jos tähän olisi joku toinen ratkaisu?

Lue eteenpäin ja kerron sinulle, miksi markkinoinnin suunnittelu kannattaa ja miten lähteä siinä liikkeelle.

Markkinoinnin suunnittelu

Markkinoinnin ikävä puoli on se, että ihmiset harvoin reagoivat siihen heti.

Toki, jos teet todella edullisen tarjoukset osa ihmisistä reagoi. He ovat usein sitä porukkaa, joka siirtyy yrityksestä toiseen parhaan tarjouksen perässä. Voit olla työssäsi kuinka hyvä tahansa, mutta näistä ihmisistä et saa vakiasiakkaita. He tulevat sinulle uudelleen vasta, kun teet toisen yhtä hyvän tarjouksen. Valitettavasti superedulliset tarjoukset eivät vaan ole kovin kannattavia sinulle.

Tämä takia markkinoinnissa pitäisi olla pitkäjänteinen. Sitä omaa viestiä pitäisi muistaa toitottaa jatkuvasti eikä vain hiljaisina aikoina.

Mikä tässä sitten on niin vaikeaa?

Monesti yrittäjällä itselläkään ei ole selkeää kuvaa siitä, miten yritystään markkinoi. Tällöin ei voi olettaa, että asiakaskaan ymmärtäisi markkinointiasi. Jos viesti muuttuu erilaiseksi joka kerta, on hankala tietää mitä yritys todella tarjoaa.

Perusta kuntoon

Markkinoinnissa on hyvä lähteä liikkeelle perusteista. Ota käteen kynä ja kirjoita paperille selkeästi vastaukset alla oleviin kysymyksiin. Suosittelen kirjoittamaan vastaukset käsin, koska silloin tulet samalla miettineeksi vastauksia kunnolla.

  • Mitä palveluita tarjoat
  • Kenelle palvelusi on tarkoitettu
  • Mikä erottaa sinut kilpailijoistasi
  • Mitä haluat asiakkaittesi erityisesti tietävän sinusta

Kun olet selvillä siitä kenelle markkinoit ja mitä haluat heidän tietävän yrityksestäsi, voit alkaa asettamaan tavoitteita.

Mieti, mitä haluat markkinoinnillasi saavuttaa. Kannattaa valita selkeä tavoite, jota voit seurata. Tällaisia ovat esimerkiksi uusien asiakkaiden määrä, kuukausittainen myynti tai jonkun tietyn palvelun asiakasmäärä.

Tavoitteesi selvittyä, tee lista asioista, joita sinun pitää tehdä saavuttaaksesi se. Pitäisikö sinun käyttää maksettuja mainoksia enemmän, olla aktiivisempi sosiaalisessa mediassa, jakaa flyereita, järjestää tapahtumia tms.

Pidä mielessä, että jos haluat saavuttaa erilaisia tuloksia kuin ennen, sinun täytyy tehdä asioita eri tavalla.

Epämukavavuusalueella on nimensä mukaisesti epämukavaa, mutta siellä voi myös saada aikaan eniten edistystä.

Tee itsellesi selkeä suunnitelma siitä, mitä aiot tehdä saavuttaaksesi tavoitteesi. Se voi esimerkiksi sisältää tietyn määrän päivityksiä sosiaalisessa mediassa, uuden mainosmateriaalin tilaamista tai tarjouksia asiakkaille.

Nyt kun olet tehnyt itsellesi suunnitelman, tärkein askel on muistaa noudattaa sitä. Suunnitelmat kun monestit jäävät pöytälaatikkoon siinä toivossa, että ne toteuttaisivat itse itsensä.

Markkinointisuunnitelman avulla tiedät aina, millaista viestiä sinun kannattaa välittää asiakkaille. Ei enää paniikinomaista mainosten keksimistä viime tingassa. Pystyt myös tekemään markkinointimateriaaleja valmiiksi, ajastamaan sosiaalisen median sisältöjä ja miettimään mahdolliset tarjoukset rauhassa.

Muista seurata markkinointisi tuloksia. Kirjaa esimerkiksi Excel-taulukkoon tai vihkoon tavoitteesi ja miten etenet niitä kohti. Tälloin näet helpommin, miten markkinointitoimenpiteesi ovat toimineet. Ole myös tarvittaessa joustava. Jos jokin suunnitelmasi osa ei toimi, kokeile jotain muuta sen sijasta.

Lue myös:

7 vinkkiä somen hyödyntämiseen markkinoinnissa

Nettisivut näkyviin hakukoneoptimoinnilla

Vinkit kauneushoitolan markkinointiin

 

Jätä kommentti