fbpx

Kirkasta tavoitteesi

Milloin viimeksi olet miettinyt mihin suuntaan olet viemässä yritystäsi? Arjen työn keskellä yrityksen toiminnan suunnittelu pitkällä aikavälillä helposti unohtuu. Töitä ja päätöksiä tehdään sitä mukaan, kun ne tulevat eteen ilman sen suurempia suunnitelmia.

Suunnitelman tekeminen kuitenkin kannattaa. Sen avulla kirkastat yrityksesi tavoitteita ja helpotat omaa päätöksentekoasi. Tässä muutamia kohtia, joita sinun kannattaa lähteä miettimään. Kirjoita vastauksesi ylös paperille. Käsinkirjoittamalla alat miettiä vastauksiasi kunnolla ja omat ajatuksesi selkiytyvät.

Nykyhetki

Kirjoita itsellesi ylös, mikä on yrityksesi tilanne tällä hetkellä. Mikä menee hyvin ja mikä vaatii kehittämistä. Mitkä ovat suurimmat ongelmasi juuri nyt? Näin saat selkeän kuvan siitä, mistä lähdet liikkeelle.

Tavoite

Mihin haluat päästä? Tavoitteeksi kannattaa valita jotain mitä pystyt helposti seuraamaan esimerkiksi kuukausimyynti tai asiakasmäärä. Jos tavoitteesi on kaukana nykytilanteesta, pilko se pienempiin osiin. Tällöin on helpompaa löytää askelia, joilla pääset lähemmäksi lopullista tavoitettasi.

Miten erotus kilpailijoista

Mikä tekee yrityksestäsi erilaisen kuin kilpailijasi? Se voi olla palvelu, jota muut eivät tarjoa tai toimiminen erilaisella konseptilla. Ehkä hoitolassasi tai kampaamossasi käytetään vain tuoksuttomia tuotteita tai asiakas saa nauttia hoidostaan hiljaisuudessa.

Asiakkaasi

Mieti, kuka potentiaalinen asiakkaasi on. Monesti asiakkaiksi valitaan kaikki, jotka asuvat sopivan välimatkan päässä ja ovat sopivassa ikäryhmässä. Älä kuitenkaan jää tähän vaan rajaa asiakkaasi tarkasti. Millaiset asiakkaat arvostavat juuri sinun yrityksesi erikoisosaamista tai palvelutapaa?

Palvelusi

Sopivatko nykyiset palvelusi konseptiisi? Ovatko ne asiakkaalle selkeitä? Onko sinulla palveluita, joita ostetaan hyvin harvoin? Käy palvelusi läpi ja mieti vievätkö ne yritystäsi haluamaasi suuntaan ja antavatko asiakkaallesi selkeän kuvan siitä, millainen yrityksesi on.

Markkinointi

Miten teet markkinointia tällä hetkellä ja millaisia tuloksia saat siitä? Ovatko tulokset hyviä vai kaipaavatko ne parantamista? Tavoitatko potentiaaliset asiakkaasi? Kun olet selkeyttänyt palvelukonseptisi ja potentiaaliset asiakkaasi, mieti kertooko markkinointisi asiakkaallesi oikeita asioita yrityksestäsi. Viestitkö niitä asioita, jotka erottuvat sinut kilpailijoistasi ja kiinnostavat asiakkaitasi vai jostain muusta?

Kirkastuivatko tavoitteesi? Muista kirjoittaa itsellesi lista asioista, joita teet päästäksesi tavoitteeseesi. Ne voivat olla pieniä askelia, joita otat säännöllisesti.

Jätä kommentti