Kauneushoitolan nettisivut kuntoon

Eivätkö kauneushoitolan nettisivut tuo asiakkaita? Tai mietitkö nettisivujen toteuttamista hoitolallesi?

Tässä artikkelissa käyn läpi:

  • Miksi jokainen kauneushoitola tarvitsee nettisivut
  • Kannattaako nettisivut tehdä itse
  • Mistä lähteä liikkeelle nettisivujen toteuttamisessa sekä
  • Miten saat nettisivusi asiakkaiden eteen

Miksi jokainen kauneushoitola tarvitsee nettisivut

Sosiaalisen median aikana on helppo ajatella, että ehkä kauneushoitolasi ei tarvitsekaan kotisivuja. Sinullahan on jo Instagram, Facebook sekä nettiajanvaraus, jolle on oma erillinen sivunsa. Eikö riitä, että asiakkaat ohjataan Instagramin biosta nettiajanvaraukseen?

Yksi suurimpia etuja omissa nettisivuissa on uusien potentiaalisten asiakkaiden tavoittaminen. Moni asiakas hakee uutta palveluntarjoajaa Googlen kautta. Tällöin sosiaalisen median tilit eivät saa yhtä hyvin näkyvyyttä verrattuna kotisivuihin ellei asiakas osaa hakea jo valmiiksi sinun yritystäsi.

Kauneushoitolan nettisivut ja sosiaalinen media ovat molemmat loistavia omassa tarkoituksessaan. Nettisivut kertovat laajemmin yrityksestäsi ja tarjoavat asiakkaalle tarkempaa tietoa helposti löydettävässä muodossa. Sosiaalinen media taas esittelee tarkemmin työnäytteitä ja arkea yrityksessäsi.

Teenkö kauneushoitolan nettisivut itse vai ostanko toteutuksen?

Erilaisia vaihtoehtoja kotisivujen toteutukseen on nykyisin paljon ja aloittelijakin voi halutessaan toteuttaa nettisivut itse. Tässä muutama asia, joita kannattaa miettiä, kun harkitset sivujen tekemistä itse.

  • Mikä aikataulusi on? Jos et ole ikinä ennen toteuttanut nettisivuja, kannattaa varautua siihen, että joudut varaamaan alussa aikaa opetteluun valitsit sitten minkä tahansa alustan sivuillesi. Pelkän teknisen toteutuksen lisäksi nettisivuihin liittyy myös hakukoneoptimointi, joka sisältää niin sivujen tekniseen puoleen kuin sisältöönkin liittyviä asioita.

  • Tiedätkö mikä yrityksesi visuaalinen ilme on? Olethan miettinyt yrityksesi visuaalisen ilmeen valmiiksi? Visuaalinen ilme sisältää yrityksesi logon ja markkinoinnissa käytettävät värit sekä fontit. Sen tarkoituksena on kuvata kauneushoitolasi brändiä eli vahvistaa niitä mielikuvia, joita haluat asiakkailla olevan yrityksestäsi. Jotta voit suunnitella kauneushoitolasi visuaalisen ilmeen, sinulla täytyy siis olla myös yrityksesi brändi selkeänä mielessäsi.

  • Kuinka selkeä kuva sinulla on toivomastasi lopputuloksesta? Nettisivujen visuaalisen puolen toteuttaminen onnistuu helpommin, kun sinulla on jo valmiiksi kuva siitä, miltä haluat lopputuloksen näyttävän. Jos tuntuu, että et tiedä yhtään miltä haluat sivujen näyttävän tai visuaalinen puoli ei ole vahvuutesi, kannattaa harkita alustaa, joka tarjoaa valmiit pohjat tai sivujen toteutuksen ostamista.

  • Kuinka paljon olet valmis joustamaan unelmiesi nettisivuista? Kun lähdetään toteuttamaan nettisivuja itse, kannattaa ottaa huomioon, että moni valmis sivualusta ei anna sinulle mahdollisuutta muokata kaikkia seikkoja ulkoasussa. Voi siis olla, että joudut tekemään kompromisseja tai vaihtoehtoisesti käyttämään aikaa esim. css:n opetteluun.

Kauneushoitolan nettisivut: kaikki lähtee brändistä

Ajattele, jos lähtisit tekemään kotisivuja kauneushoitolallesi, mutta et tietäisi

  • kuka on unelma-asiakkaasi
  • mitä haluat hänelle viestiä
  • millaisen mielikuvan haluat luoda yrityksestäsi 
  • mitkä ovat yrityksesi brändivärit ja -fontit.

Tämän takia ennen nettisivujen toteuttamista kannattaakin käyttää aikaa oman yrityksen brändin miettimiseen.

Jos olet törmännyt yrittäjään, joka voivottelee, että nettisivuilla on kävijöitä, mutta aikoja ei varata, ongelma on yleensä tämä. Nettisivuilta ei käy selkeästi ilmi, ketä yritys palvelee. Lisäksi viesti ja visuaalinen ilme voivat olla täysin vastakkaisia.

Usein myös ongelmaksi muodostuu se, että brändi puuttuu kokonaan. Ei olla mietitty kunnolla, ketä palvellaan ja millä tavalla. Tällöin nettisivuilla ei pystytä oikein puhuttelemaan ketään. Jopa sillä teinistä mummoon asiakkaita palvelevalla kauneushoitolalla on ihanneasiakas, joka arvostaa tiettyjä asioita. Nämä ovat niitä seikkoja, joita myös nettisivuilla pitäisi tuoda esille.

Tärkeimmät asiat kauneushoitolan nettisivuilla

Teitpä nettisivut itse tai et, sinun pitää joka tapauksessa miettiä mm. mitä haluat asiakkaiden löytävän sivuilta.

Ensimmäinen mietittävä asia on kotisivujen rakenne. Yleensä nettisivut koostuvat etusivusta ja alasivuista kuten hinnastosta, yhteystiedoista jne. Jotta voit kirjoittaa sisällön sivustolle, sinun pitääkin miettiä, mitä kaikkia sivuja haluat ja tarvitset. 

Hakukoneoptimoinnin kannalta yhdellä sivulla on hyvä olla vähintään 300 sanaa tekstiä. Siksi kannattaakin miettiä, onko tarpeen tehdä vaikkapa joka palvelulle omaa sivuaan, jos tiedät, että tekstiä ei tule olemaan paljoa.

Kun olet selvillä haluamistasi sivuista, voit lähteä miettimään sivujen sisältöä. Jos sisällön kirjoittaminen tuntuu vaikealta, käy lataamassa ilmainen Opas sisällön kirjoittamiseen täältä.

Sisältöä ja sivujen rakennetta miettiessä on hyvä pitää mielessä, mitä haluat asiakkaan tekevän nettisivuillasi. Kun puhutaan kauneushoitolasta, yleensä tavoitteena on saada asiakas varaamaan aika. Siksi ajanvaraus mahdollisuus kannattaa laittaa esille mahdollisimman selkeästi ja useampaan kohtaan nettisivuilla. Nykyisin nettiajanvarauksen tarjoaminen kannattaa ehdottomasti. Kätevin vaihtoehto on käyttää jotain valmista nettiajanvarauspalvelua, kuten Timma, Vello, Booksalon tai Slotti.

Miten saat kauneushoitolan nettisivut asiakkaiden eteen

Pelkästään nettisivujen tekeminen kauneushoitolalle ei takaa sitä, että asiakkaat löytävät sivut. Tässä muutama asia, jotka kannattaa tietää hakukoneoptimoinnista.

  • Tee ilmainen Google Search Console -tili. Search Console antaa tietoa mm. siitä, millä hakusanoilla nettisivuillesi tullaan. Sinne voit myös ilmoittaa kotisivujesi sivustokartan osoitteen. Sivustokartta kertoo Googlelle sivujesi rakenteen ja mitä ne sivuja ne sisältävät, jotta sivujesi indeksointi on helpompaa. Jos nettisivusi on tehty WordPressillä, sivustokartan saa tehtyä esimerkiksi hakukoneoptimointi-lisäosalla kuten RankMath SEO tai Yoast SEO. Valmiiden sivualustojen kohdalla, alustan ohjeista löytyy yleensä tieto sivustokartan osoitteesta.

    Lisäksi kannattaa tehdä myös ilmainen tili Google Analyticsiin, josta saat tietoa mm. sivujesi kävijämääristä.

  • Googlen hakutulosten alkupäähän nouseminen voi viedä aikaa ja vaatia työtä. Kukaan ei voi sanoa sinulle varmasti, kuinka nopeasti sivusi nousevat Googlen hakutuloksissa. Se on kuitenkin varmaa, että hakutuloksissa paras paikka on ensimmäisellä sivulla ja mahdollisimman korkealla.

    Mahdollisuuksiasi päästä hakutulosten kärkipäähän voit parantaa panostamalla hakukoneoptimointiin. Hakukoneoptimointiin vaikuttavat niin nettisivujesi sisältö, tekninen toteutus kuin se, miten paljon sivujesi osoitetta jaetaan muualla netissä.

    Opas sisällön kirjoittamiseen käy myös lyhyesti läpi sisällön hakukoneoptimointia. Kattavia artikkeleita hakukoneoptimoinnista löydät mm. Backlinko.com -blogista.

  • Google arvostaa uutta ja alkuperäistä sisältöä. Google pitää siitä, että nettisivuillesi tulee uutta sisältöä, jota ei löydy muualta. Alkuperäisellä tarkoitan nimenomaan tätä eli teksti on itse kirjoittamaasi eikä vaikkapa maahantuojan tai laitevalmistajan sivuilta kopioitua.

    Hyvä tapa saada nettisivuilleen säännöllisesti uutta sisältöä on kirjoittaa blogia. On hyvä pitää mielessä, että blogi tarvitsee tietenkin myös lukijoita. Sen takia kannattaakin miettiä, mistä asiakkaasi haluaisivat lukea. Jos blogin pitäminen kiinnostaa, kannattaa tutustua Tiia Konttisen materiaaleihin bloggaamisesta.

  • Tee Google My Business -tili. Google pitää myös siitä, että yritykset käyttävät heidän palveluitaan. Yksi näistä ilmaisista palveluista on My Business, jossa voit tehdä sivun yrityksellesi. My Business -tilin omaavilla yrityksillä on myös mahdollisuus päästä näkyviin Googlen kartalla.

    Olet ehkä huomannut vaikkapa paikallista kampaamoa hakiessasi, että ensimmäisenä hakutuloksissa on pieni kartta, jossa näkyy hakemiasi yrityksiä. Näillä yrityksillä on My Business -tili, joka mahdollistaa pääsyn kartalla näkyviin hakutuloksiin.

  • Pyydä arvosteluja asiakkailta. Google seuraa asiakkailta saatuja arvosteluja. Mitä parempia arvosteluja, sitä todennäköisemmin Google myös pitää yritystäsi hyvänä vastauksena asiakkaan hakuun. Google My Business tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden jättää arvosteluja ja sitä kannattaakin hyödyntää.

Toivottavasti nämä vinkit auttavat sinua viemään kauneushoitolasi nettisivuja eteenpäin. Jos kaipaat apua kotisivujen toteuttamisessa, tutustu palveluihin täällä ja varaa aika ilmaiseen alkukartoitukseen.

Aiheeseen liittyvää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *