fbpx

Helpota työtäsi – graafinen ohjeistus

Viimeisissä postauksissani kerroin sinulle yritysilmeen luomisesta ja miten hyödynnät sitä netissä. Mutta miten se auttaa, kun haluat saada mainosmateriaalin tehtyä mahdollisimman helposti? Alat tehdä mainosta, mutta et muista, mikä sen käyttämäsi fontin nimi olikaan. Alat käydä kirjainvaihtoehtoja läpi koneeltasi. Seuraavaksi vertaat, osasitko valita juuri oikein vihreän sävyn, joka mätsää kaikkiin muihin kuviisi. Kuulostaako tutulta? Ratkaisu tähän on niinkin yksinkertainen kuin graafinen ohjeistus.

Kaikki tiedot yhteen paikkaan eli graafinen ohjeistus

Graafinen ohjeistus kertoo, miten yritysilmettä käytetään markkinoinnissa. Mitä fontteja, värejä, logoja jne. tarvitaan. Jos googlaat graafisen ohjeistuksen, saat pitkän listan linkkejä eri liittojen, virastojen ja yhdistysten graafisiin ohjeistuksiin. Usein ne ovat useamman sivun tiedostoja. Pienyrittäjällä ohjeistuksen ei tarvitse olla näin peruusteellinen. Omaa työtäsi kuitenkin helpottaa, kun kaikki tarpeellinen löytyy yhdestä paikasta.

Helpointa on kerätä tarvittavat tiedot yhteen tiedostokansioon tietokoneellesi. Jos tietoihin pitäisi päästä käsiksi eri koneilta, on Dropbox kätevä vaihtoehto. Tee kirjoitusohjelmalla tiedosto, johon kirjaat ylös käyttämäsi fontit, värit ja muut tiedot, joita tarvitset. Tallenna tiedosto samaan kansioon logon, mainoskuvien ym. markkinoinnissa tarvitsemasi sähköisen materiaalin kanssa.

Säästä aikaa

Kansioon kannattaa kerätä tavallisten logojen, fonttien ja värien lisäksi muutakin mainosmateriaalia. Esimerkiksi Facebookilla on omat suosituksensa linkkien ja mainosten yhteyteen tulevien kuvien koosta. Sinun kannattaakin tehdä valmiiksi oikeankokoisia kuvia, joita voit helposti noutaa, kun tarvitset niitä. Näin postausten tekeminen nopeutuu, kun et joudu miettimään, millaisen kuvan liittäisit nettisivujen linkkiin.

Nyt on siis yritysilme käyty läpi. Toivottavasti sait apuja yhtenäisen yritysilmeen suunnitteluun ja siihen, miten voit hyödyntää sitä netissä.

Aiemmat postaukset aiheesta löydät alta.

Yritysilme – mistä lähteä liikkeelle

Miten hyödynnät yritysilmettä netissä

Jätä kommentti