Erottuuko yrityksesi joukosta

Tuntuuko, että potentiaaliset asiakkaasi eivät vain löydä sinua ja naapuruston kilpailijat keräävät kaikki asiakkaat? Kauneus- ja hyvinvointialoilla on tehty usein asiat juuri niin kuin kaikki muutkin tekevät. Sivuvaikutuksena tälle on se, että yrityksesi on samanlainen kuin kaikki kilpailijatkin eikä asiakas näe osaamisessasi tai palveluissasi mitään erikoista. Tietävätkö sinun asiakkaasi, mikä tekee yrityksestäsi erilaisen kuin muut?

Tunne oma juttusi

Jokaisen yrittäjän tulisi tietää, mikä hänen yrityksensä liikeidea on. Ketä hän palvelee, millaisia palveluita hän tarjoaa ja miten yritys eroaa lähimmistä kilpailijoista. Tässä kohtaa moni kompastuu siihen, että halutaan palvella ketä vaan, joka ovesta tulee sisään. Kunhan vaan saadaan asiakkaita.

Älä ymmärrä väärin. En ohjeista sinua käännyttämään vanhuksia liikkeesi ovelta, jos asiakasryhmäsi on eläkeläisten sijaan kolmekymppiset työssäkävijät. Mutta jotta asiakkaat reagoisivat markkinointiisi ja huomaisivat yrityksesi, sinun pitää osata kertoa mitä tarjoat ja kenelle.

Kerro selkeästi liikeideasi

Opettele kertomaan liikeideasti lyhyesti ja selkeästi. Esim. kauneushoitolani tarjoaa rentouttavia, käsintehtyjä hoitoja rauhallisessa ympäristössä tai meiltä saat tehokkaita hoitoja ongelmaiholle. Näin asiakas näkee helposti pystyisitkö juuri sinä auttamaan häntä. Esittelemällä yrityksesi pitkällä litanialla palveluita, jäät hyvin harvan mieleen.

Varsinkin pienellä paikkakunnalla voi olla välttämätöntä, että tarjotaan laajaa kirjoa palveluita, jotta asiakkaita on tarpeeksi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sinulla ei voisi olla selkeästi rajattua liikeideaa. Palveluidesi taustalla voi olla tietty ideologia ja tapa palvella asiakkaitasi. Tuo nämä selkeästi esille.

Ole johdonmukainen

Kun tiedät, mihin haluat keskittyä ja millaisen kuvan haluat antaa yrityksestäsi, ole johdonmukainen. Kerro liikeideasi selkästi nettisivuillasi ja tuo se esille markkinoinnissasi. Tee sosiaaliseen mediaan päivityksiä, joissa liikeideasi tulee esille.

Kannattaa myös miettiä kohtaavatko toimitilasi ja asiakkaille yrityksestäsi antamasi kuva toisensa. Valitettavasti välillä törmää siihenkin, että mainostettua rauhallisuutta ja seesteisyyttä ei enää toimitiloista löydykään.

Yrityksesi liikeidean jääminen asiakkaiden mieleen vaatii toistoa. Muutamien nähtyjen mainosten jälkeen osalle ihmisistä voi jo tulla mieleen, että tämä olikin se yritys. Voi vaatia kuitenkin paljon toistoa, että uudet asiakkaat löytävät luoksesi. Kannattaa siis pitää mielessä, että markkinointi vaatii aina pitkäjänteisyyttä ja johdonmukaisuutta.

Onko yrityksesi liikeidea ollut tarkkana mielessäsi alusta asti vai onko liikeidea jäänyt hyvin yleiselle tasolle?

Jätä kommentti