7 vinkkiä somen hyödyntämiseen markkinoinnissa

Sinä ja yrityksesi olette varmasti molemmat somessa. Suurin osa kauneudenhoitoalan yrittäjistä tietää kyllä somen voiman. Sen hyödyntäminen jää kuitenkin usein pintaraapaisuksi, koska ei oikein tiedetä, miten hyödyntää somea parhaiten. Listasin sinulle 7 vinkkiä somen hyödyntämiseen kauneudenhoitoalan markkinoinnissa.

1. Anna asiakkaillesi mahdollisuus tutustua sinuun

Sosiaalinen media antaa sinulle mahdollisuuden kertoa itsestäsi, yrityksestäsi ja osaamisestasi asiakkaille. Voit kirjoittaa blogia tai päivityksiä, jakaa artikkeleita tai tehdä videoita. Somen kautta pääset lähestymään niin vanhoja kuin uusia, potentiaalisia asiakkaita.

Sinun kannattaa julkaista sisältöä, joka luo asiakkaalle selkeää kuvaa sinusta yrittäjänä ja tarjoamistasi palveluista. Päivityksissä voi olla niin asiaa kuin kevyempääkin sisältöä. Mieti millaisen kuvan haluat asiakkaiden saavan sinusta ja yrityksestäsi ja lähde rakentamaan näkyvyyttäsi sosiaalisessa mediassa tämän pohjalta.

2. Tuota asiakkaillesi hyötyä

Tehdessäsi sisältöä sosiaaliseen mediaan, muista, että mukana pitää olla asiakkaalle hyödyllistä sisältöä. Tämä voi olla esim. vinkkejä kauneudenhoitoon tai hyvinvointiin tai hyviä artikkeleita sopivaan aiheeseen liittyen. Jaa ja tuota sellaista sisältöä, josta asiakkaasi näkee, että olet alasi asiantuntija, ja josta hän saa hyötyä.

3. Sosiaalinen media ei ole pelkkä mainoskanava

Tämä kohta tuottaa monelle yrittäjälle ongelmia. Sosiaalisen median tarkoituksena on jakaa kiinnostavaa sisältöä asiakkaillesi. Vaikka mielellämme ajattelemme, että mainoksemme ovat asiakkaalle kiinnostavia, niin ne eivät voi olla pääosassa. Mainosten pitäisi olla vain pieni osa tuottamastasi sisällöstä.

4. Pidä tietosi ajantasalla

Muista pitää sosiaalisen median tilisi ajantasalla. Päivitä yhteystietosi, kerro muutoksista jne. Jos sinulla on nettiajanvaraus, laita linkki siihen selkeästi esille. Mikäli sinulla ei jostain syystä ole nettisivuja, kannattaa esim. Facebookiin laittaa näkyviin mahdollisimman paljon tarpeellista tietoa, kuten hinnasto.

5. Julkaise tarpeeksi usein

Sosiaalisessa mediassa pitäisi myös pysyä aktiivisena. On aivan ymmärrettävää, että esim. lomillasi et välttämättä julkaise sisältöä aktiivisesti. Mutta jos viimeisin julkaisusi on vuoden tai parin takaa, asiakas alkaa helposti epäillä, onko yritys edes toiminnassa. Vaihtelevaa sisältöä pitäisi julkaista ainakin pari kertaa viikossa.

6. Uskalla kokeilla uudenlaisia päivityksiä

Uskaltaudu tekemään erilaisia päivityksiä. Jämähdämme helposti tekemään kiireessä asioita samalla tavalla kuin aina ennenkin. Sen takia somessakin monen yrityksen sivuilla pyörivät samat kuvat ja tekstit uudelleen ja uudelleen.

Välillä tekee hyvää lähteä oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Ota itse julkaistavat kuvat, tee videoita yrityksestäsi tai palveluistasi ja esiinny myös itse yrityksesi somessa.

7. Muista käytöstavat

Sosiaalinen media antaa asiakkaille loistavan mahdollisuuden antaa sinulle palautetta. Monesti suuri osa tästä on positiivista, mutta joukkoon mahtuu myös tyytymättömiä asiakkaita.

Joskus negatiiviset palautteet saattavat olla mielestäsi syystä tai toisesta paikkaansa pitämättömiä. Varsinkin tässä kohdassa kannattaa pitää mielessä, että sosiaaliseen mediaan tekemät julkiset päivityksesi säilyvät pitkään. Aina kannattaa siis vetää pari kertaa syvään henkeä ja miettiä, miten haluat asiakkaalle vastata. Asiallinen vastaus antaa sinusta yrittäjänä huomattavasti paremman kuvan kuin provosoituminen. Tästä Ylen artikkelista löydät hyviä vinkkejä kommentointiin Katleena Kortesuolta.

Aiheeseen liittyvää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *