Kuvassa kannettava tietokone pöydällä sekä teksti

6 asiaa, jotka tarvitset nettisivujesi etusivulle

Nettisivujesi etusivu on yksi tärkeimmistä sivuista verkkosivuillasi. Se on yleensä ensimmäinen sivu, jonka kävijät näkevät, joten on tärkeää, että se antaa hyvän ja selkeän kuvan yrityksestäsi.

Jos nettisivusi olisivat talo, niin etusivu olisi talon eteinen. Se antaa vierailijoille heti jonkinlaisen tunteen siitä, mihin he ovat tulleet. Sieltä vieraat myös ohjataan eteenpäin.

Tässä blogitekstissä käynkin läpi 6 asiaa, jotka tarvitset nettisivujesi etusivulle parantaaksesi verkkosivujasi.

Alku, joka kiinnittää kävijän huomion

Etusivusi header-osion (eli sivujen yläosan, jonka kävijä näkee heti sivun avatessaan) pitäisi kiinnittää kävijän huomio heti ja kertoa hänelle, että hän on tullut juuri oikeaan paikkaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kerrot hänelle mitä odottaa, kuka olet ja miten autat häntä.

Esimerkiksi ilman ajanvarausta toimivan parturin header-osiossa kannattaa olla logon lisäksi huomion kiinnittävä otsikko, kuten “Hiustenleikkaus ilman ajanvarausta arkisin ja lauantaisin”. 

Tämä saattaa kuulostaa tylsältä, mutta se kertoo kävijälle heti, mikä yrityksen toimintaidea on. Lisäksi ihmiset, jotka haluavat päästä hiustenleikkaukseen heti, etsivät sopivaa paikkaa Googlesta luultavasti juuri “hiustenleikkaus ilman ajanvarausta” termillä. Tällöin heti otsikon jälkeen kannattaa myös laittaa linkki yhteystietoihin tai karttaan, jotta kävijä voi tarkistaa liikkeen sijainnin helposti.

Jos taas kyseessä on vaikkapa markkinointivalmentaja, joka auttaa kauneusalan yrittäjiä sisällöntuotannossa, otsikko voisi olla “Oletko valmis luomaan sisältöä, joka tuo kauneusalan yrityksellesi asiakkaita?”. Otsikko kertoo selkeästi mistä on kyse ja ketä autetaan. Tämän jälkeen kävijän voi ohjata esim. palvelut-sivulle tai valmennuksen myyntisivulle.

Nettisivujen valikko

Nettisivujesi valikon pitäisi olla helppo käyttää ja sen tulisi sisältää kaikki nettisivujesi tärkeimmät sivut. Tällaisia ovat esim. etusivu, kuka olen / esittelysivu, palvelut ja / tai hinnasto, yhteystiedot sekä blogi.

Valikko on myös hyvä sijoittaa nettisivuillasi selkeästi erottuvaan kohtaan, kuten sivujen yläreunaan. Tarkista myös, että valikko on selkä ja toimii hyvin myös mobiililaitteilla.

Somepainikkeet

Etusivulle on hyvä laittaa myös somepainikkeet, joista kävijä pääsee helposti tutustumaan sosiaalisen median tileihisi ja seuraamaan sinua somessa. Tämä auttaa sinua luomaan pysymään asiakkaidesi mielessä.

Somepainikkeet kannattaa laittaa kohtaan, josta ne on helppo löytää. Tällaisia ovat yleensä esimerkiksi sivun yläreuna esim. valikon yläpuolella tai sivun alareuna.

Uutiskirjeen tilauslomake

Toinen tapa pitää yhteyttä sivustosi kävijöihin, on saada heidät liittymään sähköpostilistallesi. Tämä onnistuu helpoiten laittamasi uutiskirjeesi tilauslomake myös nettisivuillesi. 

Pelkkä uutiskirjeen tilauslomake saa kävijät liittymään sähköpostilistallesi melko huonosti. Siksi uutiskirjeen tilauslomakkeeseen kannattaakin liittyy aina jokin hyöty asiakkaallesi. Tämä voi olla esim. alennuskoodi tai ilmainen opas.

Uutiskirjeen tilauslomakkeen voi sijoittaa etusivulla esim. sisällön sekaan, sivun reunaan tai alapalkkiin.

Lue lisää: Kannattaisiko kirjoittaa uutiskirjettä

Tuo esille brändipersoonasi

Vaikka nettisivujen kannattaakin olla ammattimaiset, tämä ei tarkoita, etteikö verkkosivuilla kannattaisi tuoda esille brändipersoonaasi.

Esittele nettisivuilla myös itsesi (sekä mahdolliset työntekijäsi), puhu yrityksesi arvoista ja pyri kertomaan, miten ne tulevat asiakkaalle näkyviin toiminnassasi. Tämä auttaa asiakasta näkemään yrityksesi henkilökohtaisemmalla tasolla.

Linkit tärkeimmille sivuillesi

Varmista, että etusivultasi löytyy linkit kaikille tärkeimmille sivuillesi.

Mainitsin jo alussa, että nettisivujesi etusivu on kuin talon eteinen. Linkkien lisääminen etusivulle auttaa kävijää löytämään tarvitsemansa tiedot nettisivuiltasi. Se myös auttaa pitämään kävijät sivuillasi pidempään ja verkkosivun sisäiset linkit ovat myös hyviä hakukoneoptimoinnin kannalta.

Lopuksi

Nettisivujesi etusivu on se paikka, jossa voit tehdä hyvän ensivaikutelman sivustosi kävijään. Varmista, että yrityksesi brändi ja palveluidesi arvo ovat hänelle heti selkeitä. Jos sinulla on nämä kuusi kohtaa kunnossa etusivullasi, huomaat, että nettisivusi alkavat tuoda sinulle enemmän varauksia ja asiakkaita.

Mikä on suurin haasteesi nettisivujesi etusivulla?

Aiheeseen liittyvää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.