5 vinkkiä ammattimaisiin nettisivuihin
Pelkkä nettisivujen olemassaolo ei vielä riitä tuomaan yritykselle asiakkaita. Sillä, millaisen kuvan sivut antavat yrityksestäsi on nimittäin suuri merkitys. Vanhentuneet tai sekavat nettisivut eivät houkuttele asiakkaita vaan enemminkin ajavat heitä pois.
Mihin sinun kannattaisi sitten panostaa, jotta saat varmasti ammattimaiset nettisivut yrityksellesi? Teen itse palveluyrityksille nettisivuja, joten totta kai suosittelen sinua palkkaamaan ammattilaisen. Ymmärrän kuitenkin, että aina tämä ei vain ole mahdollista.
Listasin sinulle 5 asiaa, jotka auttavat sinua tekemään nettisivuistasi ammattimaisen näköiset.
Laita perusasiat kuntoon
Vieläkin löytyy nettisivuja, joiden kohdalla on selvästi ajateltu, että riittää kun netissä on esillä jotenkin. Monesti on päätetty tehdä nettisivut itse, mutta ei olla haluttu panostaa yhtään enempää kuin on pakko.
Nettisivut voivat olla tehty esimerkiksi Blogspotilla tai Wixin ilmaisversiolla eikä sivuille ole hankittu omaa domainia. Tämän takia sivujen verkko-osoite saattaa olla esim. sivu.blospot.com. Ilmaiset palvelut ovat myös yleensä ilmaisia, koska niissä on mainoksia. Yrityksen nettisivulla saattaa siis pyöriä samaan aikaan jonkun muun firman mainoksia.
Vaikka päättäisitkin tehdä nettisivut itse, muista, että ainakin domainiin ja webhotelliin/maksulliseen nettisivupakettiin kannattaa panostaa, jotta sivusi vaikuttavat ammattimaisemmilta.
Nettisivujen ulkoasu
Se, millainen ulkoasu nettisivuillasi on, vaikuttaa myös osaltaan yrityksesi uskottavuuteen. Täyteen ahdetut ja hankalasti luettavat nettisivut, jotka eivät toimi kännykän ruudulla, eivät ole kovin ammattimaiset.
Kiinnitä siis huomiota ulkoasun suunnitteluun. Jos tuntuu siltä, että et ole varma omista suunnitelijan taidoistasi, niin hyvänä vinkkinä voi pitää sitä, että yksinkertainen on aina kaunista. Panosta laadukkaisiin kuviin, selkeään värimaailmaan ja helposti luettavaan fonttiin.
Tärkeää on myös, että nettisivusi ovat responsiiviset. Tämä tarkoittaa, että ne muokkautuvat oikeaan, helposti luettavaan kokoon ja muotoon niin tietokoneella, tabletilla kuin kännykälläkin. Netin selaaminen ja tiedon etsintä tapahtuu enenevässä määrin mobiililaitteilla, joten nettisivujesi pitää toimia myös niissä.
Puhutko itsestäsi vai asiakkaastasi
Nettisivujesi sisällön pitäisi kiinnostaa asiakastasi. Mikä meitä ihmisiä sitten useimmiten kiinnostaa? Me itse ja meidän ongelmamme.
Kun kirjoitat tekstejä nettisivuillesi, älä unohda asiakastasi. Puhu (tai oikeastaan kirjoita) asiakkaallesi hänen ongelmistaan ja miten voit auttaa häntä. Tämä unohtuu yllättävän monelta yritykseltä. Se, miten sinä voit auttaa, erottaa sinut usein muista yrittäjistä.
Sisällön kirjoittaminen muuttuu huomattavasti helpommaksi, kun sinulla on selkeä kuva siitä, kuka asiakkaasi on ja miten voit auttaa häntä. Tämän jälkeen voit miettiä sisältöjä tehdessäsi tuotko varmasti asiakkaasi ongelman ja ratkaisun siihen esille.
Tee nettisivuillesi selkeä rakenne
Mieti, kuinka paljon tietoa haluat nettisivuillesi sisällyttää ja kuinka paljon sitä todellisuudessa tarvitset. Tämä vaikuttaa paljolti sivustosi sivumäärään. Asiakkaan navigointia sivustolla ei välttämättä helpota se, että yksittäisiä sivuja on kymmenen kappaletta, jos riittävän tiedon olisi saanut sisällytettyä viiteen sivuun.
Ei kannata myöskään yliarvioida asiakkaan kiinnostusta sivuilla oleviin teksteihin. Moni asiakas haluaa etsiä tarvitsemansa tiedon nopeasti ja pitkät tekstinpätkät jäävät silloin lukematta.
Kun mietitään hakukoneoptimointia (eli miten saada nettisivusi sijoittumaan esim. Google hakutuloksissa mahdollisimman hyvin), olisi hyvä, että yhdellä sivulla olisi ainakin 300 sanaa, mieluummin 500 sanaa. Tältäkin kannalta on parempi miettiä, miten ja minkä otsikon alle yhdistelet asiakkaan tarvitseman tiedon sen sijaan, että ripottelet 100-200 sanan tekstejä usealle eri sivulle.
Blogin pitäminen yrityksen nettisivuilla antaa sinulle myös mahdollisuuden kirjoittaa pidempiä ja tarkempia tekstejä eri aiheista. Blogissa nämä tekstit ovat omana osionaan eivätkä vaikeuta nettisivun selaamista.
Lue lisää: Nettisivut näkyviin Googlessa hakukoneoptimoinnilla
Call To Action eli kerro, mitä haluat asiakkaan tekevän
Call To Action eli CTA on ehkä yksi tärkeimpiä asioita nettisivuillasi, mutta se jää usein puuttumaan. CTA:n tarkoitus on kertoa asiakkaalle, mitä hänen tulee tehdä seuraavaksi. Eli niinkin yksinkertaista kuin ”varaa aika tästä” tai ”osta täältä”.
Voit ajatella CTA:ta vähän kuin kaupan viemisenä loppuun. Kun olet kertonut kaikki hyödyt, ehdota kauppaa. Samalla tavalla, kun olet kertonut nettisivuillasi asiakkaalle, miten voit auttaa häntä, ehdota ajanvarausta tai ostamista. Mikä onkaan sinun yritystoimintaasi sopivin vaihtoehto.
Jatkosta kannattaa tietenkin tehdä asiakkaalle mahdollisimman helppoa. Nettiajanvaraus tai verkkokauppa voivat olla sopivia vaihtoehtoja tähän.