fbpx

4 askelta toimivaan Facebook-mainokseen

Tuntuuko sinusta, että et tavoita asiakkaita Facebook-mainoksillasi? Vai suunnitteletko vasta Facebook-mainoksien käyttöä, mutta et tiedä mistä aloittaa? Listasin sinulle tärkeimmät asiat, joiden avulla saat toimivan Facebook-mainoksen.

1. Tavoite

Mieti ensin, mitä haluat mainoksellasi saavuttaa. Haluatko asiakkaita johonkin tiettyyn palveluun vai haluatko mainostaa yritystäsi yleisesti. Kun tiedät mihin pyrit, sinun on helpompi miettiä sopivaa sisältöä mainokseen. Osaat myös valita oikean mainostyypin Facebookissa. Mainostyyppejä ovat esimerkiksi sitoutuminen julkaisuun, sivun tykkäykset tai sivuston klikkaukset.

2. Kohderyhmä

Kenelle olet kohdentamassa mainoksesi? Facebook antaa valita mainoksesi kohderyhmän hyvinkin tarkasti.

Kauneus- ja hyvinvointipalveluja myydään yleensä hyvin paikallisesti. Mainos kannattaa siis kohdentaa omalle paikkakunnalle. Pääkaupunkiseudulla mainosta voi olla hyvä rajata vielä kaupunginosien mukaan. Jos taas olet paikkakunnalla, joka kerää asiakkaita myös pienemmistä ympäristökunnista, voit miettiä kannattaako myös ne lisätä mainoksen kohderyhmään.

Facebook antaa valita kohderyhmän iän ja sukupuolen. Kohdentamisessa voidaan käyttää myös asiakkaiden kiinnostuksen kohteita, esim. pitävätkö asiakkaat sivuista, joiden aiheena on kauneus.

Kohderyhmän valintaan kannattaa käyttää hieman aikaa. Haluat saada aikaiseksi mahdollisimman kattavan kohderyhmän, mutta et halua sen olevan liian tarkka tai laaja. Kun kyse on paikallisesti myytävästä palvelusta, tärkeimpiä asioita ovat asuinalue sekä ikä ja mahdollisesti sukupuoli. Varsinkin, jos mainostat jotain tiettyä palveluasi mieti, keitä palvelun käyttäjät ovat. Jos vain osa normaalista asiakaskunnastasi käyttää kyseistä palvelua, älä turhaa mainosta kaikille mahdollisille asiakkaille.

Otetaan esimerkiksi vaikkapa kampaaja, jonka asiakaskuntaan kuuluu 20-80 -vuotiaita miehiä ja naisia. Hän päättää tehdä mainoksen hääkampauksista. Tällöin mainos kannattaa tietenkin suunnata naisille. Ikäryhmänä ei kannata käyttää kaikkia yli 20-vuotiaita, vaan miettiä, minkä ikäiset asiakkaat todennäköisimmin tarvitsevat hääkampausta. Tämä saattaa olla esim. 25-40 -vuotiaat. Toki muunkin ikäiset naiset voivat olla menossa naimisiin, mutta mainos kannattaa kohdentaa siihen ikäryhmään, josta löytyy todennäköisesti suurin määrä lähiaikoina naimisiin meneviä. Kohderyhmää voisi tarkentaa lisää valitsemalla ”Tarkka kohdentaminen” -kohdasta demografiset tiedot → Suhde ja valita esim. kihloissa, avoliitossa ja parisuhteessa vaihtoehdot. Varsinkin vähän pienemmillä paikkakunnilla tämä kuitenkin tiputtaa helposti kohderyhmän koon liian pieneksi (alle 1000 henkilöä).

3. Sisältö

Haluat saada asiakkaan kiinnostumaan heti mainoksesi sisällöstä. Kannattaa tehdä alussa selväksi mistä on kysymys. Sisältöä miettiessä muista, että asiakkaan pitäisi kokea sisältö niin kiinnostavaksi, itseään koskevaksi tai viihdyttäväksi, että hän vaivautuu esim. klikkaamaan itsensä nettisivuillesi. Tekstiä kirjoittaessa kannattaa pitää mielessä, kenelle olet kohdentanut mainoksesi ja puhutella juuri häntä.

Jos mainoksen tarkoituksena on saada asiakas varaamaan aika, muista että asiakkaalle pitää antaa mahdollisuus tähän. Kaikista toimivin tapa tähän on mielestäni nettiajanvaraus. Käytit nettiajanvarausta tai et, kannattaa mainokseen lisätä myös ajanvarauksen puhelinnumero. Moni selaa Facebookia kännykällään eikä välttämättä viitsi lähteä etsimään nettisivuilta puhelinnumeroa, johon soittaa (varsinkaan, jos nettisivut eivät toimi mobiilissa).

4. Kuva

Kun mainoksesi tulee asiakkaalle vastaan, kuva on yleensä se asia, johon kiinnitetään ensin huomiota. Hyvä kuva saa asiakkaan pysähtymään ja kiinnittämään huomiota mainoksen tekstiin. Kuvaa valitessa voit miettiä, miten se sopii yrityksesi värimaailmaan, kiinnittääkö se asiakkaan huomion ja mitä kuva sisältää. Nykyään näkee myös mainoksia, jossa kuva kertoo enemmän palvelun tai tuotteen tuomasta fiiliksestä kuin itse palvelusta tai tuotteesta.

Mainosta tehdessäsi käytössäsi on myös Shutterstock-kuvakirjasto (poikkeuksena tietenkin sitoutuminen julkaisuun), josta löydät laadukkaita kuvia.

fb-mainos-kuva1 fb-mainos-kuva2

 

Jätä kommentti