4 askelta asiakkaita tuovaan Facebook-mainokseen
Tuntuuko sinusta, että et tavoita asiakkaita Facebook-mainoksillasi? Vai suunnitteletko vasta Facebook-mainoksien käyttöä, mutta et tiedä mistä aloittaa? Listasin sinulle tärkeimmät asiat, joiden avulla teet toimivan Facebook-mainoksen, joka tuo sinulle asiakkaita.
1. Tavoite
Mieti ensin, mitä haluat mainoksellasi saavuttaa. Haluatko asiakkaita johonkin tiettyyn palveluun vai haluatko mainostaa yritystäsi yleisesti. Kun tiedät mihin pyrit, sinun on helpompi miettiä sopivaa sisältöä mainokseen. Osaat myös valita oikean mainostyypin Facebookissa. Mainostyyppejä ovat esimerkiksi sitoutuminen julkaisuun tai liikenne nettisivuille.
2. Kohderyhmä
Kenelle olet kohdentamassa mainoksesi? Facebook antaa valita mainoksesi kohderyhmän hyvinkin tarkasti.
Kauneudenhoitoalan palveluita myydään yleensä hyvin paikallisesti. Mainos kannattaa siis kohdentaa omalle paikkakunnalle. Pääkaupunkiseudulla ja isoilla paikkakunnilla mainosta voi olla hyvä rajata vielä kaupunginosien mukaan. Jos taas olet paikkakunnalla, joka kerää asiakkaita myös pienemmistä ympäristökunnista, voit miettiä kannattaako myös ne lisätä mainoksen kohderyhmään.
Facebook antaa valita kohderyhmän iän ja sukupuolen. Kohdentamisessa voidaan käyttää myös asiakkaiden kiinnostuksen kohteita, esim. pitävätkö asiakkaat sivuista, joiden aiheena on kauneus.
Kohderyhmän valintaan kannattaa käyttää hieman aikaa. Haluat saada aikaiseksi mahdollisimman kattavan kohderyhmän, mutta et halua sen olevan liian tarkka tai laaja. Kun kyse on paikallisesti myytävästä palvelusta, tärkeimpiä asioita ovat asuinalue sekä ikä ja mahdollisesti sukupuoli. Varsinkin, jos mainostat jotain tiettyä palveluasi mieti, keitä palvelun käyttäjät ovat. Jos vain osa normaalista asiakaskunnastasi käyttää kyseistä palvelua, älä turhaa mainosta kaikille mahdollisille asiakkaille.
Otetaan esimerkiksi vaikkapa kampaaja, jonka asiakaskuntaan kuuluu 20-80 -vuotiaita miehiä ja naisia. Hän päättää tehdä mainoksen hiustenvärjäyksistä. Oletetaan, että kampaajan värjäysasiakkaista suurin osa on naisia ja iältään 35-60-vuotiaita. Näin ollen mainos kannattaa suunnata todennäköisesti tälle asiakasryhmälle.
3. Sisältö
Haluat saada asiakkaan kiinnostumaan heti mainoksesi sisällöstä. Muista, että asiakas näkee mainoksen tekstistä yleensä vain muutamat ensimmäiset rivit (tämä riippuu vähän mainostavoitteestasi). Niinpä asiakas pitäisi saada kiinnostumaan niiden avulla.
Sisältöä miettiessä muista, että asiakkaan pitäisi kokea sisältö niin kiinnostavaksi, itseään koskevaksi tai viihdyttäväksi, että hän vaivautuu esim. klikkaamaan itsensä nettisivuillesi. Tekstiä kirjoittaessa kannattaa pitää mielessä, kenelle olet kohdentanut mainoksesi ja puhutella juuri häntä.
Jos mainoksen tarkoituksena on saada asiakas varaamaan aika, muista että asiakkaalle pitää antaa mahdollisuus tähän. Kaikista toimivin tapa tähän on mielestäni nettiajanvaraus. Käytit nettiajanvarausta tai et, kannattaa mainokseen lisätä myös ajanvarauksen puhelinnumero. Moni selaa Facebookia kännykällään eikä välttämättä viitsi lähteä etsimään nettisivuilta puhelinnumeroa, johon soittaa (varsinkaan, jos nettisivut eivät toimi mobiilissa).
4. Kuva
Kun mainoksesi tulee asiakkaalle vastaan, kuva on yleensä se asia, johon kiinnitetään ensin huomiota. Hyvä kuva saa asiakkaan pysähtymään ja kiinnittämään huomiota mainoksen tekstiin. Kuvaa valitessa voit miettiä, miten se sopii yrityksesi värimaailmaan, kiinnittääkö se asiakkaan huomion ja mitä kuva sisältää. Nykyään näkee myös mainoksia, jossa kuva kertoo enemmän palvelun tai tuotteen tuomasta fiiliksestä kuin itse palvelusta tai tuotteesta.
Mainosta tehdessäsi käytössäsi on myös Shutterstock-kuvakirjasto (poikkeuksena tietenkin sitoutuminen julkaisuun), josta löydät laadukkaita kuvia. Jos tuntuu, että omat kuvaustaidot tai maahantuojan kuvapankit eivät auta, kannattaa mainokseen sopivaa kuvaa etsiä kuvakirjastosta.
Oletko jo kokeillut Facebook-mainoksia kauneudenhoitoalan yrityksellesi? Millaisia tuloksia olet saanut?